بازار جهانی مجموعهای است از بازارهای کالا، سهام، ارزی و اوراق قرضه که ذیل هر یک از این بازارها، انواع معاملات و داد و ستدهای مالی انجام میشود. دسترسی به این بازار بینالمللی که هر یک از کشورها سهمی هر چند کوچک در آن دارند، یکی از اهداف مهم و راهبردی برای بنگاههای اقتصادی و خدماتی است.
چند سالی است که جنس این بازار جهانی تغییر کرده و محصولات فناورانه و دانشی مشتریان بیشتری پیدا کرده است و فناوران تلاش زیادی برای دسترسی به این بازار و ارائه محصولات دانشی خود دارند. اما ورود به این بازار سودمند نیازمند حمایت و دریافت خدمات و مشاورههایی است که ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از این نهادها برای ارائه این خدمات به شرکتهای متقاضی توسعه بازار است.
در همین راستا نیز با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ۴۵ شرکت این امکان فراهم شده تا بتوانند محصولات باکیفیت خود را به بازار جهانی برسانند. این کار تا پیش از شروع تحریمها روند خوی داشت و هر سال با سیری صعودی میزان ورود به بازار محصولات نانوفناوری داخلی به بازار جهانی بیشتر میشد؛ اما در ۳ سال اخیر به دلیل تشدید تحریمها و مشکلات اقتصادی، کمی این روند کند شد و در حال حاضر تنها ۶ درصد محصولات تولیدی به بازار جهانی عرضه میشود.
بر اساس آمارهای موجود، بیشترین سهم صادرات محصولات نانوفناوری ایران به حوزه ساختوساز با ۴۸ درصد (بیش از ۱۰ میلیون دلار فروش) مربوط میشود.