به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، امیر سحرخیز رئیس هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران و کارگردان در گفتگو با خبرنگار سینما صبا درباره صنف فیلمسازان انیمیشن عنوان کرد: صنف فیلمسازان انیمیشن بالغ بر شش سال است که فعالیت میکند. عمده فعالیتهایی که در این بازه زمانی صورت دادیم، آگاهی فیلمسازان و اعضای صنف به نسبت حقوق اولیه آنهاست، زیرا عموم فیلمسازها از وظایف، کارکردها و اهداف صنف آگاه نبودند و شناخت آنها صرفا در حد امور بیمه هنرمندان بود. خوشبختانه توانستیم یک استانداردسازی در حوزه فعالیتهای صنف رقم بزنیم و برای این صنف تازه کار یک مرجعیت رسمی بین فیلمسازان، اهالی سینما و نهادهای رسمی و غیر رسمی ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۶، وظایف صنفی را آسیفا بر عهده داشت، تصریح کرد: آسیفا به عنوان یک نهاد بینالمللی و معتبر در گذشته در کنار دیگر وظایف خود، مسائل صنفی فیلمسازان انیمیشن را بر دوش میکشید که با شکلگیری انجمن صنفی، پیگیری این قبیل مسائل جدیتر انجام شد و توانست در کنار فعالیتهای صنفی، خود را به نهادهای مختلف مرتبط و غیرمرتبط به حوزه انیمشن مانند صداوسیما، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن و… معرفی کند. به اعتقاد من مرجعیت یافتن این صنف در این شش سال مهمترین اقدام انجمن صنفی بود.
در ادامه کارگردان مجموعه تلویزیونی «چیا»، درباره شرایط عضویت در انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن توضیح داد: فرآیند عضویت در صنف، آنلاین انجام میشود. تمام آییننامه و اساسنامهها در سایت قرار داده شده است و برای عضویت یک سری شرایط در اساسنامه لحاظ کردهایم؛ به عنوان مثال هر فیلمساز باید حداقل سه فیلم انیمیشن ساخته و یا تجربه همکاری به عنوان عوامل را داشته باشد. انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن جزو معدود صنوف زیرمجموعه خانه سینماست که تایید عضویت اعضا از سوی هیات مدیره انجام نمیشود، بلکه یک کارگروه که متشکل از کارشناسان در حوزههای مختلف انیمیشن است، تایید عضویت را انجام میدهند و به تعبیر ساده در تایید عضویت، فردی عضو صنف میشود که امورات معیشتی او با فعالیت در حوزه انیمیشن میگذرد.
سحرخیز همچنین به بهانه برگزاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران درباره این جشنواره گفت: من بالغ بر دو سال عضو شورای انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن بودم و خیلی از آثاری که به این دوره به جشنواره راه پیدا کردهاند، در بازه زمانی فعالیتم در مرکز گسترش دیدهام و باقی آثار هم به تبع دانشجویی بودن آنها در دانشگاهها و ارتباط با دانشجویانم و یا ارتباط با فیلمسازها تماشا کردهام؛ آثار باکیفیت در این دوره کم نیستند.
این مدرس سینمای انیمیشن افزود: جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران برای فعالان حوزه انیمیشن یک مکان و رویداد مقدس است. من از دوره اول جشنواره مخاطب آن بودهام و دوره چهارم به عنوان فیلمساز در جشنواره حضور داشتم و در ادامه با عنوان هیات داوری و انتخاب، مدرس ورکشاپهای آموزشی و… حضور داشتهام و به نوعی برای من و هم صنفانم، جشنواره پویانمایی تهران بخشی از سبک زندگی ماست و دوست داریم همیشه بخشی از ساختار آن باشیم.
کارگردان انیمیشن «من و خارپشت و عروسکم»، در پاسخ به این پرسش که باتوجه به فروش میلیاردی انیمیشنهای «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی» در گیشه، آیا سینمای انیمیشن ایران ظرفیت فروش میلیاردی دارد یا این اتفاق یک استثنا حساب میشود، توضیح داد: انیمیشن در ایران هنری یک نفره بود و زمانی که در سینما و تلویزیون به تولید انبوه رسید، مسیر سختی را طی کرد تا بتواند مخاطب خود را پیدا کند و در این روند هم تاحدودی موفق عمل کرد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه در صورت تامین بودجه و سرمایه آثار باکیفت متعددی تولید خواهد شد، مطرح کرد: فروشهای میلیاردی «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی» نشان دادند که سینمای انیمیشن توانایی فروش گیشهای هم دارد، اما این مساله به مطالعه بازار برمیگردد. میتوانیم ادعا کنیم که دیگر از نظر فنی و کیفی مشکلی نداریم و از بحث کیفی و هم سطح شدن با آثار بینالمللی عبور کردهایم. حتی فیلمسازان و هنرمندان ما در پروژههای بینالمللی همکاری میکنند و نکتهای که در تکرار فروش گیشهای باید در نظر گرفت، همان نکتهای است که اشاره کردم و آن هم مطالعه بازار و پذیرش مخاطبان است که آیا محصولی که تولید میشود، مخاطب دارد یا خیر؟
سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران همچون دورههای گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشمانداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به دبیری محمدرضا کریمیصارمی در تهران در حال برگزاری است.
منبع: خبرگزاری صبا