به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، امیرحسین منیری کارگردان مستند مسابقه «بومگرد» که از شبکه یک سیما در ایام نوروز در حال پخش است، درباره نگاه این برنامه به موضوع گردشگری و مخاطراتی که معرفی جاذبههای گردشگری میتواند به دنبال داشته باشد، گفت: نگاه ما در این مسابقه به موضوع گردشگری متفاوت بود، به این جهت که اصالت را به مقصد دادیم و به مناطقی رفتیم که به دلیل فاصله از پایتخت از فرهنگ خود فاصله نگرفته بودند.
وی اضافه کرد: برای مثال در فصل یک مسابقه که به معرفی مناطق شمال کشور اختصاص داشت، به جای مازندران استان گیلان را انتخاب کردیم که به نظر میرسید نسبت فرهنگ خود را بیشتر حفظ کرده است. در «بومگرد» و موضوع گردشگری، ارزش فرهنگ حوزه مقصد حفظ شده است و بنابراین مناطقی انتخاب شدند که از نظر فرهنگی بکرتر و دست نخوردهتر بودند. اگر این نگاه از ابتدا در مناطقی که در حوزه گردشگری در حال حاضر فعال هستند، به وجود میآمد و محلیها برای حفظ فرهنگ و تعهدشان به آن از سوی گردشگران همواره مورد تحسین قرار میگرفتند، حتماً آن را بیش از پیش حفظ میکردند و متأسفانه شاهد فراموشی برخی از آداب و سنتها نبودیم.
منیری درباره کارگردانی مشترک این اثر با تورج کلانتری عنوان کرد: از آنجایی که من و تورج کلانتری حدود ۶ سالی است که مستندها و آثار مشترکی را با یکدیگر تولید کردهایم، دیگر به خوبی همدیگر را میفهمیم و از سلایق هم باخبر هستیم. در پشت صحنه حتی گاهی با یک نگاه به این درک مشترک میرسیم و اتفاق نظر خوبی داریم. این سابقه همکاری در پشت صحنه مسابقه «بومگرد» ما را به اشتراک نظر میرساند.
وی درباره میزان سنخیت آیتمهای برنامه با ویژگی محلی و بومی استان هرمزگان که در فصل دوم محوریت دارد، بیان کرد: هر آنچه که در استان هرمزگان نشانی از فرهنگ داشته است، در فصل دوم مسابقه مستند «بومگرد» نیز مورد توجه بوده است؛ از نوع لباس گرفته که در مناطق بلوچنشین هرمزگان لباسهای شرکتکنندگان را تغییر دادیم و در مناطق بندری نیز لباس بندری برای شرکتکنندگان در نظر گرفتیم. سایر موارد نیز از گویش تا موسیقی محلی همه با ویژگیهای بومی در برنامه لحاظ شدهاند. در طراحی آیتمهای مسابقه و آیتمهایی که برای معرفی جغرافیای منطقه در برنامه در نظر گرفته شده است، نیز به این اصل پایبند بودهایم.
فصل دوم مستند مسابقه «بومگرد» به کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری با محوریت بومگردی و گردشگری اقتصادی، نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه یک سیما میرود. فصل دوم این مسابقه خانوادگی در استان هرمزگان و شهرستان میناب و بنادر جاسک و هرمز میگذرد. بدین ترتیب سه خانواده در قالب یک رقابت مبتنی بر زیستبوم منطقه در چند قسمت به رقابت با یکدیگر میپردازند.
این مسابقه بر پایه سه سرفصل گردشگری با محوریت بومگردی، در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی هر منطقه، اشتغال و کسب و کار روستایی با در نظر گرفتن ظرفیتهای مغفول و در نهایت ارزش بخشی به سنتها و آداب و رسوم هر منطقه و هویتبخشی به هر بوم و قومیت تولید شده است.
تهیهکنندگی مستند مسابقه «بومگرد» را که محصول سازمان هنری رسانهای اوج و تولید شده در مؤسسه اوما فیلم است، سید جمال عودسیمین و تورج کلانتری برعهده داشتهاند.