عرفان گلزاده، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: با بررسی سند هفتم توسعه به نقاط ضعف و قوت متفاوتی برمیخوریم. باید توجه داشت که اسناد توسعه از مهمترین و محوری ترین اسناد حکمرانی ایران هستند و در صورت تدوین دقیق میتوانند راهگشای مسالهی توسعه باشند، چرا که عملکرد پنج سال آیندهی کشور را در حوزهی برنامه ریزی و عمل جهت دهی میکنند فلذا نوع نگاه ما به این سند باید با جدیت و دقت کافی در یک افق دید کلان باشد.
وی گفت: با نگاه و بررسی سند هفتم توسعه متوجه می شویم که تلاش شده تا این سند نسبت به اسناد قبلی بهنوعی ارتقا پیدا کند و در برخی از بخش ها هم این اتفاق افتاده، اما با این وجود همچنان چالش های اساسی در سند وجود دارد که به صورت مختصر به برخی از آنها میپردازیم. اولین مسالهای که با بررسی سند به آن برمی خوریم این است که سند هفتم نتوانسته یک محور مشخص و نگاه کلان نسبت به مسالهی توسعه ی آموزش وپرورش را در سند ترسیم کند، بهنوعی انسجام لازم برای رسیدن به هدف پنج سالهی مدنظر را در سند نمیبینیم .
گلزاده گفت: مورد بعد مسالهی سند تحول بنیادین است که طی سالهای گذشته علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شاهد اتفاقات جدی در راستای تحقق آن نبوده ایم و انتظار می رفت که در سند هفتم توسعه شاهد راهکار های اساسیِ اجرایی سازی سند تحول باشیم در صورتی که بیشتر به بیان شاخص ها به صورت کلی و آرمانی پرداخته شده است.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: همچنین در متن سند ابهام و عدم کارسپاری مشخص و شفاف مشاهده می شود مثلا یکی از شاخص های سنجهی عملکردی در بند بیستم سیاست های کلی برنامه ، کتب درسی مبتنی بر ساحت های شش گانه ی سند تحول بنیادین بیان شده که به عنوان یک شاخص ابهام دارد و قابل سنجش نیست یا در جایی دیگری از لایحه عبارات مبهمی مانند "اعطای اختیارات اداری و مالی به ارکان مدرسه" آورده شده که در صورت عدم شفافیت این اختیارات احتمال آن میرود که بعدا موجب اخلال در نظام اداری شود .
وی افزود: سند هفتم توسعه که قرار است ریل گذاری پنج سال آینده ی آموزش و پرورش را انجام دهد باید شفافیت کافی را داشته باشد و وظایف را به وضوح تقسیم کند، هم جهت کیفیت بخشی و انجام بهتر وظایف نهاد متولی هم مطالبه و پیگیری امور محوله از نهادهای ذی ربط(که پیش تر به وضوح در سند مسئول شناخته شده اند) امکان پذیر باشد .
گلزاده گفت: در صورتی که برنامه ای در ابعاد سند هفتم توسعه ارائه می شود، لازم است برای اجرای راهبردهای بیان شده، زمان بندی مشخصی تعیین شود و شاخص های سنجش عملکرد کمی برای هر یک از این راهبرد ها و برنامه ها مشخص شود که در این سند کمتر شاهد آن هستیم.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بیان داشت: این سند نسبت به اسناد قبلی با دقت و توجه بیشتری نگاشته شده است؛ اما همچنان ایرادات اساسی دارد که به صورت موردی به برخی از آن ها پرداختیم، انتظار م یرود با اصلاح این موارد شاهد یک همت جدی برای توسعهی همهجانبهی آموزش و پرورش و اجرایی شدن سند تحول بنیادین در پنج سال آینده باشیم.