گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، شهر صنعتی تبریز از سال ۸۵ شاهد تولد، رشد و شکوفایی صنعت خوروسازی بوده که نام و آوازه بزرگترین خودروساز خاورمیانه آن را به عنوان سومین قطب صنعت خودرویی در شمال غرب کشور تبدیل کرده است. اولین شرکت خودروسازی شمال غرب کشور با نام «ایران خودرو تبریز» در سال ۸۵ کلنگ زنی شد.
شرکت ایران خودرو تبریز در سال ۹۵ توانسته است گام بزرگی از نظر کمی و کیفی برداشته به همین دلیل از منظر کمیت میتوان به رشد ۱۷۰ درصدی کل تولید سال قبل اشاره کرد، از منظر کیفیت نیز این شرکت توانسته است با بهرهگیری از نیروی متخصص و کارآمد کیفیت استاندارد ایران را در کارنامه درخشان چندین ساله خود ثبت کند.
شرکت ایران خودرو تبریز دارای نیروی انسانی زبده و بسیارتوانمند بوده که با رویکرد مبتنی بر شایسته سالاری چشم انداز بزرگی را با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر راه اندازی و هدایت مستمر خط تولید تبریز با وجود تیم فنی مستعد و باتجربه گام مهم دیگری را نیز در راه اندازی سایتهای تولید در جمهوری آذربایجان، عراق و سنگال و همچنین ایران خودرو دیزل جهت تولید خودروی آریسان برداشته است.
این کارخانه با گردش مالی بسیار عظیم در سال گذشته هم دچار مشکلاتی شد و کارگران کارخانه به خاطر عدم دریافت حقوق خود اعتراض کردند، اما دیری نپایید که با پیگیریهای صورت گرفته از سوی دانشجویان و مسئولان استانی مشکل کارگران برطرف شد.
اما این پایان ماجرا نبود اخیرا کارگران ایرانخودرو تبریز، به دلیل تعویق در پرداخت ماهانه خود دست از کار کشیدند. این کارگران به عدم افزایش دریافتی خود در دو سال اخیر اعتراض داشتند.
کارگران علت این اعتصاب را تعویق در پرداخت ماهانه، خود اعلام کرده و یادآور شده اند در حالی که قیمت گذاری خودرو سراسری است و در دو سال گذشته شاهد افزایش ۵ برابری قیمت خودروهای تولیدی این کارخانه هستیم، متاسفانه دریافتیها تغییری نداشته است.
یکی دیگر از علل اعتصاب گسترده کارگران این کارخانه اختلاف قیمت دریافتی بین مراکز تولیدی ایرانخودرو اعلام شده است تا جایی که چندین بار به این اختلاف حقوق اعتراض کرده اند، ولی تاکنون این موضوع از سوی مدیریت ایرانخودرو ترتیب اثر داده نشده است.
بنا به اعلام کارگران اعتصاب کننده در ایرانخودرو تبریز، از ساعت ۷ صبح و با شروع فعالیت شیفت صبحگاهی ۵۰۰ کارگر فعال در واحدهای تولیدی این کارخانه دست به اعتصاب زده اند بودند.
مصطفی مستانه، مشاور حقوقی ایران خودرو تبریز در این رابطه میگوید: در تبریز با بیان اینکه هیچگونه معوقات از بابت حقوق در ایران خودرو تبریز وجود ندارد، تمام حقوقها در یک سال گذشته، پنجم هر ماه پرداخت شده و میشود.
حقوقها براساس قانون کار بوده و امسال نیز از یکم فروردین ۱۴۰۰ حقوق کارگران براساس قانون کار افزایش یافته است.
حمید حاجیزاد منصور، مدیرعامل شرکت ایرانخودروی تبریز در این باره میگوید: درخواست کارکنان مبنی بر تسریع اجرای طرح طبقهبندی مشاغل بوده و بنابر اعلام وزارت کار و طبق پیگیریهای انجام شده بیش از ۸۵ درصد این طرح پیشرفت داشته است.
مدیرعامل شرکت ایرانخودروی تبریز بیان میکند: اصلا موضوعاتی همچون تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان این شرکت صحت نداشته و تمامی حقوق و مزایای قانونی کارکنان مطابق با قانون کار محاسبه و پرداخت میشود.
وی از رسانههای محلی خواست قبل از انتشار اخبار از صحت و سقم آن از مبادی ذیصلاح کسب اطلاع کرده تا به مشکلات صنعت خودرو دامن زده نشود.
حاجیزاد منصور همچنین از تولید روزانه ۴۰۰ دستگاه خودروی سمند و سورن پلاس در این سایت خبرداد و میگوید: از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۱ هزار دستگاه محصول سورن تولید و روانه بازار شده است.
مدیرعامل شرکت ایرانخودروی تبریز در بخش دیگری سخنان خود خاطرنشان میکند: تا پایان سالجاری قرار است ۳۲ هزار دستگاه سورن پلاس نیز در این سایت تولید شود.
مدیرعامل شرکت ایرانخودروی تبریز در پایان با شاره به اینکه تاکنون ۷۰ درصد برنامه تولید سورن پلاس در این سایت محقق شده است، میافزاید: با وجود بحران شیوع ویروس کرونا و تأثیر بر فعالیت این سایت، شرکت ایران خودرو تبریز توانست با تلاش و همت کارکنان بیش از ۴۰ هزار خودروی سمند و سورن تولید کند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۵۵ درصدی داشته است.