به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو؛ سید محمد صاحبکار، معاون راهبردی قوه قضائیه در خصوص اجرای طرحهای دستگاه قضا در سند تحول قضایی که در راستای منفعت مردم بوده است، گفت: دستگاه قضا یک دستگاه بسیار بزرگ است که حجم عظیمی از خدمات را در اقصی نقاط کشور به مردم ارائه میدهد. مهمترین هدفی که در سند تحول قضایی داشتیم، اجرای عدالت و ارتقای رضایت مردم بوده است.
وی ادامه داد: یعنی زمانی که مردم وارد دستگاه قضا میشوند احساس کنند عدالت در موردشان اجرا شده و با رضایت از آن جا خارج شوند؛ که این رضایت بخشهای مختلف دارد.
وی افزود: یکی از بخشهایی که در چندسال گذشته خیلی مورد تاکید بوده و ما خیلی روی آن تمرکز داشتیم، سادهتر کردن فرآیندهای تقاضای مردم است؛ و آن به وسیله استفاده از ابزارهای حوزه فناوری اطلاعات و نوین انجام میشود.
صاحبکار اظهار داشت: یکی از مواردی که برای مردم مشخص است، توسعه سامانههایی است که فرآیند رسیدگی به درخواستهای مردم را تسریع میکند.
معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: برای مثال، فردی میخواهد تقاضایی در رابطه با سرقت منزلش بدهد و به کلانتری مراجعه میکند. انجام فرآیند در گذشته به این صورت بود که کلانتری با دادن نامهای مکتوب به فرد، او را به دادسرا ارجاع میداد. خوشبختانه الان کلانتریها و دادسراها به صورت سامانهای به یک دیگر متصل شده اند. یعنی اگر درخواستی در کلانتری ثبت شود، بلافاصله به دادسرا منتقل میشود.
وی افزود: یا مثلا در مورد رسیدگی به پرونده ها، قاضی باید از بخشهای مختلفی که در کشور ذی ربط هستند، یک سری اطلاعات را جمع آوردی کند تا بر اساس آنها بتواند اعلام نظر کند. این جمع آوری اطلاعات قبلا به صورت دستی بود؛ اما یکی از مهمترین کارهایی که انجام دادیم این بود که الکترونیکی سازی کردیم. با این کار هم دقت عمل بالا میرود و هم امکان جعل و تحریف. همچنین با بالا رفتن سرعت کار رضایتی که مردم برای رسیدگی به پرونده هاشان حس میکنند ارتفا پیدا میکند.