به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یکی از مشکلات اکوسیستم نوآوری کشور ارتباط ناکارآمد صنعت و دانشگاه و عدم اطلاع این دو گروه از نیازها و خواستههای یکدیگر است. هرچند این دو گروه میتوانند بهعنوان مکمل و تامینکننده منافع یکدیگر ایفای نقش کنند؛ ولی بهدلیل فاصله زیاد میان اولویتها، بینش، دانش، تجارب و طرز تفکر این دو گروه، معمولا تعامل سازندهای بین آنها برقرار نمیشود که این موضوع موجب متضرر شدن صنایع، فناوران و حتی منجر به خسارات کلان ملی میشود.
با توجه به ضرورت و اهمیت ایجاد زبان مشترک بین صنایع و فناوران، برنامهها و نهادهای مختلفی از جمله سازمانهای انتقال فناوری دانشگاهی، مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) در راستای رفع چالشها و کوتاه کردن مسیر انتقال فناوریهای ارزشمند دانشگاهی به صنایع تاسیس شد و اقدام به برگزاری رویدادهایی در این حوزه کرده است.
بر این اساس در رویداد ICAMP نیز با هدفی مشابه (ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعتگران)، ولی با مدل عملکردی متفاوت، فرصتی برای علاقهمندان فراهم شده تا با اتکا به استعداد و دانش فنی در یکی از حوزههای فناوری نانو و همچنین اکتساب مهارتهایی از جمله مهارتهای نرم (مثلا رهبری، کار تیمی، مذاکره و …) و مهارتهای تخصصی (مانند انتخاب محصول مبتنی بر نیاز، الزامات مورد توجه از جنبه قابلیت تجاریسازی در طراحی محصول و ...) در تولید و ارائه نمونه اولیهای از محصول با قابلیت فروش دانش فنی یا تجاریسازی، موفق عمل کند.
در ICAMP تیم اجرایی از ابتدا در کنار فناوران مستعد، پرتلاش و علاقهمند هستند تا از یکسو با تکیه بر علاقهمندی، جدیت و تعهد فناوران و از سوی دیگر طی تعامل فناوران با مدرسان حرفهای، مشاوران باتجربه و متخصصان فعال در صنعت، بتوانند تجربهای عالی در مسیر حرفهای شدن مخاطبان و خلق دانش فنی توسط ایشان را فراهم کنند. از این رو در این رویداد به جای آنکه مجموعهها منتظر بمانند تا فناوران پرتلاش به انتهای مسیر رسیده و سپس از بین آنها، بهترین فناور را انتخاب کنند، از ابتدای مسیر در کنار علاقهمندان به توسعه محصول و خلق دانش فنی قرار خواهند گرفت.
مرحله اول رویداد ICAMP شامل یک کمپ آموزشی-تجربی سه ماهه است که متقاضیان به شرکت، پس از بررسی میزان علاقهمندی برای شرکت در رویداد و اکتساب دانش و تجارب جدید، پر تلاش بودن، تعالیطلبی و هوشمندی، جذب میشوند. با توجه به اینکه در انتهای این رویداد قرار است خلق دانش فنی صورت پذیرد و نمونه اولیه از محصولات با قابلیت تجاریسازی تولید شود، دانش و سوابق فعالیت دانشگاهی مخاطبان در یکی از حوزههای فراخوان اولین رویداد ICAMP نیز از عوامل تاثیرگذار بر پذیرش افراد است.
در سه ماه اول از رویداد، در حین آموزشهای تئوری و تخصصی، افراد بر روی یکی از موضوعات مطرح شده در فراخوان، فعالیت میکنند و در انتهای دوره، پروپوزال خود را ارائه میدهند. در این سه ماه، مشاوران مختلف نیز به شرکتکنندگان کمک کرده تا پروپوزال بهتری تهیه و ارائه کنند. فعالیت در طی این دوره سه ماهه، میتواند یک فرصت و تجربه عالی برای تمامی شرکتکنندگان باشد که به معنای واقعی کلمه در حین انجام فعالیتها، آموزش ببیند و خویش را توانمند کنند.
به نقل از ستاد نانو، در مرحله دوم رویداد ICAMP، تعدادی از شرکتکنندگانی که سه ماه اول را با موفقیت گذرانده باشند، انتخاب شده و در طول مدت زمان ۹ تا ۱۲ ماه پس از آن، با همکاری در تامین مالی، زیرساختی، مشاورهای و معنوی مرکز صنعتیسازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و یکی از شرکتهای فعال در حوزه تحلیل بازار، برای تهیه نمونه اولیه از محصول مورد نظر تلاش میکنند.
با توجه به توانمندیها و تلاش افراد در ICAMP، خروجی آن برای هر یک از شرکتکنندگان، ممکن است به توسعه محصول و یا توسعه دانش فنی منجر شود و یا حداقل دستاورد آن، یک تجربه ارزشمند عملی در جایگاه یک نیروی تحقیق و توسعه باشد.