به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال در رابطه با افزایش قبولیهای کنکور از دانش آموزان مدارس غیردولتی و سمپاد و مغایرت این امر با عدالت آموزشی گفت: موضوع کنکور واقعا مسئلهی ما نیست. ما معتقد هستیم که کنکور نظام آموزشی را به گونهای تحت تاثیر قرار داده و به نحوی یک چالش برای نظام آموزشی است.
او در ادامه گفت: طی این سالهای گذشته مجلس شورا اسلامی، قانونی وضع کرده بود که حذف کنکور را داشته باشیم و ملاک پذیرش دانش آموزان در دانشگاه، سوابق تحصیلی باشد؛ لذا اینکه کنکور لطمههایی را برای نظام آموزشی داشته است و از همین رو طبیعتا مشکل ساز بوده است.
وی افزود: البته این را هم نمیشود با عدالت آموزشی ارائه شده در مدارس قضاوت کرد. در آنجا تکنیک مطرح است و هرکسی بتواند بهتر تست بزند موفقتر است. هدف نظام آموزشی این نیست و دقیقا مغایر با اهداف سند تحول است.
کاظمی اظهار داشت: سند تحول به دنبال کاهش حافظه محوری و تقویت شایستگیهای مختلف در دانش آموزان است؛ لذا ابراز خرسندی داریم از اینکه مصوبه شورا عالی انقلاب فرهنگی در امتداد قانون مجلس مبنی بر اینکه سهم کنکور در پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی کاهش داده شد و مقرر شد که سوابق تحصیلی ملاک پذیرش دانشجویان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اتفاق باشد؛ و در کنکور ۱۴۰۲ چهل درصد از امتیازی که دانش آموزان برای انتخاب رشته پذیرش در دانشگاه کسب میکنند برگرفته از سوابق تحصیلی است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ضمن اینکه دانش آموزان مدارس سمپاد هم دانش آموزان مدارس دولتی هستند و خب بهترینهایی هستند که طی آزمونهای مختلف انتخاب شده اند؛ و طبیعتا به لحاظ موفقیت ممکن است که نسبت به سایر دانش آموزان یا بخشی از دانش آموزان موفقتر باشند و موجب شوند این فضا صورت بگیرد.
وی تاکید کرد: آنچه که برای ما مهم است، ارتقای کیفیت مدارس دولتی است که آن را با برنامه ریزیهایی که انجام دادهایم، اهتمام وزارت آموزش و پرورش این است که کیفیت را در مدارس عادی و دولتی، مدارس شبانه روزی و همچنین مدارس نمونه دولتی ارتقا بدهیم.
کاظمی اذعان داشت: در همین راستا برنامه ریزیهایی را انجام دادهایم. طی یک سال گذشته، ارتقای کیفیت آموزش دانش آموزان و آمادگی آنها برای امتحانات نهایی، طرحی را تحت عنوان پویش جهاد علمی اجرا کردیم که این در مدارس شبانه روزی اتفاق افتاد (با اولویت مدارس شبانه روزی) و بیش از ۱۳۵ هزار دانش آموز از این طرح در مدارس شبانه روزی استقبال کردن.
وی در انتها گفت: این کار را در امتحانات خرداد سال ۱۴۰۱ آغاز کردیم که تفاوت را هم مشاهده کردیم (موفقیت دانش آموزان مشارکت کننده در این طرح نسبت به دیگر دانش آموزان) و این بخشی از تلاش در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و افزایش عدالت آموزشی توسط وزارت آموزش و پرورش بوده است.