مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر توان یکی از شرکتهای واگنسازی برای تولید سالیانه یک هزار دستگاه واگن اظهار کرد: حتماً در تمام اقداماتی که چه شهرداری تهران و چه دستگاههای حاکمیتی انجام میدهند، توجه به تولید داخلی جزء اولویتهای اصلی است.
وی با تأکید بر اینکه توئیتی که یکی از نمایندگان منتشر کرده بود، باید مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد، یادآور شد: ۷۹۱ واگنی که در چین توسط تیم مدیریت شهری پیگیری میشود، از مواردی است که سالها متوقف بوده و در این سالها از سوی مجموعههای داخلی واگنی به متروی تهران تحویل داده نشده است.
اقراریان همچنین تصریح کرد: ما نمیتوانیم شهروندان تهرانی را که در وضعیت بسیار سختی در حوزه حمل و نقل عمومی هستند، معطل طرحهایی کنیم که مطلع نیستیم که آیا به جمعبندی رسیده یا توان آن وجود دارد یا خیر؟
وی با بیان اینکه به عنوان مثال ما نیازمند صدها دستگاه اتوبوس هستیم و توان تولیدکنندگان داخلی محدود است، گفت: اگر ظرفیتی در حوزه واگنسازی وجود دارد، وزارت صمت از آن مطلع است و بر اساس اطلاعی که ما داریم وزارت صمت و شهرداری تهران ارتباط مستمری دارند و این مباحث و نیازمندیهای حوزه حمل و نقل دائماً مطرح میشود.
رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه منتظر بازگشت شهردار تهران از چین میمانیم تا گزارش سفر خود را بدهد، یادآور شد: یکی از سؤالات ما این است که سفر بیش از ۱۰ روزه ضروی بوده یا خیر؟ لذا این سفر باید از بابت مدت زمان بررسی شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه تا جایی که در جریان هستیم واگنها داخلیسازی نیز خواهد شد و بخشی از آن با همکاری شرکت واگنسازی به بهرهبرداری خواهد رسید، اظهار کرد: نظارت بر این تفاهامات و قراردادها توسط رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل که به نمایندگی از شورا در این سفر حضور دارد، در حال انجام است.
اقراریان با بیان اینکه دغدغه ما مسائل اولویتدار پایتخت است، خاطرنشان کرد: ما از منظر نمایندگان مردم وظیفه خود میدانیم از هر طریق ممکن و با همکاری کشوری دیگر مشکل شهرواندان را برطرف کنیم و امیدواریم صنایع داخلی نیز در تمام حوزهها وارد عمل شوند و بتوان از ظرفیت این تولیدکنندگان استفاده کرد.
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: پیشنهاد بنده به نماینده مجلس این است چنانچه مستنداتی در اختیار دارد، به کمیته حقوقی شورا ارائه دهد و بنده آمادگی دارم که در این کمیته، این ادعا را صحتسنجی کنم؛ در صورت صحت این ادعا، قطعاً و یقیناً اولویت با تأمین واگن از داخل کشور خواهد بود، اما ارزیابی اولیه ما این است که امکان تأمین در داخل کشور وجود نداشته و هنوز طرحهای این حوزه به صورت تولید انبوه عملیاتی نشده است.