به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، درحالی که در آمریکا یک مجری مشهور و با سابقه رادیو، به خاطر خبر دروغی که 10 سال قبل گفته بود، به جریمه مالی سنگینی محکوم شده است، در ایران به خاطر خلأهای قانونی، برخی به اصطلاح چهرهها به انتشار اخبار جعلی مشغول هستند. برخی از چهرههای مطرح و شناختهشده در حوزههایی، چون سینما، موسیقی و فوتبال، هر روز تحت تأثیر منابع غیرموثق خبری، بدون اینکه از صحت و سقم آن مطالب آگاهی داشته باشند، اقدام به بازنشر آنها در صفحات شخصیشان در شبکههای اجتماعی میکنند. با توجه به شرایط موجود و اینکه سرچشمه اصلی این اخبار دروغ، گروهک تروریستی منافقین یا جریانهای صهیونیستی و سعودی هستند، بازنشر این نوع اخبار توسط چهرهها درواقع نوعی بیگاری برای این مراکز تولید اخبار جعلی در جهت دامنزدن به تنش و ناآرامی در جامعه محسوب میشود!
با این اوصاف، تعیین ضوابط و قوانینی برای مدیریت فعالیت چهرههای مشهور در فضای مجازی بیش از پیش موضوعیت و اهمیت مییابد. انتشار یک خبر جعلی توسط افرادی که مخاطب گستردهای دارند، طبیعتا تأثیرات مخرب غیرقابل جبرانی بر جامعه خواهد داشت. علاوهبر این، خود چهرههای مشهور باید این مسئولیتپذیری را داشته باشند و باید به آنها یادآوری شود که فارغ از هر مسئله دیگری، بازنشر خبر دروغ یک کار غیراخلاقی است و موجب گمراهی مخاطب توسط آنها میشود.