یوسف حجت معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در خصوص بیشترین منابع آلاینده در هوای کلانشهرها گفت: حرکت خودروها و تردد انسانها موضوعی است که در تشدید آلاینده pm۲.۵ به عنوان آلاینده غالب در کلانشهرها تاثیرگذار است. میزان سایش لاستیکها، لنت خودروها و اصطکاک لاستیک با آسفالت خیابانها باعث ایجاد و تشدید آلودگی هوا از نوع گرد و غبار خواهند شد.
وی افزود: خودروهای دیزلی عمدتاً با سن بالا، منشاء دوم آلودگی هوا هستند که با وجود تعداد محدودشان، علاوه بر سایش لاستیک و اصطکاک با آسفالت، سهم عمدهای از آلودگی هوا را به خود اختصاص میدهند.
حجت با اشاره به pm۲.۵ به عنوان بخش عمده آلودگی هوای تهران بیان کرد: در سه ماه اخیر نزدیک به ۴۵ روز شاخص هوای بالای ۱۰۰ داشتیم که این شاخص مربوط به اوجگیری pm۲.۵ بوده است. یک روز به خاطر اکسید گوگرد به مقدار کم و دو روز بخاطر اکسیدهای ازت و سه روز هم به علت pm۱۰ شاخص آلودگی بالا را مشاهده کردیم.
این کارشناس حوزه محیطزیست افزود: خودروهای بنزینی در طول سال، قریب به ۱۰۰ هزار تن pm۲.۵ به واسطه اگزوزهای خود تولید میکنند، اما حدود ۶۰۰ هزار تن pm۲.۵ با تردد این خودروها تولید و در هوا منتشر میشود. در مجموع pmها ۱۴۰۰ تن در سال آلودگی ایجاد میکنند.
تغییر آلاینده غالب از co به pm ۲.۵ به واسطه رعایت استاندارد یورو
حجت با اشاره به یورو ۲ و یورو ۴ شدن خودروها گفت: ۲۵ سال پیش یک سوم ایام سال، آلودگی با منشاء co داشتیم. با شروع استاندارد یورو ۲ و یورو ۴ سالهاست که شاخص بالای آلودگی با منشاء co نداریم. چیزی که به آن توجه نمیشود، تردد زیاد است.
ضرورت کاهش یارانه بنزین و تزریق منابع برای بهسازی ناوگان عمومی
حجت در پاسخ به راهکارهای کاهش آلودگیهای هوا گفت: نرخ پایین عرضه بنزین و اختصاص حدود ۸۰ میلیارد دلار یارانه برای آن، باعث افزایش ترددها و در نتیجه تشدید آلودگی هوا میشود. با بخشی از این مبلغ میتوان ناوگان اتوبوسهای تهران را بهسازی و برقی کرد. همچنین افزایش ظرفیت مترو، اقدام مهمی در جهت کاهش تردد با وسایل شخصی است.
وی در پایان تصریح کرد: سیاستهای درستی در جهت عرضه و ارائه خودروها به مردم صورت نگرفته است. فروش خودرو زیر قیمت بازار و اختصاص یارانه بنزین در نهایت منجر به افزایش تردد و ایجاد آلودگی در شهر خواهد شد.