به گزارش خبرگزاری دانشجو نشست خبری فیلم سینمایی «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان شامگاه ۱۱ بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم در برج میلاد برگزار شد.
مهدویان در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی درباره شخصیتهای قهرمان معترض فیلمهایش گفت: این سوال بر اساس پیشفرضهایی است، یک داوری در خود سوال وجود دارد که من موافق آن نیستم، دست کم درباره این فیلم اینطوری نیست اینکه اغلب شخصیتها معترض باشند، ما بر اساس شخصیتهای واقعی شخصیتهای این فیلم را طراحی نکردیم. ما قصه تعریف میکنیم، متناسب با آن شخصیت میسازیم. اینکه بگوییم مشخصاً جای کسی هستند، اینطور نیست.
وی درباره ساخت فیلمهای متوالی عنوان کرد: من نظرات را میشنوم، میخوانم و فرصت برای کارهای دیگر میگذارم.
مهدویان مطرح کرد: فیلم ایرانی است، آدمهای آن ملموس و متناسب با زندگی ماست.
این کارگردان در پاسخ به محافظهکاری در روایت فیلم و نامشخص بودن شخصیت رسول در فیلم اظهار داشت: فیلم جهان محدود خود را دارد، قرار نیست بیرون از فیلم توضیح بیشتری بدهم. برای ساخت قسمت دوم این فیلم فکر نکردم. نمیدانم بعداً چه اتفاقی رخ میدهد.
آناهیتا درگاهی بازیگر این فیلم هم گفت: این نقش برایم جالب بود، یک رمزآلودی داشت که آن را دوست داشتم.
مهدویان درباره انتخاب جواد عزتی برای نقش اصلی این فیلم توضیح داد: عزتی را انتخاب کردم چون او یک ستاره تکرار نشدنی است که هر فیلمسازی دوست دارد در فیلمش باشد، او از پس اجزای هر نقشی برمیآید.
این کارگردان همچنین گفت: تلاشم را میکنم که با کار کردن زیاد به کارم آسیب نرسد، ما یک گروه بزرگ هستیم که چند پروژه را همزمان جلو میبریم. پیشنهادهای زیادی در سینما و سریال سازی به من میشود که حتی نمیرسم به آنها فکر کنم، برخی فیلمسازان برای بقیه جذاب هستند. اگر وقت داشته باشم و پاسخ مثبت به پیشنهادها بدهم شاید لازم باشد بیشتر فیلم بسازم اما وقت نمیکنم.
امیر بنان تهیهکننده این اثر هم درباره همکاری با محمدحسین مهدویان توضیح داد: ما ۲۲ سال است که با هم رفاقت داریم، در واقع یک سابقه همکاری ۲۲ ساله داریم. آقای حجازی هم در چند پروژه با آقای مهدویان هم حضور داشت.
کامران حجازی دیگر تهیهکننده فیلم هم عنوان کرد: ما با این تیم ۶ فیلم کار کردیم که در نهایت به ساخت این فیلم منتهی شد.
جواد عزتی درباره چالش ایفای این نقش اظهار کرد: هر نقشی به اندازه خود چالش و سختیهای خود را دارد صرف اینکه نقشی سن بالاتری داشته باشد نقش را سختتر نمیکند، بلکه درونیات آن نقش، آن را سخت میکند. از این منظر این نقش بسیار سخت بود. آقای مهدویان نزدیک به دو سال این فیلم را در ذهن خود میپروراند وقتی هم که به من پیشنهاد داد غافلگیر شدم چون بارها با هم صحبت کرده بودیم بدون اینکه به من پیشنهاد کار بدهد. به او گفتم بازیگران درجه یک زیادی داریم اما او گفت من به تو پیشنهاد میدهم پیشنهاد نمیخواهم.
وی ادامه داد: کاراکتر در ذهن آقای مهدویان پخته شده بود و من را ذره ذره به کاراکتر نزدیک کرد. باعث خوشحالی بود که با نقش آشنا بودم و به نظرم این یکی از بهترین فیلمهای اوست.
جواد عزتی با انتقاد از فضای محدود برگزاری نشست خبری گفت: من معمولاً اهل انتقاد نیستم اما از نظر من هیچ کارگردان و بازیگری به هیچ عکاس و خبرنگاری ارجح نیست اگر جمعیت زیاد است باید دوستان جشنواره فکری به حال آن کنند.
مهدویان هم درباره نام فیلم توضیح داد: به نظر میرسد این قضاوت و داوری من نسبت به شخصیت اصلی فیلم نیست. داوری یک کاراکتر است، این لزوماً قضاوت من نیست بلکه میتواند قضاوت دیگران باشد.
عزتی هم درباره احتمال شباهت کاراکتر مسن این فیلم با کاراکترهای پیرمردی که پیشتر در آثار کمدی ایفا کرده بود گفت: از این شباهت احتمالی میترسیدم اما از چیزی که الان روی پرده هست، خیلی راضیام، دلم آرام است، اگر در ژانر فانتزی و طنز باز هم کاری پیش بیاید حتماً انجام میدهم.
هادی بهروز فیلمبردار این اثر هم مطرح کرد: امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید، ما در فرصت کم این فیلم سخت را ساختیم و امیدوارم این موضوع به فیلم ضربه نزده باشد.
بابک کریمی طاری طراح صحنه هم گفت: ما شصت درصد لوکیشن ها را ساختیم و این کار برایم بسیار جذاب و جالب بود این اولین تجربه همکاری من با مهدویان بود.
مهدویان درباره اینکه فیلم تداعیکننده زخم کاری است، عنوان کرد: من فکر میکنم خانم آزادیور و آقای عزتی در این کار متفاوت از «زخم کاری» هستند. من این نگرانی را نداشتم که فیلم تداعیکننده «زخم کاری» باشد.
مجید نوروزی دیگر بازیگر این فیلم هم گفت: من سینمای ایشان را از «ایستاده در غبار» شناختم، کارهای او همیشه برایم ارزشمند بود همیشه دوست داشتم با مهدویان همکاری کنم، امیدوارم خروجی این کار مثبت باشد.
مهدویان مطرح کرد: باید ببینیم مخاطب تصویری را که در فیلم میبیند میتواند با جامعه خود مطابقت دهد یا نه. با رویکرد مخاطب است که متوجه میشویم این قصه نبود قبول مخاطب قرار میگیرد یا پس زده میشود. این فیلم از من جدا شده و در اختیار مخاطب قرار گرفته، میتواند باور کند یا باور نکند. من نمیتوانم چیزی را به مخاطب تحمیل کنم.
وی در ادامه تاکید کرد: برج میلاد جای خوبی برای برگزاری جشنواره است اما این سالن تماشای فیلم نیست، سیستم نامناسب پخش صدا دارد. مهمترین رکن یک جشنواره کیفت صداست، واقعاً کیفیت صدا در برج میلاد بد است، انگار این موضوع برای هیچکس اهمیت ندارد، من این اعتراض را بارها از سایر فیلمسازان هم شنیدهام اما انگار نه انگار.
مهدویان درباره مونتاژ فیلم گفت: من مونتاژ فیلم را خیلی دوست دارم، این یکی از بهترین و خلاقانه ترین مونتاژ فیلمهای من بوده است. فوبیای فضای بسته یکی از ترسهای کاراکتر ماست، این نشانه ترسهای این شخصیت است که باید بر آن غلبه کند، این سمبل از ترسهای همه افرادی است که میتوانند یک عمل قهرمانانه انجام دهند و باید بر آن غلبه کنند.
مهدویان اظهار کرد: از زمان «ماجرای نیمروز» با ابراهیم امینی درباره ایدههای مختلف صحبت میکردیم «ماجرای نیمروز» تلاشی برای تجربه چنین ژانری بود. در تمام این سالها این علاقهمندی در ما وجود داشت، بعد از «درخت گردو» به پروژههای مختلف فکر کردیم که یکی از آنها به مرد بازنده منتهی شد. ما از بین طرحهایی که کار کردیم تصمیم گرفتیم بعد از درخت گردو این فیلم را بسازیم اما کرونا پیش آمد اما این فرصت خوبی بود تا روی فیلمنامه مرد بازنده کار کنیم شکلگیری مرد بازنده به سال ۹۸ و بعد از درخت گردو برمیگردد، چند مرتبه ساختش به عقب افتاد، بعد درگیر زخم کاری شدیم اما در تمام این مدت پروژه «مرد بازنده» را کنار نگذاشتیم. اواخر زخم کاری بود که فکر کردم زمان مناسبی است تا مرد بازنده را بسازیم. ما با امیر بنان ۲۰ سال است رفیق هستیم با کامران حجازی هم چند همکاری داشتیم و قرار شد فیلم را بسازیم.
سجاد پهلوان زاده تدوینگر این اثر هم گفت: ما زمان خیلی کمی داشتیم. خود مهدویان یک تدوینگر درجه یک است، اما واقعاً اگر بخواهم در کارهایم دو فیلم را نام ببرم، ماجرای نیمروز و این فیلم بوده که از نظر من تدوین خوبی داشته است. این را هم باید بگویم جواد عزتی در این فیلم بینظیر بازی کرده است.
بابک کریمی دیگر بازیگر این اثر هم مطرح کرد: سالهاست که دارم کارهای مهدویان را دنبال میکنم او تسلطی روی انتقال حس تصویر دارد که مثال زدنی است. میخواهم به کار گریم هم اشاره کنم که روزی چهار پنج ساعت طول میکشید. بازیگری فقط رد کارپت و عکاسی نیست، این کارها را هم دارد.
امیر بنان هم در پایان مطرح کرد: تولید این کار به شدت سخت بود، از ۹ آذر کار را کلید زدیم و این کار بسیار سخت بود.