حاجی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با چالش های پیش روی آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم به صورت عادلانه به وضعیت موجود آموزش و پرورش نگاه کنیم، معضلاتی که امروز پیش روی این نهاد است نتیجه بیش از سه دهه ضعف مدیریتی و تصمیم های غلط در این حوزه است و نباید چالش های به وجود آمده را به گردن دوره ای خاص بیندازیم و همه مدیرانی که در این مدت سکاندار این نهاد مقدس بودهاند بدون تعارف بخشی از وضعیت موجود را ایجاد کرده اند.
وی در ادامه افزود: مشکل آموزش و پرورش از زمانی آغاز شد که مصلحت اندیشی ها برای جریان های سیاسی هر روز تصمیمات در آموزش و پرورش را از حوزه تخصصی دورتر کرد و بیشتر رنگ و بوی سیاسی به آن داد. نگاه دولت ها به وزیر آموزش و پرورش صرفاً شخصی بود که بتواند با بودجهای کمتر وضعیت موجود را حفظ کند و هر وزیری که مطالبه کمتری از مجموعه دولت داشت مدیر موفق تری قلمداد می شد.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: نگاهی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مقام معظم رهبری به تعلیم و تربیت دارند با نگاه دولت ها بسیار متفاوت است و هزینه برای آموزش و پرورش در این نگاه یعنی سرمایه گذاری برای نسل های آینده و هر هزینهای که صرف این نهاد می شود بازده چند برابری هم از نظر اقتصادی و هم از نظر معنوی برای کشور به دنبال خواهد داشت و تربیت نیروی توانمند متخصص و متعهد میتواند پیشرفت کشور در عرصه های مختلف را در آینده تضمین نماید.
حاجی زاده در ادامه گفت: مهمترین چالشی که امروز آموزش و پرورش با آن مواجه است کمبود نیروی کارآمد و معلمان توانمند برای آموزش و پرورش است. امروز بیش از ۲۰۰ هزاران معلم در آموزش و پرورش کم داریم و دولت از طرفی نمیتواند کلاسهای درس را خالی نگه دارد و از طرفی جذب نیرو به صورت دفعی، آسیبهای زیادی به کیفیت تعلیم و تربیت وارد خواهد کرد.
وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید داشته اند که باید افراد توانمند به عنوان معلم در آموزش و پرورش به کارگیری شوند و نباید به صورت برف انباری افرادی را جذب این نهاد کنیم که کیفیت لازم را در این حوزه نداشته باشند.
حاجی زاده بیان کرد: یکی از تصمیمات غلط برای جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش طرح خرید خدمات میباشد که منشاء آن همان نگاه مصرف گرایانه به تعلیم و تربیت است که هزینه پرداخت حقوق به این معلمان را تا یک چهارم کاهش میدهد و بعضاً دیده شده بعضی از مدیران آموزش و پرورش این را یک صرفه جویی و افتخار برای خود قلمداد کردهاند اما معضلات بسیار بزرگی را به دستگاه تعلیم و تربیت وارد کرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: از سال ۹۱ که سند تحول بنیادین به تصویب رسید و مقرر شد سالانه ۲۵ هزار نفر از طریق این دانشگاه جذب آموزش و پرورش شوند اما این تعداد با تصمیمات غلط، هر سال کاهش پیدا کرد و حتی حرف از تعطیلی این دانشگاه بود که مقام معظم رهبری شخصا ورود پیدا کرده و برای جلوگیری از این تصمیم غلط خودشان را هزینه کردند، اگر تعداد جذب ۲۵ هزار معلم از سال ۹۱ به درستی اجرا میشد امروز شاهد معضل کمبود معلم نبودیم
وی در پایان گفت: دولت مستقر باید تلاش کند تا معضل کمبود نیرو در آموزش و پرورش را به نحوی حل کند که هم کمبود بر طرف شود و هم کیفیت لازم حفظ شود، زیرا هر فردی که به عنوان معلم در دستگاه تعلیم تربیت جذب میشود قرار است ۳۰ سال با فکر دانش آموز سروکار داشته باشد، اگر این معلم صلاحیت لازم را داشته باشد آینده کشور را تضمین خواهد کرد.