به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، پیمان صفوتی داور بخش موسیقی نواحی با بیان اینکه من یکی از شرکتکنندگان در دورههای اول و دوم جشنواره بودم، درباره جایگاه جشنواره موسیقی جوان گفت: این جشنواره در کردستان جایگاه خیلی ویژه و نقش بسیار خوبی برای رشد و اشتیاق جوانان به سازهای منطقه داشته است. به هر حال رسالت اصلی جشنواره معرفی کردن فضای موسیقی مقامی و نواحی است. چرا که نگاه بسیار ویژهای به استادانی کرده که در هر منطقه به دلیل عدم توجه مسئولین نامشان سالهاست به گوش کسی نرسیده است. در واقع جشنواره هم استادان گمشده را پیدا کرده و هم به نوجوانان و جوانانی که در عرصه موسیقی نواحی فعالیت میکنند توجه کرده است.
این داور بخش دف افزود: طی سالهای اخیر شرکت کنندگان از شهرها و روستاهای خیلی دور در ساز دف شرکت کردند که این خود نشانه ترویج و اشاعه خوب این جشنواره است، اما متاسفانه به خاطر شرایط کرونا کمی اشتیاق کمتر شده است.
صفوتی درباره کیفیت آثار شرکت کنندگان اظهار کرد: نوازندگی بچهها خصوصا رده سنی الف عالی است. آنها دارای تکنیکهایی هستند که من با شنیدن کارهایشان ذوق میکنم. بچههایی که سن شان کم است، طبیعتا اشتیاق و شور و نشاط شان برای کار موسیقی بیشتر است، اما وقتی سن و سالشان بالا میرود به گروهنوازی گرایش پیدا میکنند. بنده خودم آن سالهایی که در جشنواره شرکت میکردم هدفم بر این بود که در زمینه نوازندگی محکم حرکت کنم و همیشه سعی میکردم در کار تکنوازی باشم. در حال حاضر هم آموزش میدهم و هم گروه نوازی میکنم.
داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در ادامه گفت: با نگاهی به دورههای قبل میتوان تغییر ۱۰۰ درصدی را در نوازندگی بچهها شاهد بود که اینها همه نشانه اشاعه جشنواره موسیقی جوان است. در واقع جشنواره موسیقی جوان باعث شده بچهها از سنین پایین به کار موسیقی علاقمند شوند.
صفوتی با اشاره به احیای موسیقی مقامی کردستان اظهار کرد: در حال حاضر در سنندج مقامهایی داریم که خیلی وقت بود که گم شده بودند، ولی با وجود جشنواره جوان و حضور بخش موسیقی نواحی، بسیاری از نوازندگان سنندج آنها را نواختند و نه تنها نوازندگان کرد بلکه کل کشور توانستند بواسطه این اجراها با بخش مقامی و نواحی خانقاهی منطقه کردستان آشنا شوند و به طور کلی جایگاه دفهای مقامی کردستان را مشخص کردند.