به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو،شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم در نامهای به وزیر کشور خواستار استفاده از ظرفیت تولید کارخانجات اتوبوس سازی داخل کشور جهت نوسازی ناوگان حمل نقل شهری در کشور شدند.
متن این نامه به شرح زیر است:
واردات کالاهایی که در داخل بهقدر کافی تولید میشود، بایستی بهصورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود؛ آنچه در داخل تولید میشود، از خارج وارد نشود.
رهبر معظم انقلاب، ۰۱/۰۱/۱۳۹۶
جناب آقای دکتر وحیدی، وزیر محترم کشور
سلام علیکم.
باخبر شدیم معاون عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور در مصاحبهای در تاریخ ۳۰/۰۸/۱۴۰۰ مطرح کردهاند که:
۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق تهاتر نفت تامین خواهد شد.
همانطور که مستحضرید سازندگان داخلی اتوبوس قادرند علاوه بر نیازهای داخلی کشور، کل منطقه و غرب آسیا را پوشش دهند. ما در زمینۀ طراحی و ساخت اتوبوس و حتی خط تولید، مزیت نسبی داریم. این سرمایه به راحتی به دست نیامده و در دنیا کمتر کشوری دارای چنین سرمایهای است.
چندین تولیدی بزرگ اتوبوس در کشور وجود دارد که در کنار تولید اتوبوس، ایجاد اشتغال نیز نموده اند؛ به عنوان نمونه هم اکنون ایران خودرو دیزل، به عنوان یک شرکت خودروسازی باتجربه، موفق، دارای سابقۀ صادراتی و به عنوان بزرگترین کارخانۀ اتوبوس سازی غرب آسیا در کشور عزیزمان مشغول به تولید است و اتوبوسهایی با موتور مشابه مدل ۹۳۶OM LA شرکت بنز، ساختار پایه گازسوز و استاندارد آلایندگی یورو شش، تولید کرده که در تمامی تستها در داخل کشور موفق بوده است؛ حتی شاسی اتوبوسهای تولیدی، ساخت کارشناسان و طراحان قابل داخلی است که از عمر بسیار بالاتری نسبت به محصولات چینی و اروپایی برخودار است. ویژگیهای فنی دیگری نیز مطرح است که در جلسات تخصصی، قابل ارائه میباشد.
جالب است که بدانید طبق گفته سرپرست وزارت صمت در تاریخ ۱۳/۰۶/۱۳۹۹ کارخانجات داخلی توان تولید حداقل ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را در سال دارند.
با این اوصاف چرا از ظرفیت تولید کارخانجات اتوبوس سازی داخل کشور جهت نوسازی ناوگان حمل نقل شهری استفاده نمیشود؟
آقای وزیر، وزارت خزانه داری امریکا و امثال ریچارد نفیو در آن سیستم خوب میدانند که دیگر امیدی به تحریمها بر علیه کشورمان نیست. پس باید از طریق ضعف، بیحالی، انفعال و تصمیم سازی عناصر نفوذی در کشور ضربه را به اقتصاد و تولید کشور وارد کنند. پس در نظر مشاوران خود بیشتر دقت کنیم و مراقب باشیم.
پیشنهاد میکنیم درکنار آن تصمیم سازانی که واقعاً نمیدانیم چه نسبتی با دولت انقلابی دارند بهتر است بازدیدی از توان داخلی داشته باشید و تصمیم نهایی را در کنار تولید کننده داخلی بگیرید. از تفاوتهای صنعت اتوبوس سازی با خودروهای سواری این است که ظرفیت کشور برای فروش اتوبوس بسیار محدود است و اگر این حجم ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور شود عملاً سالها تولید اتوبوس سازی فلج خواهد شد. آقای وزیر، ظرفیتی که شما آن را در اختیار بیگانگان قرار میدهید فرصت رشد صنعت اتوبوس سازی کشور است!
جناب آقای وزیر، مگر در بند ۳ سیاستهای کلی اقتصادی مقاومتی نیامده است که تقویت عوامل تولید محور رشد بهره وری در اقتصاد است؟ مگر رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۳۰/۰۵/۱۳۹۸ نفرمودند یکی از عواملی که میتواند حکم پیشران را در محیط اقتصادی کشور ایفا کند، حوزه خودرو است؟ مگر رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۰۸/۰۲/۱۳۹۵ نفرمودند جنسی که مشابه داخلی دارد، مطلقا از خارج وارد نشود؟ پس چطور میشود چنین تصمیمی در راستای تضعیف تولید داخلی و اشتغال کارگران و مهندسان ایرانی گرفته شود؟ چطور میشود که تصمیمی در راستای نقض صریح سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغ رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه سال ۹۲ گرفته میشود؟
همانگونه که دفتر مقام معظم رهبری در نامهای با شماره ۱/۴۴۷۹۸ مورخ ۱۴/۰۶/۱۴۰۰ در موضوع واردات لوازم خانگی به آقای رئیس جمهور اعلام کردند که: اگر این خبر (گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی) راست باشد بهمعنی شکستن کمر شرکتهای لوازم خانگی داخلی است که تازه توانستهاند قدری روی پا بایستند، جداً جلوی این مشکل را سد فرمایید؛ به نظر میرسد آقای رئیس جمهور و وزرای محترم باید اهتمام ویژهای به رونق گرفتن تولید داخلی و تقویت صنایع کشور داشته باشند.
یادآور میشویم، نبود منابع برای تهیه اتوبوس توجیهی نابخشودنی است؛ چراکه در دولتهای قبل هم مسئلهی نبود منابع بیان میشد. این موضوع در ساخت نیروگاه توسط شرکت مپنا در دولت قبل نیز مطرح شد که با راهنمایی مقام معظم رهبری اوراق قرضه تهیه و شروع ساخت نیروگاه آغاز شد و اگر این تدبیر زودتر توسط دولت اندیشیده میشد مشکلات خاموشیهای گسترده در کشور اتفاق نمیافتاد. در موضوع تهاتر نفت و واردات اتوبوس باید متذکر شد تهاتری هم اگر قرار است بشود باید از مسیر تولید داخلی باشد، نه به موازات تولید داخل.
همچنین در این موضوع از وزارت صمت انتظار میرود از توان صنعت گران ایرانی و ظرفیت تولید داخلی حمایت کافی را داشته باشد.
بسیج دانشجویی به عنوان چشم بیدار ملت در راستای تکلیف مطالبه گری و عدالتخواهی خود از دولت محترم میخواهد جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری از ظرفیت کارخانجات اتوبوس سازی داخل کشور استفاده نماید. تهاتر نفت هم بهتر است در راستای واردات کالاهای اساسی که مشابه اش در داخل کشور تولید نمیشود، باشد.
گفتنی است که بسیج دانشجویی این موضوع را رصد کرده و منتظر پاسخ جنابعالی به سوالات مطرح شده خواهد بود.
والسلام علیکم والرحمه الله
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان قم
رونوشت:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهور
دکتر مخبر، معاون اول محترم رئیس جمهور
دکتر رضایی، معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور
دکتر فاطمی امین، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت
دکتر پور ابراهیمی، رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی
دکتر اکبری تالار پشتی، رئیس محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
دکتر جبرائیلی، رئیس محترم مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام
دکتر ذبیحالله خداییان، رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور