به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حجتالله عبدالملکی اظهار کرد: وجود بنادر انزلی و کاسپین در منطقه آزاد انزلی از ظرفیتهای این منطقه در حوزههای صادراتی و ترانزیت کالا محسوب میشوند که با اجرای طرحهای توسعه دو بندر این ظرفیت حدود ۳۰ میلیون تن افزایش مییابد.
وی افزود: مسئولیت برونگرایی اقتصاد کشور در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر عهده مناطق آزاد است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با این وعده که در آینده نزدیک خطوط ریلی رشت به بندر کاسپین تکمیل شده و منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری کشور وصل میشود، تصریح کرد: با راه اندازی حمل و نقل ریلی میتوان بخشی از ترانزیت ملی و بین المللی در کریدور شمال ـ جنوب از این مسیر انجام میشود موضوعی که خواسته کشور روسیه به عنوان یکی از کشورهای ذی نفع در مسیر تجاری مزبور نیز است.
وی با بیان اینکه با تکمیل زیرساختها حجم قابل توجهای از ترانزیت عبوری از کشورمان از بنادر انزلی و کاسپین صورت میگیرد، از وجود برنامههای خوب جهت توسعه ظرفیتهای زیرساختی در حوزه حمل و نقل خبر داد و گفت: با تکمیل زنجیره حمل و نقل ترکیبی و ساخت اسکلههای رو رو ریلی و خودرویی گامهای بسیار موثری در راستای توسعه اقتصادی ا کشور برداشته میشود.
وی با اشاره به وجود تفاهم نامه همکاری مابین مناطق آزاد انزلی و چابهار با منطقه آزاد لوتوس آستراخان روسیه که زمینه ساز اتفاقات خوبی در آینده نزدیک است، اظهار کرد: راه اندازی خط ترانزیتی بین این چهار منطقه حجم ترانزیت از جمهوری اسلامی را به طرز قابل توجهی افزایش میدهد و به موازات آن در حوزه ساختار نیز تاییدبرونگرایی و ورود به اقتصاد جهانی نیز از دریچه مناطق آزاد کشورمان تقویت خواهد شد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: تقویت سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی بین المللی از طریق مناطق آزاد از اهداف اصلی این مناطق است. درآمد ۲۰ میلیون دلاری صادرات ناشی از تولیدات منطقه آزاد انزلی عدد مطلوبی نیست و باید در تولیدات صادراتی بیش از تولیدات سرزمین اصلی باشد.
عبدالملکی، از اعلام آمادگی و استقبال سرمایه گذاران خارجی و داخلی صادرات محور در زمینه حضور در محدودههای پیش بینی شده طرح توسعه منطقه آزاد انزلی خبر داد و یکی از شاخصهای خوب مناطق آزاد را ارزش تولیدات آن به ازای یک متر مربع در مناطق آزاد عنوان کرد که از میانگین کشور بالاتر است.
وی ادامه داد: در این مناطق محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید میشود و تعداد قابل ملاحظهای شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها در این منطقه مستقر هستند و مزیت ویژه در این بخش محسوب میشود.
اوایل مردادماه سالگذشته محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی زیرسازی راهآهن رشت-کاسپین گفته بود: طبق برنامه زمانبندی پیشبینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تأخیرهای ناخواستهای را به این پروژه منتقل کرده است.
وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی زیرسازی این خطآهن، افزود: مصالح لازم برای روسازی آماده است، لذا انتظار میرود باقیمانده مسیر را با مشارکت همه دستگاهها و همراهی مردم تا پیش از زمستان امسال به سرانجام برسد.
رستم قاسمی وزیر مستعفی راه و شهرسازی نیز اوایل بهمن امسال در حاشیه سفر به استان گیلان از تعیین اعتبار ۲۱۷۶ میلیارد تومانی برای راههای این استان خبر داد و گفت: با رفع مسائل اعتباری تحول عظیمی را در حوزه راه و شهرسازی خواهیم داشت.
وی با اشاره به پروژههای ریلی افزود: برای این حوزه ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر پیشبینی شده که اگر این امر محقق شود، اواخر سال آینده (۱۴۰۱) راهآهن رشت ـ کاسپین تکمیل میشود.
این در حالی بود که اسفند ماه سال گذشته مقام مسئول شرکت ساخت و توسعه از افتتاح خطآهن رشت- کاسپین در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ (۳ ماه قبل) به شرط تامین اعتبار خبر داده بود.
علی اکبر مردی، مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ شرکت ساخت و توسعه درباره راهآهن قزوین - رشت - کاسپین، گفت: سال ۹۷ قسمت قزوین-رشت به بهرهبرداری رسید که شامل ۵ قطعه بود. از سال ۹۸ نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار شهریور سال ۱۴۰۱ قابل بهرهبرداری خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ۳ قطعه ۶، ۷ و ۸ در حوزه رشت – انزلی (کاسپین) آغاز شده است، گفت: این مسیر به طول ۲۰۵ کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی (کاسپین) به طول ۴۰ کیلومتر شامل ۳ قطعه میشود. این خط آهن تا منطقه پیربازار مشکلی نداشت، اما از منطقه پیربازار به سمت انزلی به دلیل برخورد با مرداب انزلی، محیط زیست اجازه ساخت ادامه مسیر را در این حوزه نداد، به همین دلیل مجبور شدیم مسیری به سمت منطقه آزاد انزلی یعنی منطقه کاسپین که خارج از مرداب بود، جایگزین کنیم.
وی ادامه داد: با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن ۵ کیلومتر کاسته شد و به ۳۵ کیلومتر رسید.
مردی از پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی در مجموع خبر داد و گفت: در حال حاضر در بخش زیرسازی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز ۲۳ درصد پیشرفت حاصل شده، همچنین از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۱ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است.
مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ در خصوص مزایای این پروژه اظهار کرد: این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل میکند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راهآهن هستند.
وی با اشاره به اینکه خط آهن مذکور حدود ۴ هفته زمان عبور کالا را کمتر میکند، اظهار کرد: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
وی با یادآوری اینکه تاکنون حدود ۴۴۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است، گفت: برای امسال در بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. برای اتمام پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان پول نیاز بود و در سفر رئیس جمهور به گیلان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح مصوب شد که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان از این میزان پرداخت شده است.
مردی تاکید کرد: قرار است تا پایان امسال ۲۰۰ میلیارد تومان و سال آینده هم ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شود. در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این مسیر در شهریور سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیر اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره موانع و مشکلات پیش رو برای اتمام این مسیر توضیح داد: قرار بود این پروژه تا پایان بهمن ۹۹ افتتاح شود، اما مشکلاتی مثل تملک، تامین مصالح خاکریزی و ... مانع شد. مصالح خاکریزی در استان گیلان حکم طلا دارد و به راحتی در دسترس نیست، به همین دلیل حتی در برههای مصالح خاکی را با قطار از استان قزوین منتقل کردیم.