گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهسا عبدلی؛ اشخاص تحصیل کرده و صاحب منصب که در جایگاه خود مایه پیشرفت کشور می شوند چون پزشک، وزیر و رئیس جمهور و ... همگی تحت تعلیم و آموزش معلم، تربیت و پرورش داده شده اند، چنان که سواد معلم به مثل سواد یک جامعه است. هرچه دانش و بینش معلم افزون شود، در نتیجه آن کشور پیشرفت بیشتری خواهد کرد؛ حال آنکه متاسفانه اکنون در دانشگاه فرهنگیان شاهد واحد های درسی هستیم که تطابق چندانی با فرهنگ و تربیت ایرانی اسلامی ما ندارند. تربیت دانش آموزان ارزشی فراتر از آموزش آن ها دارد؛ همین موضوع سبب ارزشمند شدن درس هایی چون روانشناسی می گردد. اما متاسفانه امثال چنین کتاب هایی تماما مبتنی بر نظریه های روانشناسان غربی هستند درحالی که در ایران اسلامی، الگوهایی ناب و فرهیخته چون شهید مطهری با بینش و دانش عمیق اسلامی و روحی سرشار از معرفت و معنویت اسباب مباهات است.
سرفصل های درسی که در طول ترم حتی بطور کامل نیز تدریس نمی گردند و صرفا جنبه حفظی دارند و نه کاربردی، دانشجو معلمان را به سمتی سوق می دهد که تنها در جهت گذراندن و کسب ارزشیابی موقتی دانشگاهی، آن ها را حفظ کنند اما بکار نگیرند و در آینده بدون توجه به موقعیت و نیازسنجی دانش آموزان، فارغ از درک متناسب با عملکرد هر فرد، با او رفتار می نمایند. اهمیت زندگی در عصر تکونولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر هیچکس پوشیده نیست؛ بنابراین لازم است به دانشجومعلمان نحوه استفاده درست از فناوری ها و همراه کردن تدریس با بازی و لذت بخش نمودن کلاس درس را آموخت. گفتنی است ارتباط با والدین دانش آموزان، از دیگر موارد حائز اهمیتی است که باید در برخورد صحیح معلمان گنجانده شود. قطعا هماهنگی و همکاری معلم با والدین، نتیجه آموزش را اثربخش تر میکند؛ اما هیچ واحد درسی در دانشگاه برای این مهم نیز در نظر گرفته نشده است.
وزارت علوم که مسئول مشخص کردن سرفصل های درسی برای دانشگاه های دولتی، پیام نور و آزاد و... می باشد، چرا باید سرفصل دروس دانشگاه فرهنگیان که زیرمجموعه وزارت آموزش پرورش است را تعیین کند؟ با وجود میزان اهمیت دانشگاه فرهنگیان و نیز شغل معلمی که پیش تر به آن اشاره شد؛ این میزان از مورد غفلت قراردادن این دانشگاه به ضرر دانشجو معلمان و معلمان و در مرحله ی بعد دانش آموزان خواهد شد. اما چه باید کرد؟ آیا بهتر نیست که مسئولین توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان، که مطالبه جدی مقام معظم رهبری ست را در دستورکار خود قرار دهند؟ آیا بهتر نیست که روند این دانشگاه به سمت عمل گرایی باشد تا دانشجویان با کوله باری از تجربه قدم به وادی تدریس گذارند؟ امروز، نبض تپنده ی دانشگاه فرهنگیان، بسیج دانشجویی است که پرچم جریان سازی و تحول خواهی را برافراشته است. امید است این جریان در بطن دانشگاه فرهنگیان بیش از پیش نهادینه شود تا شاهد تربیت نسلی انقلابی و جهادی به دست نومعلمانی با تجربه، با نشاط و سرشار از انگیزه باشیم.
مهسا عبدلی - عضو شورای گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان پردیس شهید باهنر
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.