پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: شرکتهای دانشبنیان یکی از نقاط اتکایی کشور هستند که در زمینه رسیدگی و کمک به دولت بسیار میتوانند موثر باشند.
کرمی در پاسخ به این سوال که چرا برای برخی استانهای کشور که با مشکل کمآبی یا حتی نبود آب آشامیدنی روبهرو هستند، شرکتهای دانشبنیان کاری نمیکنند، ادامه داد: دقیقا رییس جمهور هم در سفری که به بوشهر داشتند، اعلام کردند که چطور ممکن است استانی که ۶۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد همچنان با مشکل آب روبهرو باشد؟ در حقیقت ما حاضریم از دوردستها آب را بیاوریم، اما متاسفانه مثل سایر کشورهای پیشرفته از فناوریهای روز مثل آبشیرینکنها استفاده نمیکنیم.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی افزود: البته معاونت علمی و فناوری در این زمینه ورود پیدا کرده و خوشبختانه به توفیقات خوبی هم رسیده است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در زمینه فناوریهای آب شهرها به توانمند خوبی رسیدیم و این توانمندیها به وزارت نیرو عرضه شده است، اظهار داشت: در کنار حمایتهای معاونت علمی و فناوری از شرکتهای دانشبنیان، وزارت نیرو نیز حمایتهای خیلی خوبی را نیز داشتهاند. وضع ما در استفاده از فناوریهای نو و خدمات شرکتهای دانشبنیان خوب است، البته لازم است که به شرکتهای دانشبنیان و خلاق بهای بیشتری دهیم.
کرمی با بیان اینکه صد در صد کارها روی اقتصاد نفتی است، گفت: همین اقتصاد نفتی باعث شکلگیری کارخانه، اداره، وزارتخانه و سازمانها شد و سپس از فرزندان این سرزمین خواستند درس بخوانند و نهایتا یک شغلی در این نهادها داشته باشند؛ درحالی که ما درس خواندیم که بتوانیم نیازی را رفع کنیم نه اینکه کار اداری و ... داشته باشیم.
وی افزود: هیچ کجای اروپا چنین وزارتخانههایی که در ایران وجود دارد را نمیبینید و در مقابل، شرکتهای خلاق آنجا خودنمایی میکنند، شرکتهایی که جوانان کارهایش را میگردانند. باید روی فناوریهای روز و شیوههای نوین کار کرد بعنوان مثال در کشوری مثل ژاپن حدود ۲۶۰۰ استودیو وجود دارد که تمام آنها تنها برای خود ژاپن تولید محتوا نمیکنند با شیوههای جدید تولید محتوا را در دنیا گرفتهاند و همین شده است در تولید محصولی ساده مثل عروسکها همه فکر میکنند آنها باید چشم کشیده و ژاپنی باشند.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی عنوان کرد: هرکسی با هر رشته تحصیلی باید بتواند در حوزه تخصصی خود نوآور باشد و کسبوکاری را راه بیاندازد. کافیست درباره اقتصاد محتوا بیشتر بخوانید و بدانید نه اینکه فقط برای گرفتن یک مدرک دانشگاهی درس بخوانیم.
وی ادامه داد: یا مثلا خانههای خلاق و نوآوری پلتفرم جدیدی هستند که هر فردی در حوزه فرهنگ، هنر، علوم انسانی، فناوریهای نرم و ... علاقمند است میتواند به آنجا مراجعه کند و فعالیتی نو را شکل دهد.