به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با اولویت قرار دادن کیفیسازی و تعریف حمایتهای قانونی در قالب حمایت از شرکتهای دانشبنیان و خلاق تلاش دارد تا شرکتهای توانمند را در مسیر تجاریسازی محصولات و خدماتشان یاری کند. شرکتهای دانشبنیان در حوزههای مختلف تخصصی فعالیت دارند که هرکدام بسته به ماهیت فعالیت و فناوری، در دستهبندیهای حمایتی خاص خود قرار میگیرند.
ارائه خدمات تجاری سازی
در حال حاضر تعداد شرکتهای دانشبنیان فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم افزارهای رایانهای، به ۱۵۴۶ شرکت دانشبنیان رسیده است که بخشی از این شرکتها بر بستر فناوریهای هوشمند، خدمات تجاریسازی را به زیستبوم فناوری و نوآوری ارائه میکنند.
یکی از مشکلات عمدهای شرکتهای دانشبنیان، بحث فروش و تجاریسازی است. محققین، پژوهشگران و فعالان فناور، خلاق و دانشبنیان، هرچند بعضاً در زمینه فنی، مبتکر هستند از در برخی موارد از مهارتهای لازم برای تجاریسازی و فروش محصولات خلاق و دانشبنیان خود برخوردار نیستند.
معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به منظور حل این مشکل و رونق فروش و تجاریسازی محصولات دانشبنیان، شرکتهای دانشبنیان ویژه خدمات تجاریسازی را به وجود آورد.
خدمات خلاق و دانش بنیان
این شرکتها به صورت تخصصی بر روی بازار هدف محصولات دانشبنیان، خلاق و فناورانه کار میکنند و تلاش دارند تا میان بازار مصرف، شرکتهای بزرگ، صاحبان صنایع و شرکتهای دانشبنیان پلی تجاری ایجاد کنند.
همچنین تجاریسازی ایدههای فناورانه و تبدیل این ایدهها به محصول قابل عرضه، نیز یکی دیگر از محورهای فعالیت این شرکتها محسوب میشود. خدمات مالکیت فکری، خدمات ارزیابی، خدمات مشاوره، خدمات توسعه بازار، خدمات شتاب دهی کسب وکار، خدمات مدیریت فناوری و خدمات مالی و سرمایه گذاری، از جمله خدمات ارائه شده از سوی شرکتهای دانشبنیان خدمات تجاری سازی میباشند.
در حال حاضر تعداد این شرکتها به ۳۱۳ شرکت رسیده است که در شهرهای مختلف کشور در حال ارائه خدمات تجاریسازی به زیستبوم فناوری و نوآوری کشور هستند.