به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک، این جلسه با هدف مشارکت در تدوین برنامههای توسعه شهری در حوزه حمل و نقل پاک شکل گرفت و معاونین و نمایندگان سمنها به بیان دیدگاهها و برنامههای خود در زمینه مدیریت صحیح و ارتقای کیفی فعالیتهای پیش رو پرداختند.
بر اساس این گزارش، معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک در ابتدای جلسه به ساز وکار و قوانین سمنها اشاره کرد و گفت: گروههای مردمنهاد در امر توسعه دوچرخهسواری در شهر نیاز به مجوزهای قانونی فعالیت دارند و از ستاد توانافزایی سمنها در شورای اسلامی شهر تهران به عنوان متولی امر درخواست کرد تا ضمن افزایش مشارکت در این حوزه، به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و شهری و تسهیل فرایند صدور مجوز فعالیت کارگروههای حمل و نقل کمک کنند.»
یعقوب آزادهدل با ارائه گزارشی از فعالیت سازمانهای مردم نهاد در حوزه دوچرخهسواری از سال ۱۳۹۵ تاکنون افزود: در تلاشیم تا در دوره مدیریت شهری جدید نیز با مشارکت ستاد توانافزایی سمنها در توسعه دوچرخهسواری در شهر تهران به پایداری برسیم.
معاون توانافزایی ستاد سمنهای شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه با اشاره به تغییر روند صدور مجوز فعالیت سمنها در شهر تهران گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت کشور، روال کار صدور مجوزها تغییر کرده و در حال حاضر، ارائه مجوز، توسط بخشداریها و با نظارت ستاد سمنها صورت میگیرد.
فرهاد صالحی افزود: در توسعه فعالیتهای سمنها باید از اجرای رویدادها بگذریم و به تصمیمسازی در حوزه قوانین و لوایح شورای شهر برسیم. در حوزه حمل و نقل هم باید کارگروههایی تشکیل شود تا با اصلاح قوانین به سهولت فعالیت سمنها کمک شود.
وی همچنین با اشاره به ضرورت مشارکت سمنهای حقوقی، روانشناسی و اجتماعی در برگزاری رویدادهای آموزشی در شهرکهای آموزش ترافیک گفت: این مراکز به عنوان پایگاههای آموزش میتوانند دیگر حوزهها را با حوزه حمل و نقل درگیر کرده و به جلب مشارکت سالمتر در شهر تهران یاری برسانند.
معاون توانافزایی ستاد سمنها، وظیفه این ستاد را تسهیلگری و ایجاد ارتباط سمنها با کمیسیونهای مختلف شورای شهر و مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: گاهی این ورود از جنس نظارت و اجراست.
وی با دعوت از سمنهای فعال در حوزه حمل و نقل و محیط زیست جهت ارائه برنامههای مناسبتی در روز جهانی دوچرخه و روز تشکلها و کارگروههای اجتماعی گفت: هدف نهایی از ایجاد چنین برنامههایی، مشارکت در جامعه است و این مشارکت باید آگاهانه باشد تا به پیشگیری از ایجاد عارضههای شهری کمک کرده باشیم.
در پایان جلسه نیز ضمن تشکر از تمامی فعالان حوزه حمل و نقل پاک از چهار دوچرخهسوار برتر شهر تهران با اهدای لوح و تندیس دوچرخه، تقدیر بعمل آمد.