به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، نادر مرتضی پور نوازنده و رهبر ارکستر که داوری بخش ویلنسل و کنترباس پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده دارد با اشاره به سطح کیفی آثار شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره گفت: نوازندگان کنترباس به لحاظ کمیت زیاد هستند اما در سطوح مختلف کیفیت کم هستند. امسال جای تعجب بود که فقط یک کنترباسیست آن هم در سطح نوازندگی معمولی در جشنواره حضور داشت و این در حالی است که کنترباسیستهای جوانی که در هنرستان ها و مراکز آموزشی حضور دارند و در ارکسترها مینوازند؛ کم نیستند. دلیل عدم حضورشان را نمیدانم ولی معتقدم که این مسأله بایستی ریشهیابی شود.
وی ادامه داد: رپرتواری که ما برای بخش مقدماتی ساز کنترباس در نظر گرفته بودیم نه خیلی آسان و نیز مشکل بود بنابراین نمیتوان گفت که سخت بودن رپرتوار آنها را از حضور و شرکت در جشنواره منع کرده است اما شاید یکی از دلایل مسأله کرونا و شرایط کنونی جامعه باشد.
این نوازنده پیشکسوت کنترباس با بیان اینکه انتظارمان از کنترباسیست ها بیشتر بود، درباره شرکت کنندگان بخش ویلنسل گفت: درست است که همانند سالهای قبل نبود ولی روی هم رفته خوب بودند.
مرتضیپور افزود: من در جایگاه یک نوازنده باتجربه لازم می دانم چند نکته را مطرح کنم که نوازنده ها چه از طریق اساتید محترمشان، چه از طریق مراجع و مراکزی که آموزش می بینند باید بیشتر روی آن متمرکز شوند. به نظر من تکنیک ساز زدن در اثر ممارست، تداوم و تمرین به دست می آید یعنی زدن ساز و حرکت انگشتان در اثر تمرین و کار زیاد صددرصد به دست می آید. شناخت از آن نوع موسیقی که مینوازند، سبک موسیقی، بیان موسیقی، رعایت دینامیک های موسیقی، فراز و نشیب های شدت و ضعف موسیقی که همان دینامیک های موسیقی محسوب می شود همگی نیازمند تلاش و تمرین است. همه موزیسین ها چه نوازندگان ویولن وکنترباس و چه موزیسین های دیگری باید این نکات را درنظر داشته باشند.
وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات موجود این است که چه در ارکستر و چه در میان نوازندگان جوان این مسئله وجود دارد که روی کوک دقت خوبی صورت نمیگیرد که البته آن هم در اثر ممارست درست می شود. توجه به علامتها و توضیحات زیر نت ها خیلی میتواند در سبک شناسی و بیان موسیقی و رعایت دینامیک ها به نوازندهها کمک کند. حتی اگر هم به این علامتها دسترسی ندارند اساتیدشان باید برای آنها بنویسد یا حتی خودشان براساس آن ملودی و کاری که می زنند می توانند دینامیک را تعیین کنند.
این رهبر ارکستر ضمن قدردانی از زحمات برگزارکنندگان جشنواره گفت:برگزاری جشنواره در شرایط امروزی دنیا بسیار سخت است. من معتقدم شرکت در این نوع جشنواره ها برای نوازنده ها و موزیسین های جوان و حتی پا به سن خیلی مفید است. هر چه بیشتر شرکت کنند و ساز بزنند به نفعشان است. حتی خود من هر چی بیشتر ارکستر رهبری کنم و ساز بزنم برایم بهتر است هر چند که خودم همچنان روزی ۲ ساعت کنترباس میزنم.
داور بخش کنترباس پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بیان اینکه نوازندگان خصوصا کنترباسیستها نیازمند تشویق برای حضور درجشنواره هستند، اظهار کرد:متاسفانه تا به امروز حمایتی از برگزیدگان دورههای مختلف جشنواره صورت نگرفته است در صورتی که میشد تا به امروز با ترکیب برگزیدگانی که خوب ساز میزدند ۱۴ تا ارکستر سمفونیک تشکیل میدادیم. به واسطه خروجی جشنواره میتوانستیم نوازندگان نخبهای داشته باشیم که در ارکسترهای مختلف ایران و دیگر کشورها در جایگاه سولیست فعالیت میکردند. من معتقدم مسئولین جشنواره میبایست یک خروجی ۱۴ ساله خوبی در سازهای ملی و سنتی بیرون می دادند اما این بچهها در چه حالند؟ کجا هستند و چه کار می کنند؟ متاسفانه هیچی. من حاضرم هر کاری از دستم بربیاد برای این عزیزان انجام دهم.
مرتضیپور ضمن ارائه پیشنهاداتی برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان گفت: به نظر من جشنواره می تواند گروهای سازی مختلفی برای موسیقی کلاسیک تشکیل دهد و نوازندگان برگزیده را در این ترکیبها دور هم جمع کند و من نیز حاضرم اگر قابل باشم؛ خودم هم با آنها کار کنم. حتی در سازهای سنتی، گروه های دونوازی و چند نوازی تشکیل دهند. این اتفاق در جشنوارههای خارجی بسیار رخ میدهد که برگزار کنندگان جشنواره خودشان اقدام به تشکیل گروههایی موسیقی و اجراهای مختلف می کنند.
این نوازنده پیشکسوت کنترباس در خاتمه یادآور شد: امیدوارم تا پایان دوره پانزدهم جشنواره شرایط جامعه به گونهای باشد که بتوانیم اختتامیه با حضور در کنار هم برگزیدگان را اعلام کنیم و اجراهایی از شرکتکنندگان دورههای مختلف را به صورت گروهی ببینیم.