به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی؛ فرشید باباخانی معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتگو با برنامه «فرامتن» شبکه افق گفت: این شرکت از دیر باز وظایفی نظیر سنجش، رصد، میزان آلودگی و برنامه ریزی مناسب برای شهرداری تهران، تسهیل و اعلام راهکارهای مناسب کاهش آلودگی هوای تهران را بر عهده داشته است که براساس آن راهکارهای لازم اعلام میشود.
وی درباره پیشنهادات این معاونت برای بهبود کاهش و کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در این امر صنایع ثابت و منابع متحرک نقش اساسی ایفا میکنند که به آلایندههای گازی و ذرات معلق تقسیم میشوند؛ به این معنا که منابع متحرک ۶۰/۸ دهم درصد و آلایندگی گازی ۹۲/۹ دهم درصد در آلایندگیها و آلودگی هوای تهران نقش دارند.
باباخانی با بیان اینکه در فصلهای بهار و تابستان به دلیل وزش باد و شرایط جوی، هوای مطلوب و آلایندگی کمتری در شهر تخران وجود دارد، اضافه کرد: بخش منابع متحرک شامل خودروهای بنزینی و گازوئیلی است که در نیمه اول سال در آلایندههای گازی نقش مهمی دارند و در نیمه دوم نیز خودروها و منابع متحرکی مانند: تاکسی ها، موتورها، اتوبوسها، مینی بوسها و وانت بارها هستند که در آلودگی هوای تهران نقش ایفا میکنند.
معاون فنی و پژوهشی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: متأسفانه درباره آلایندگی و معاینه فنی موتورسیکلتها اقدامی صورت نگرفته است و معاینات فنی و آلایندگی خودروها بجز موتورسیکلتها توسط دوربینها در حال ثبت و ضبط است و خودروهای آلاینده شامل جریمه میشوند؛ نظارت ما باعث شده است که آلایندگی خودروها را بتوانیم کنترل کنیم.
وی ادامه داد: در مقابل نیز خودروهای فرسودهای داریم که باید گفت ۳۳ درصد خودروهای ترددی در شهر تهران فرسوده هستند و کمترین خودروهای فرسوده شخصی ۳ درصد است که حدود 119 هزار دستگاه میشوند.