آخرین اخبار:
کد خبر:۱۰۴۵۴۳۹
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

یک دانشجوی دکتری با رزومه خوب فرصت شغلی ندارد / الزامات ورود به دانشگاه های نسل ۳ و ۴

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت:شرکت‌های دانش بنیان به دلیل دارا بودن وجه علمی، می‌توانند زبان مشترک با دانشگاه‌ها ایجاد کنند.

شرکت‌های دانش بنیان با داشتن وجه علمی می‌توانند زبان مشترک با دانشگاه‌ها ایجاد کنند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روح الله دهقانی فیروز آبادی در مراسم نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه برای تبدیل اندیشه به ارزش چندین ساحت به هم پیوسته وجود دارد، یکی از آن‌ها را ساحت اندیشه دانست که محل رشد آن در اندیشکده‌ها است.

وی اندیشکده‌ها را محل تربیت اندیشمندان و محصول اندیشمندان حکمت عنوان کرد و ادامه داد: ساحت دیگر، ساحت علم است که محل رشد آن دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و محصول آن ارائه تئوری و مقاله است.

دهقانی فیروز آبادی ساحت دیگر در تبدیل ایده به ارزش را ساخت فناوری عنوان کرد و افزود: بستر تولید فناوری در مراکز توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان است و تولید فناوری از ترکیب مقالات و تئوری‌ها حاصل می‌شود.  

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به ساحت نوآوری در تولید ارزش گفت: نوآوری، ترکیب چند خلاقیت است و توسعه آن منجر به کارآفرینی خواهد شد ضمن آنکه در این مسیر باید به ساحت تولید توجه کرد چرا که از تولید، صنعتگران تربیت خواهد شد.

دهقانی با تاکید بر اینکه این ساحت‌ها، حلقه‌های به هم پیوسته‌ای هستند، یادآور شد: اگر این حلقه‌ها به خوبی مدیریت شوند، انتظار می‌رود که در اندیشکده‌ها، "حکمت" و در شرکت‌های دانش بنیان، "فناوری" تولید شود.

وی اظهار کرد: در این میان در زمینه بنگاه‌ها و صنایع فناوری که بتوان فناوری‌های تولید شده را در آن رسوخ دهیم، کمبود داریم. وقتی از رسوخ فناوری صحبت می‌کنیم از استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تولید صنعتی با بهره‌گیری از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش بنیان سخن گفته می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در ادامه گفت: دانشگاه‌ها، فضای توسعه فناوری نرم و دارای یک ساختار منعطف و صنعت یک فضای غیر منعطف است و تاکنون اتصال این نهاد به یکدیگر منجر به آسیب زدن به دانشگاه‌ها و صنایع شده است و همواره دلنشگاه‌ها و صنایع گله‌مند از یکدیگر بوده‌اند.

معاون علمی رییس، جمهور، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های مستقر در آن‌ها را بستری برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه توصیف کرد و یادآور شد: شرکت‌های دانش بنیان از یک سو مجموعه‌های اقتصادی هستند که از یک سو به اقتصاد و قانون تجارت متصل هستند و از سوی دیگر زبان صنعت را می‌دانند و از سوی دیگر به دلیل دارا بودن وجه علمی، می‌توانند زبان مشترک با دانشگاه‌ها ایجاد کنند.

وی کاربرد فناوری در صنعت را موجب ارتقاء کیفت محصولات دانست و افزود: اگر ارتباط میان شرکت‌های دانش بنیان و صنایع رقم بخورد، به نتایج قابل توجهی خواهیم رسید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به تحولات ایجاد شده در دانشگاه‌ها از آموزش، محور تا تولید فناوری، گفت: در بدو انقلاب دانشگاه‌های نسل اول را پشت سر گذاشتیم و در این دوران دانشجویان دیوان سالار تربیت می‌شد، چون نیاز کشور به چنین افرادی بود از این رو همه فارغ‌التحصیلان بعد از تحصیل مشغول به کار در دستگاه‌های دولتی می‌شدند.

وی دانشگاه نسل دوم را دانشگاه‌های پژوهش محور توصیف کرد و یادآور شد: در این دوران تحصیلات تکمیلی شکل گرفت و صنابع بزرگ، چون دفاعی و بهداشت مصرف کننده محصولات خروجی دانشگاه‌های نسل دوم شدند.

دهقانی ادامه داد: در حال حاضر در دورانی به سر می‌بریم که دیگر فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکتری با بهترین رزومه کاری شغل ندارد و لازم بود تا دانشگاه‌های نسل سوم که دانشگاه‌های کار آفرین هستند شکل می‌گرفت تا فارغ‌التحصیلان خودشان کسب و کار ایجاد و زمینه اشتغال برای دیگران را فراهم کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه تربیت در دانشگاه‌های نسل اول و دوم تربیت نیرو برای دیگران بوده است، خاطر نشان کرد: پارادایم نسل سوم دانشگاه‌ها در این است که دیگر نمی‌توانند همانند دانشگاه‌های نسل اول و دوم رفتار کنند.

وی اضافه کرد: در دانشگاه نسل اول و دوم با کتابخانه مرکزی مواجهیم، ولی در دانشگاه نسل سوم با فضای کار اشتراکی و در دانشگاه نسل اول و دوم با آموزش و کارگاه مواجهیم، ولی در دانشگاه نسل سوم با "فب لب‌ها" مواجه هستیم.

به گفته وی، در دانشگاه نسل اول و دوم با کنکور و در دانشگاه نسل سوم با استارتاپ ویکند‌ها و در دانشگاه نسل اول و دوم با یک فرد و در دانشگاه نسل سوم با تیم سرو کار داریم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها افراد کارآفرینی تربیت کنند باید یک نظام جدی درسی و روش‌های آموزشی تغییر جدی یابد که وزارت علوم در این زمینه برنامه‌های جدی دارد و ما نیز در معاونت علمی حامی این برنامه هستیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار