علیرضا کلهر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: حدود یک ماه است که از انتخاب رئیس جمهور منتخب میگذرد و همه اصناف و مردم منتظرند تا ببینند رئیس جمهور منتخب که بارها داعیه برقراری عدالت را سرداده است چه رویکرد و عملکردی را پیش خواهد گرفت.
وی افزود: یکی از این اصناف، جامعه بزرگ آموزش و پرورش است که بارها در مظهر بی عدالتی قرار گرفته و به روزگاری گرفتار شده است که کارکنان آن حتی قادر به ادامه زندگی ساده و روز مره خود نیستند. مسئله معیشت معلمان تنها یکی از هزاران گره کوری است که سالیان سال است بدین شکل باقی مانده و برای آن که بتوان جامعه را از بحرانها و تنگناها نجات داد و بارقههای امید و پیشرفت را در جامعه تزریق کرد؛ لازم است این گرهها با دستان توانمندی بازگشایی شود.
کلهر بیان کرد: در این سالها بارها صدای اعتراض و نارضایتیهای معلمان و دغدغهمندان این حوزه به پا خاست، اما مانند هر مطالبه گری دیگری یا به سرانجام نرسید یا آنکه مسئولین اصلا توجهی به آن نمیکردند. اما با روی کار آمدن دولت جدید که تازه نفس هم است دوباره باید به میدان آمد و در کنار هم، در پیشبرد راه حل رفع مشکلات تلاش کرد.
وی اظهار کرد: اولین مسئله و موضوع آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان است که درسال ۹۰ در سند تحول بنیادین که یکی از جامعترین اسناد بالادستی در آموزش و پرورش به حساب میآید تدوین شد، اما به دلیل عملکرد بد مسئولین سابق هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و از آن فقط تعدادی شعار و وعدههای دروغین مسئولان را در خاطر داریم. اما در دولت سیزدهم و با توجه به وعده جناب آقای رئیسی در تجمع فرهنگیان مبنی بر حل کردن مسئله رتبه بندی؛ امید است به این موضوع ورود کرده و با همکاری مجلس سعی در به سرانجام رساندن آن شود؛ که یکی از بزرگترین چالشهای وزارت آموزش و پرورش که معیشت معلمان است، مرتفع شود.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: موضوع بعدی که باید به آن اشاره کنم مسئله عدالت آموزشی است. موضوعی که سالهاست به دنبال تحقق آن هستیم، اما هر چه کردیم به سرمنزل مقصود نرسیدم. مسئله عدالت آموزشی و کم برخورداری امکانات آموزشی در مناطق محروم موضوعی بود که با شروع کرونا بیش از پیش خود را نمایان کرد که حاصل آن، ترک تحصیل بخش قابل توجهی از دانش آموزان در این ایام شد.
کلهر اضافه کرد: مسئلهای که در همین بین باید به آن اشاره کنم این است که در وزارت آموزش و پرورش نبود یک مرکز آمار و داده باعث شده است که نتوان به خیل عظیمی از اعداد و ارقام دقیق و مستند نظیر تعداد دانش آموزان ترک تحصیل کرده به دلیل همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دست یافت. به همین منظور وجود چنین مجموعهای در وزارتخانه نیز احساس میشود.
وی افزود: قانون مدیریت خدمات کشوری ۳۰ سال پیش تصویب شده و بارها این موضوع در دورههای مختلف مطرح شده، اما متاستفانه در ادارات وسازمانهای مختلف همواره اجرا شده و زمانی که نوبت آموزش و پرورش رسید موضوع کمبود بودجه مطرح شده و به جای اینکه به آموزش پرورش به عنوان بزرگترین جامعه انسان ساز کشوری نگاه شود به دید مصرف گرا بودن نگاه شده است.
کلهر تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از صندوقهایی است که ورودی پول خوبی از سوی فرهنگیان داشته، اما خروجی خاصی برای فرهنگیان نداشته و عدم شفاف سازی در انتخاب اعضای هیئت امنای آن خود موجب اتفاقات سالهای اخیر شده از رئیس جمهور خواهشمندیم که سرمایه صندوق در زمینه تولید کشور استفاده شده و در چرخه تولید استفاده شود تا هم اشتغال برای کشور ایجاد شود و هم با تولید ملی سبب کاهش تورم و افزایش سود دهی برای آموزش و پرورش شود ومعلمان سهامدار شرکتهای مربوط به خودشان شوند.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: بحران کمبود معلم مسئله دیگری است که در چند سال آینده وزارت آموزش و پرورش را با چالش رو به خواهد کرد. در سالهایی که گذشت این موضوع مورد غفلت مسئولین امر قرار گرفت و به جای چاره اندیشی برای رفع این مسئله، به تضعیف و سنگ اندازی در راه و مسیر دانشگاه فرهنگیان اقدام کردند.
لازم به ذکر است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه مراکز تربیت معلم و اینکه این مراکز، مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور است؛ اما بارها برخی از تصمیم گیران سعی در به حاشیه بردن و تضعیف آن کرده اند که با تذکرات جدی از سوی جامعه فرهنگیان کشور رو به رو شده اند.
کلهر بیان کرد: امیدواریم فردی که برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی خواهد شد، از جنس و بدنه اصیل آموزش و پرورش بوده و نسبت به تمام مشکلات موجود آگاه باشد و با روحیهای سراسر تلاش نسبت به مرتفع ساختن آنها اهتمام ورزد.