کد خبر:۱۰۱۳۷۸۸
در نشست خبری مطرح شد؛

لابی صهیونیسم و سعودی به دنبال حذف سینمای ایران از بازار‌های جهانی بود

نشست رسانه‌ای معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با موضوع تشریح دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار کن ۲۰۲۲، با حضور رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، احسان هوشیارگر مدیر روابط عمومی فارابی و اهالی رسانه در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، این نشست با تسلیت حادثه متروپل آبادان، تسلیت سالروز وفات حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد و تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و دهه کرامت آغاز شد و مدیر روابط عمومی فارابی با اشاره به سند چشم انداز فارابی که بر روی تارنمای این بنیاد بارگذاری شده از سیاست شفافیت نهاد ملی سینمای ایران در دوره اخیر و برگزاری این نشست برای اولین بار در حوزه مدیریت بین‌الملل سینمای ایران در راستای شفافیت به صحبت پرداخت.

در ادامه رائد فریدزاده نیز با تسلیت واقعه متروپل به هموطنان و مردم شریف آبادان اظهار داشت: این نشست در راستای وظیفه پاسخگویی و شفاف سازی در دوران جدید مدیریت فارابی برنامه ریزی شد تا درباره طرح تحول سینمای ایران در عرصه بین‌المللی با اهالی رسانه نکاتی را در میان بگذاریم. ما به عرضه بین‌الملل آثار فکر کرده‌ایم و برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که بخشی از آن در جشنواره کن اتفاق افتاد.

او ادامه داد: در تحلیل جشنواره‌های جهانی باید بدانیم که بازار‌های جهانی همچون بازار فیلم برلین ارتباطی از نظر دیدگاه با این جشنواره ندارد. بازار از نظر فکری و حتی تیم اجرایی با جشنواره متفاوت است و حتی دبیر اجرایی مجزا هم دارد. بازار فیلم کن همیشه وجود داشته و کشور‌ها به صورت دولتی و خصوصی در این بازار حضور دارند. این بازار امکان گفتگو را برای سینماگران و شرکت‌های پخش فیلم در سراسر دنیا فراهم می‌کند تا در حوزه مارکت و صنعت بتوانند آثار خود را عرضه کنند.

فریدزاده افزود: به همین دلیل بخش بین‌الملل به معاونت‌های بنیاد سینمایی فارابی اضافه شد تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار‌های جهانی کسب کنیم. تجاری‌سازی در سینمای ایران باید از شعار به عمل تبدیل شود که البته این موضوع نیاز به زمان دارد. تولید مشترک در کشور‌های مختلف بر اساس ذائقه‌های مورد نظر قرار گرفته است. نیروی انسانی خلاق باید بداند که در عرضه بین‌الملل چگونه فعال باشد و مناسبات و تعاملات جهانی را بشناسند. اگر می‌خواهیم به واقع صنعت سینما را در ایران داشته باشیم باید استاندار‌ها را بیاموزیم و با محصولات دیگر کشور‌ها رقابت کنیم.

فریدزاده با اشاره به خیز کشور‌های منطقه برای رسیدن به جایگاه ایران و گرفتن جایگاه سینمای ما در دنیا گفت: کشور‌های بسیاری پاویون و چتر سینمای خود را دارند و چتر سینمای ایران سالیان سال با همسایگی اسپانیا و ایتالیا در این رویداد حاضر می‌شود. کشور‌هایی هم وجود داشتند که می‌خواستند جای ایران را بگیرند. از جمله عربستان سعودی امسال با هزینه‌های گزافی که انجام داده بود در مکان خوبی جانمایی کرده و با هزینه‌های میلیون دلاری در بازار کن خودنمایی می‌کرد. در کنار عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی نیز برنامه‌های تشویقی زیادی داشت که فیلم‌های زیادی به صورت تولید مشترک با کشور‌های دیگر ساخته و بتوانند به قطب سینمای منطقه تبدیل شوند. باید توجه داشت که با اندکی غفلت، ممکن است جایگاه معتبر سیمکای ایران در دنیا از دست برود.

او ادامه داد: حضور ما باید مثمرثمر باشد و هر سال باید این حضور تقویت شود و اگر نقدی هم هست اتفاقاً باید نسبت کیفیت حضور ما در این رویداد‌ها باشد در حالی که امسال کلاً دو نفر در بازار کن و چتر سینمای ایران حضور داشتیم که این قطعاً باید در سال‌های آینده تقویت شود. ما دیگر نباید با حداقل‌ها در این جشنواره‌ها حضور داشته باشیم و باید برای اثبات جایگاه خود هزینه کنیم. اما با این حال و با یک بودجه کم، توانستیم جلسات زیادی را برگزار کنیم که دستاورد‌های خوبی برای سینمای ایران داشته است.

وی در پایان بخش اول صحبت‌های خود گفت: حضور فناوری‌های نوین در جشنواره کن خیلی چشم گیر بود و فیلم‌های کوتاه و مستند زیادی در این زمینه ساخته شده بود. شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان می‌توانند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار