معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: ما تنها موظف به اجرای قانون هستیم، اگر هیئت دولت آیین نامه را اصلاح و از ۱۲۰ کیلومتر هوایی به زمینی تبدیل کند مشکل شهرکهای صنعتی حل میشود.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سینا احدیان- در قسمتهای قبلی پرونده ویژه " کاسپین" موضوع عجیب ازبین رفتن مشوق مالیاتی شهرکهای صنعتی خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را تشریح و پیگیری کردیم.
مشوق مالیاتی که قرار بود طبق قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال و تمرکز زدایی از پایتخت چند سالی شامل حال واحدهای صنعتی شهرکهای خارج از فاصلهی مذکور شود و کمکی برای پا گرفتن آنها محسوب شود با اعمال سلیقهی شخصی و استدلال نا مشخص و تغییر یک کلمهی فاصله "زمینی" به " هوایی" در آیین نامهی اجرایی هیات وزیران روی هوا رفت و عملا وعدهای که دولت در زمان سرمایه گذاری به آنها داده بود ازبین رفت.
بالاخره بعد از گذشت ۴ سال در تاریخ ۱۴ آبان سال جاری معاون اول رئیس جمهور به اعتراضات متعدد تولیدکنندگان و درخواست اصلاح و پیگیریهای مکرر مسئولین استانی و کشوری واکنش نشان داد. اسحاق جهانگیری در پی نوشت نامهی درخواست استاندار جدید قزوین مبنی بر اصلاح تغییر یادشده و رفع مشکل بوجود آمده خطاب به فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد و امور دارایی عنوان میکند: «دولت در زمان استقرار واحدهای صنعتی اعلام کرده که خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتر است، اکنون نباید دولت خلاف وعده عمل کند، لطفا اقدام لازم را بنمایید.»
به منظور پیگیری دستور معاون اول به وزیر اقتصاد برای رفع خلف وعده دولت نسبت به صنعتگران به مرکز اطلاع رسانی وزارت اقتصاد مراجعه کردیم و آنها موضوع را به سازمان امور مالیاتی مرتبط دانستند و ما را به آنجا ارجاع دادند. به همین منظور سراغ محمود علیزاده؛ معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی رفتیم و ماجرا را پیگیری کردیم که در ادامه متن و تصویر گفتگو را مشاهده میکنید.
آیا قوانین و سیاست های مالیاتی کشور را در راستای حمایت از تولید می دانید؟ چرا مشوق مالیاتی شهرک صنعتی کاسپین قزوین و چند شهرک دیگر با مشکل مواجه شده است؟
از سال ۱۳۶۶ قانونی که قانون مالیاتهای مستقیم در نظام جمهوری اسلامی ایران آمده است رویکردی خاص به موضوع تولید داشته و مشوقهای لازم در این خصوص را در این قانون مالیاتهای مستقیم با عنوان یک سیاست اقتصادی دیده است؛ بنابراین رویکرد سیاستهای اقتصادی نظام به سمت رونق تولید بوده و این را در سالهای اخیر هم با توجه به قوانین خاصی که در این رابطه وضع شده میتوان دید. سازمان امور مالیاتی نیز خود را مکلف به اجرای این سیاستها و موظف به اجرای دقیق قانون میداند و این کار را تاکنون انجام داده است.
در مورد شهرک های صنعتی کسانی که میتوانستند از این مشوق استفاده کنند واحدهای تولیدی خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران بودند و این مسئله تا سال ۹۵ ادامه داشت، اما با اصلاح قانون آیین نامهای در هیئت وزیران برای آن تدوین شد. چون رعایت ضوابط مشوق براساس این آیین نامه تعیین میشد در این آیین نامه شعاع ۱۲۰ کیلومتر هوایی در نظر گرفته شد لذا، چون شعاع ۱۲۰ کیلومتر هوایی فاصله اش با شعاع زمینی متفاوت است دامنه و گستره آن بیشتر میشود و بعضی از شرکتهایی که در شهرکهای صنعتی قرار میگیرند را هم در درون شعاع قرار داده است بنابراین شامل این معافیت و این مشوق نمیشوند یا به عبارت دیگر این مسئله باعث شده که مشمول مالیات بشوند.
تولیدکنندگان روز اول با انگیزه ی معافیت مالیاتی که در قانون در نظر گرفته شده بود در شهرک صنعتی سرمایه گذاری کردند اما امروز با تغییر یک کلمه در آئین نامه اجرایی دیگر خبری از مشوق مالیاتی نیست! به نظر شما این کار عملا خلف وعده دولت و اجهاف در حق صنعتگران محسوب نمیشود؟
این که این مسئله خلاف وعده دولت است یا خیر، به نظرم دولت کار خاصی نکرده است و تنها شعاع گستره این ۱۲۰ کیلومتر را افزایش داد و اتفاق دیگری نیفتاد. رویکرد نظام رویکرد حمایت از تولید و تولیدکننده در داخل است و مسلما سازمان امور مالیاتی هم علی رغم اینکه یک وظیفه قانونی در چارچوب شرح وظایف خودش که مالیات ستانی است دارد در راستای انجام درست سیاستهای نظام حرکت میکند و صد درصد هر کاری که در چارچوب وظایفش است باید انجام بدهد و میدهد، اما انجام تکالیف و وظایفی که در قانون تعیین شده، لذا خارج از آن چارچوب نمیتواند وظیفه دیگری را انجام بدهد. این که این اگر به عنوان یک مشکل و مسئله مطرح بشود متولیان و مسئولان امر باید پیگیر این موضوع بشوند و حلش کنند.
متولیان حل این مشکل تولیدکنندگان مستقر در شهرک های صنعتی چه کسانی هستند؟
براساس آیین نامه اجرایی که برای این قانون دیده شده و مصوبه هیئت وزیران است و با توجه به سیاستهای کلی نظام و سیاستهای دولت همان طور که جناب دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این خصوص گفته اند و دستوراتش را دادند که پیگیری بشود مسلما توسط متولیان امر پیگیری میشود؛ به نظر میرسد که پیگیری میشود. زمینی به هوایی تغییر کردن حتما یک سیاست و یا یک رویکرد خاصی را دنبال میکرده اما اگر هیئت دولت آیین نامه را اصلاح و از ۱۲۰ کیلومتر هوایی به ۱۲۰ کیلومتر زمینی تبدیل بکند مشکل حل میشود.
همانطور که مشاهده کردید معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی ضمن تاکید لزوم حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران در راستای سیاست های کلی نظام اما عنوان می کند که ما نمی توانیم خارج از چارچوب قانون و آیین نامه ی اجرایی عمل کنیم بنابراین باید قانون اصلاح شود که البته لازمه ی آن پیگیری وزیر محترم اقتصاد پیرو دستور معاون اول رئیس جمهور است. به همین منظور در قسمت بعدی پرونده حل مشکل مالیاتی شهرک های صنعتی خارج از شعاع 120 کیلومتری پایتخت را از دفتر دکتر دژپسند طبق وعده ای که خودشان به ما داده اند و اهمیتی که برای تولید و رونق گرفتن آن قائلاند پیگیری و اطلاع رسانی خواهیم کرد.