به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد حسین آزادی، پژوهشگر و مدرس رسانه در سلسله نشستهای جهاد تبیین اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب به طور خاص از جوانان این است که در راستای شکستن محاصرهی تبلیغاتی دشمن، امید آفرینی و جهاد تبیین مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه حوزه رسانه دچار گسترش بزرگی شده و در واقع جهان در تسخیر پلتفرم هاست، افزود: برای جهاد تبیین باید ابزار رسانه، فضا و زمینهای که فعالیت میکنیم و پیامی که میخواهیم برسانیم را بشناسیم.
آزادی بیان کرد: جهاد تبیین برای رساندن صدای انقلاب، پیشرفتها و دستاوردهای انقلاب و مواجهه با عملیاتهای رسانهای دشمن است پس ما در این راستا باید رسانه، اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی و انقلاب اسلامی و وضعیت فعلی و جهانی اتقلاب را بشناسیم یعنی یک اشراف و آگاهی نسبت به مسائل داخلی و بین المللی و جایگاه انقلاب اسلامی در جغرافیای جهانی و تاریخی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه امروز جهان پلتفرمی همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده و جدیدترین نظریه در حوزه رسانه نیز به زیست اجتماعی و جریانهای مختلف اقتصادی و سیاسی که در پلتفرمها صورت میگیرد، اشاره دارد تصریح کرد: ستون فقرات این جهان پلتفرمی ۵ شرکت آمریکایی فیسبوک، گوگل، اپل، آمازون و اندروید هستند.
آزادی با بیان اینکه امروز منافع و ارزشهای عمومی دچار آسیب شده اند، افزود: امروز بیشترین مخاطب و مواجهه در یوتیوب، اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک مسنجر وجود دارد و البته آمریکا نیز برای هجمه وارد کردن به کشورهای مختلف از پیوست رسانهای استفاده میکند.
وی با اشاره به اینکه ۸۹ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده میکنند و ۶۰ درصد نیز عضو رسانههای اجتماعی شامل واتساپ، اینستاگرام و تلگرام هستند، اضافه کرد: دسترسی سرسع و ارزان، اشتراک گذاری، نظر دادن و بحث و تبادل نظر راحتتر و توانایی تولید محتوا از ویژگیهای شبکههای اجتماعی هستند.
پژوهشگر و مدرس با بیان اینکه انقلاب اسلامی اخلاق مدار است با این وجود رهبر معظم انقلاب نیز تاکید دارند تا در حوزه رسانههای اجتماعی به سمت بی اخلاقی نرویم، گفت: ما امروز در دوران پسا حقیقت هستیم. پسا حقیقت مربوط به شرایطی است که حقایق عینی نقش کمتری نسبت به احساسات و باورهای شخصی در شکل گیری افکار عمومی دارند.
وی با اشاره به اینکه امروز قدرت با کسی است که سر و صدای بیشتری دارد به گونهای که فضای سیاسی هم در این دوره تحت تاثیر این سر و صدا قرار میگیرد، اظهار کرد: توئیتها میتوانند تودهها را بسیج کنند و در چنین وضعیتی است که احساسات بر منطق غلبه مییابد.
آزادی با بیان اینکه امروز برخی از رسانهها به تخریب انقلاب اسلامی، از بین بردن امید مردم و مخدوش کردن ارزشها و باورها میپردازند، اضافه کرد: یکی از ابعاد منفی رسانهها این است که در این فضا اشراف فکری کامل وجود دارد از این رو دشمن دیگر نیازی به حضور فیزیکی ندارد و این بدان معناست که فناوری، نیاز به نزدیکی و مجاورت فیزیکی برای اثر گذاری بر جامعه را نادیده گرفته است
وی اختلاف افکنی و ایجاد شکاف سیاسی، مذهبی و نژادی در میان یک جامعه و بین یک جامعه و هم پیمانانش، از هم گسیختن، تحریف، تقسیم و چندپاره کردن جامعه، فرهنگ و ارزشهای کشور، تضعیف تعهد به ارزشهای ملی و تعهد به آن ارزشها در سطوح بین المللی، تضعیف اعتماد به چهرهها و موسسات ملی، تقویت یک روایت مشخص در جنگ گفتمان ها، تقویت و سازماندهی جنبشهای غیر متمرکز، تغییر اولویتها و طرح موضوعات تفرقه ساز و به حاشیه راندن موضوعات اصلی را از جمله اهداف دشمن در رسانههای اجتماعی برشمرد.
وی به بخشی از کاربرد رباتها در شبکههای اجتماعی اشاره کرد و افزود: رباتها گاهی به شکل حساب کاربری جعلی یعنی حسابهایی با اسم و پروفایل صوری ظاهر میشوند. از حسابهای کاربری جعلی به عنوان پباده نظام رسانهای یاد میشود.
پژوهشگر و مدرس رسانه گفت: امروز آرایش جدید رسانهای دشمن مبتنی بر طراحی عملیات در اتاق فکر دشمن، انتشار و تقویت در فضای مجازی توسط عوامل انسانی و غیر انسانی، ایجاد موج رسانه ای، تقویت و گسترش توسط رسانههای سنتی یا شبکههای ماهواره ای، تحریک مردم و ایجاد مطالبه عمومی و اثر گذاری بر نظام تصمیم گیری است.