به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفتهای که گذشت، خبرهایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاهها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آنها حائز اهمیت بود. گزیدهای از مهمترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاهها در هفته گذشته را مرور میکنیم.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم زمان پرداخت وامهای دانشجویی برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را اعلام کرد.
مسعود گنجی درباره زمان پرداخت وامهای دانشجویی در نیسمال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ گفت: ثبت نام و تأیید وامهای دانشجویی به تازگی تمام شده است و معمولاً کارشناسان صندوق رفاه دانشجویان نیز دو هفته روی آن کار میکنند.
وی ادامه داد: دانشجویان تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ فرصت داشتند برای درخواست وامهای دانشجویی ثبت نام کنند، سپس کارشناسان دانشگاهها تا ۸ خرداد زمان دارند تا مدارک دانشجویان را بررسی و تأیید کنند.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: براساس درخواست دانشگاهها این مهلت یک هفته دیگر نیز تمدید شد. اکنون این مهلت به اتمام رسیده و سایت صندوق رفاه دانشجویان بسته شده است و از امروز شنبه ۲۰ خرداد تا چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه کارشناسان صندوق رفاه فرصت دارند، پروندههای ارسالی از سوی دانشگاهها را بررسی کنند.
نرخ اجاره خوابگاههای مجردی در تابستان ۱۴۰۲ طبق مصوبه صندوق رفاه دانشجویان اعلام شد.
اداره خوابگاههای دانشگاه صنعتی شریف مراحل ثبت درخواست خوابگاه برای ترم تابستان سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ویژه تمام مقطع تحصیلی را اعلام کرد.
براساس اطلاعیه اداره خوابگاهها برای ثبتنام و دریافت اتاق در طول ترم تابستان، قرار است از شنبه ۲۷ تا دوشنبه ۲۹ خرداد، ثبتنام و تکمیل فرم ثبتنام خوابگاه ر در سایت آموزش دانشگاه edu.sharif.edu انجام شود.زمان لیستگیری هم طبق این اطلاعیه، سوم و چهارم تیرماه خواهد بود و اسکان در اتاقها هم از ۱۰ تیر شروع میشود و از ۶ تا ۹ شهریور هم به پایان خواهد رسید.
معاون مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دوره آموزشی قصه من و خدا در دانشگاههای سراسر کشور از ۲۷ خردادماه تا ۴ مردادماه برگزار میشود.
مجتبی صفری، معاون مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این دوره آموزشی پیش از این سه بار توسط کانون فرهنگی آیین فطرت توحیدی برگزار شده است.
وی افزود: برگزاری این دوره آموزشی که با موفقیت میدانی بسیار بالایی از جهت تعداد مخاطبین و میزان تأثیرگذاری داشته است، اکنون با همکاری اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اجرا در خواهد آمد.
صفری بیان کرد: این دوره به نحوی طراحی شده است که برای تمامی اقشار فرهیخته دانشگاهی اعم از اساتید، دانشجویان، کارمندان و خانوادههایشان، بسیار مفید، جذاب و کاربردی خواهد بود.
مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: دانشجویان مستعد در برنامههای اداره کل دانشجویان شاهد و ایثارگر با توجه به استانداردها و شاخصهای بنیاد ملی نخبگان به این بنیاد معرفی میشوند.
جلسه اتاق فکر و هم اندیشی اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان با حضور ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، سید فردین تقی زاده مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار شد.
تقی زاده در این جلسه گفت: این جلسه در خصوص همراهی بنیاد ملی نخبگان و معرفی طرحهای اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار شده است تا بر اساس آن بتوانیم با قالبهای بنیاد ملی نخبگان در طرحهایی که امتیاز ده هستند و میتوانند سبب شناسایی دانشجویان مستعد و نخبه شوند دانشجویان شاهد و ایثارگر حمایت شوند.
مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان استانداردهایی دارد که بر اساس آن استانداردها و شاخصها به امتیازدهی و شناسایی و ارزیابی دانشجویان نخبه در طرحهای ملی اداره کل دانشجویان شاهد و ایثارگر میپردازد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از مشارکت پایین استادان در تولید علم گفت: آمارها نشان میدهد که حدود ۷۰ درصد استادان در تولید علم مشارکت ندارند و این ضعف بزرگی است.
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شورای مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: نقشه جامع علمی کشور ۱۳ سال پیش نوشته شده و نیاز است که براساس تأکیدات مقام معظم رهبری به روزرسانی شود.
وی افزود: روزآمدسازی نقشه علمی در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام میشود و لازم است که در نسخه جدید به رتبه علمی کشور و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه توجه ویژه شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انتقاد برخی درخصوص توجه به مقاله گفت: بحث در این زمینه مغاطله است و اشکالاتی که مطرح میشود دقیق نیست چراکه نباید رتبه علمی کشور در تولید علم را کاهش دهیم، بلکه باید رتبه نامناسب ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را ارتقا دهیم.