
رسیدن ۱۷۰ طرح به مرحله داوری/رشد ۵۳ درصدی طرحهای منتخب
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس در دومین رویداد بین المللی مدارس آینده اظهار داشت: راهی را آغاز کردیم که در ابتدای آن هستیم. دومین دوره رویداد درحال برگزاری است و دلیل آن نگاه به آیندهای است که به سرعت در حال تغییر است. دانش آموزانی که اکنون در مدرسهای در حال تربیت هستند، ۱۵ سال آینده باید با رشد فناوری خود را وفق دهد.
وی در ادامه گفت: یادگیری مشارکتی و ترکیبی مهم است. تعامل در مدارس آینده مزیت این مدارس است. فکر نکنید اگر هر کلاس به هوش مصنوعی و موقعیت مجازی و... وصل شد به آینده فکر کردهایم بلکه تعامل در بستر نظام تعلیم و تربیت نقش اصلی را خواهد داشت. در همین راستا باید از شرکتهای دانش بنیان حمایت کنیم.
وی افزود: ما باید در سه بطن به آینده توجه کنیم. بطن فضا و تجهیزات، بطن تربیت معلمها و بطن سوم کتب درسی است. معلم ما باید به آینده توجه و آینده را ترسیم کرده و بعضا به آینده نگاهی فراتر از آینده پژوهی یعنی آینده نگاری داشته باشد. متونی که در اختیار بچهها قرار میگیرد به عنوان اصلیترین متن برای تربیت آینده است. اگر میخواهیم به آینده فکر کنیم یا مدارس را برای آینده بسازیم و تجهیز کنیم باید به این سه وجه توجه ویژه داشته باشیم و سایر ارکان حول این محور خود را تنظیم کنند. این سه نبض باید با هم زده شود تا مدارس برای آینده آماده شوند.
وی بیان داشت: در حوزه فناوریهای نوین سرعت به قدری بالا رفته است که حذف بسیاری از مشاغل سرعت گرفته است. اگر درحالی دانش آموزی را برای شغلی در هنرستانها تربیت میکنیم و میخواهیم ۵۰ درصد بچهها در رشتههای مهارتی تحصیل کنند، اما انرژی و اقداماتی که در این راستا صرف کنیم مبتنی بر آینده نباشد، راهی بیهوده طی کردیم و این هشداری به همه اساتید و کارشناسان و ... است.
رئیس سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس اذعان داشت: در برنامه هفتم توسعه این حکم را قرار دادیم که ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس بسازیم به طوری که این مدارس نقطه تحول و کانون تحول مدرسه و محله باشند. امیدواریم این امر را در پنج سال پیش رو محقق کنیم.
وی پیرامون احکامی که در برنامه هفتم توسعه به بحث توسعه و تجهیزات مدارس اختصاص دارد، افزود: در برنامه هفتم توسعه حکمی را آوردیم که این حکم به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است. محلی تعیین شده تا در حوزه تجهیزات با همکاری و استفاده از شرکتهای دانش بنیان درآمد پایدار داشته باشم. این امر در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاستهای بالادستی نظام انجام میشود.
وی در ادامه افزود: این دوره «رویداد مدارس آینده» ۱۷۰ طرح با رشد تقریبا ۵۳ درصدی به مرحله داوری رسیده است. در این دوره رویداد حدود ۵۵ طرح در خصوص سامانههای نوین آموزشی و فناوریهایی که برای آموزش بچهها لازم است، حدود ۱۶ طرح در خصوص تجهیزات آموزشی، ۱۳ طرح در خصوص سازهها و بحث سبک سازی و سریع و صنعتی سازی مدارس، ۳۱ طرح در خصوص معماری مدارس و ۲۵ طرح در خصوص سکوها و نرم افزارهای آموزشی به دست ما رسیده است.
رئیس سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس با تاکید بر اهمیت تاسیسات نوین در ساخت مدارس، تصریح کرد: اگر ما در ۲۰ درصد از پشت بامهای مدارس سلولهای خورشیدی مستقر کنیم، به اندازه نیروگاه برقآبی کارون ۳ میتوانیم برق تولید کنیم. این قدرت آموزش و پرورش است. ۴۰ درصد دولت ایران متعلق به آموزش و پرورش است.
وی افزود: در این دوره از رویداد مدارس آینده حدود ۱۰ طرح برای انحلال محله در مدرسه به دست ما رسیده است. مزیتهای نظام تعلیم و تربیت که تربیت همه جانبه در همه عرصهها است را نباید از دست بدهیم. مدارس آینده باید تحول گرا باشند. هر مدرسه ما حداقل ۱۵ تا ۲۰ معلم دارد و این یعنی ۲۰ نخبه در آن مدرسه کار میکند و این میتواند منشاء تحول باشد. ۵۴ درصد مدارس ما و به تعبیر اقای مخبر ۱۰۰ درصد مدارس ما توسط خیرین ساخته میشوند. هر خیری که در کنار ساخت مدرسه قرار میگیرد تربیت دانش آموزان با رویکرد آینده شکل میگیرد.
وی در انتها گفت: در این دوره از رویداد مدارس آینده از ۱۰ طرح برگزیده و یک طرح دانش آموزی تقدیر میشود.