به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در ابتدای این برنامه، امیر حسین ثابتی مجری جهان آرا با ساسان زارع (رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر) به گفتگو نشست.
او با بیان اینکه بعد از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب، نهادها و سازمانهای دولتی، امور مردمی را در دست گرفتند و مردم، صرفا مهمان بودند، همین مسئله سبب کمرنگ شدن بعضی مسائل شد اظهار کرد: در گام دوم انقلاب و بعد از بیانیه رهبر معظم انقلاب، بازگشت به شیوههای مردمی شروع و با هم افزایی جدی میان نهادهای فرهنگی، عید غدیر خم به عنوان یک ظرفیت بزرگ برای این کار انتخاب شد.
رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر خاطرنشان کرد: مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر، کپی برداری از گردهمایی بزرگ اربعین حسینی است که در قالب شادی و نشاط عمومی اجرایی شده است.
وی افزود: سال گذشته ۶۰۰ هیئت مذهبی، پایگاههای بسیج و انواع سازمانهای مردم نهاد مردمی پای کار آمدند.
زارع خاطرنشان کرد: امسال، اتفاقی که رخ داد از نظر میزبانی مردمی، شوکهکننده بود، زیرا هزاران نفر برای این کار داوطلب شده بودند.
رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر گفت: خانمی آمده بود و میگفت فرزند یتیم من با پولی که جمع کرده و بخشی از آن پول کار کرده خودش است، یک گوشی تلفن همراه تهیه کرده، حالا همان را فروخته تا یکی از میزبانان مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر باشد.
به گفته آقای زارع، ۴۳۳ هزار نفر در تهران، امسال میزبان جشن میلیونی غدیر بودند، رقمی سه برابر سال گذشته.
او عنوان کرد: یک شیرینیفروش وقتی جمعیت حاضر در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر را دیده بود، تمام شیرینیهایش را آورد و به رایگان بین مردم توزیع کرد، آن هم در روزی که میتوانست بیشترین فروش را داشته باشد.
رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر با بیان اینکه استاد دانشگاه، فعال اقتصادی موفق و افرادی از این دست، نشسته بودند و کفش شرکتکنندگان در جشن را واکس میزدند گفت: ۵۰ هزار نفر، خادمان مواکب مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر بودند.
او همچنین به توزیع یک میلیون کتاب با موضوع غدیر در مهمانی ۱۰ کیلومتری اشاره و ابراز کرد: شرکتهای خصوصی بسیاری پای کار آمدند و مواد مورد نیاز موکبهای مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر را تامین کردند.
حجتالاسلام والمسلمین علی جعفری (پژوهشگر تحولات اجتماعی)، دیگر مهمان جهان آرا بود؛ او با بیان اینکه گشایشی در فضای فرهنگی کشور شروع شده که مبدأ آن عید غدیر است گفت: توجه به گروه سنی کودک و نوجوان، ویژگی این مسئله است که باید قدر این زیرساخت را بدانیم، زیرساختی که انقلاب اسلامی یعنی اسلام سیاسی آن را آورده است.
این پژوهشگر دینی و اجتماعی تصریح کرد: چه بسا اگر جمهوری اسلامی نبود، عید غدیر دچار المانهای واگرایی اجتماعی و تفاوت شیعه و سنی میشد، ولی امروز این جشن به یکی از نمادهای وحدت بین مذاهب تبدیل شده است.
به گفته او، دشمنان تلاش کردند از بین افراطیون شیعه و سنی برای گروههای تکفیری یارگیری کنند، ولی جمهوری اسلامی مانع از فراگیر شدن این موضوع شد.
جعفری خاطرنشان کرد: شکلگیری فرقه منافقین، در واقع ظهور افراطیگری شیعی بود که با تدبیر حکیمانه رهبری در نطفه به انزوا رانده شد.
این پژوهشگر دینی و اجتماعی با طرح این سوال که چرا مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر نوعی کارناوال اجتماعی محسوب نمیشود؟ گفت: کارناوال، به معنای عبور از هنجارها به شکل کنترل شده است و این، با گردهمایی عظیم مردمی راهپیمایی ۲۲ بهمن متفاوت است.
به گفته او، ادبیات کارناوالیسم در زمینه مذهبی شکل گرفته و شامل لذت عبور از هنجارهاست، ولی راهپیمایی ۲۲ بهمن، بازخوانی و ارجاع به ارزشهای انقلاب است و جشن عید غدیر هم ارجاع به هنجارهای دینی است، نوعی نظم متکثر که نمیتوان آن را حمل بر راهاندازی کارناوال کرد.
روایت رئیس ستاد مردمی برگزاری مهمانی بزرگ غدیر از مشارکت مردم برای ایجاد شهربازی در مهمانی ده کیلومتری غدیر
وقتی بحث نیاز 3 هزار وسیله برای بازی کودکان در مهمانی 10 کیلومتری اولین بار مطرح شد نشدنی به نظر میرسید اما وقتی فراخوان دادیم با استقبال گسترده مراکز مردمی برای ارائه وسایل بازی مواجه شدیم.
وقتی کار بین مردم خُرد میشود در کسری از زمان با تنوع حداکثری محقق میشود.
4000 خادم کودک از دانش آموز تا فردی کهنسال به عنوان مربی وسیله بازی در جشن بزرگ غدیر تهران حضور داشتند.