به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسعود حسنلو در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاستجمهوری برگزار شد، آغاز فعالیت ستاد توسعه فناوریهای نرم را مربوط به دهه ۹۰ دانست و افزود: سند راهبردی این ستاد در سال ۹۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در ۱۴۰۰ از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و در معاونت علمی برای هماهنگی با دستگاههای مرتبط با حوزه فرهنگی مستقر شده است، ادامه داد: کسب و کارهای فرهنگی و هویتساز در حوزههایی، چون موسیقی، سینما، انیمیشن و بازی و سرگرمی و آموزش و یادگیری به کسب و کارهای پایدار تبدیل نشده است، در حالی که یکی از ظرفیتهای کشور حوزههای فرهنگی است.
حسنلو با اشاره به سند راهبردی این ستاد، اظهار کرد: برای اجراییسازی سند راهبردی که در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد، اقدامات متعددی اجرایی شده که یکی از آنها مطالعه و بررسی شرایط آماری و تحقیقاتی در حوزه فرهنگی است، ما در زمینه آمارهای حوزه فرهنگی وضعیت خوبی نداریم و اقدام به اجرای مطالعات در زمینه بررسی وضعیت تابآوری ملی در صنایع خلاق کردیم.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی، اولویت سنجی در ۱۹ حوزه فرهنگی را از دیگر اقدامات این ستاد در حوزه فرهنگی و نرم ذکر کرد و یادآور شد: همچنین پیشنویس مسیر اجراییسازی سند ۶۰ اقدام راهبردی سند ستاد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردهایم.
وی عدم ضمانت اجرایی اسناد را از چالشهای کشور عنوان کرد و گفت: برای حوزه فرهنگی، بودجه مستقلی تعریف نشده است؛ به گونهای که دستگاههای مرتبط با فرهنگی مانند میراث فرهنگی، وزارت علوم، صدا و سیما و جهاد دانشگاهی بودجه مستقلی در این حوزه ندارند و ما برای اجرای این سند نیاز به بودجه کافی داریم.
حسنلو، کل بودجه فرهنگی حوزههای نوزدهگانه فرهنگی در کشور را ۱.۵ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: این در حالی است که در کشور آمریکا تنها برای بازیهای رایانهای ۷ تا ۸ میلیارد دلار سرمایهگذاری دولتی شده است. علاوه بر آن گفته میشود سهم سرمایهگذاری در صنعت اگر یک به ۵ باشد (یک واحد سرمایهگذاری، ۵ واحد بازگشت پول) در حوزه فرهنگی ۱ به ۱۰ و ۱ به ۲۰ است.
وی با تاکید بر اینکه اسناد مصوب پشتوانه اجرایی و مالی ندارند، اضافه کرد: تمرکز جدی ما بر اجراییسازی سند راهبردی این ستاد است، چرا که معتقدیم آنچه که موجب تحول میشود، تقویت اکوسیستم خلاق کشور است.
ایجاد شبکه نخبگانی
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی با بیان اینکه در سند راهبردی ستاد ۱۷ حوزه اولویتدار تعریف شده است، گفت: ما برای توسعه این حوزهها تلاش کردیم تا نخبگان را در صنایع خلاق شناسایی کنیم و تاکنون ۱۰۰ نفر نخبه در این حوزه متمرکز شدهاند.
وی افزود: ما با حضور نخبگان اقدام به احصاء اولویتهای این حوزه کردیم.
حسنلو ادامه داد: ما در معاونت علمی دو نقش توسعه اکوسیستم خلاق با محوریت شرکتها و توسعه خانههای خلاق را در دستور کار قرار دادیم. شرکتهای خلاق شرکتهایی هستند که در فرآیند کسب و کار خود مزیت نوآوری ایجاد کردهاند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی گفت: بیش از ۲۰۰۰ شرکت خلاق و ۱۰۷ خانه خلاق در سالهای اخیر ایجاد شده است، این خانههای خلاق توانایی هدایت و رشد بازیگران صنایع خلاق را دارند.
وی تاکید کرد: برای تقویت زیست بوم صنایع خلاق دبیرخانه صنایع خلاق شکل گرفته است تا خدمات متنوعی را به شرکتهای این حوزه ارائه دهد.
نظام وظیفه شرکتهای خلاق
حسنلو با بیان اینکه جمعیت نخبگانی خوبی در شرکتهای خلاق فعال شدهاند، گفت: این در حالی است که بر خلاف شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای خلاق امکان امریه ندارند؛ از این رو در نیمه دوم سال جاری ۴۰۰ سرباز امری در شرکتهای خلاق گرفتیم که برای دو سال این افراد میتوانند در شرکت مشغول به فعالیت شوند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی از تعریف ساز، کاری برای ارزیابی خانه خلاق خبر داد و گفت: ما به جای آنکه همه مراحل کار را در معاونت متمرکز کنیم، از ظرفیت اکوسیستم نوآوری کشور بهره بردیم و از طریق آنها امکان ارزیابی و تایید خانههای خلاق از طریق کارگزاران فراهم شده است.
برنامههای آتی ستاد نرم
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی به بیان برنامههای آتی این ستاد پرداخت و یادآور شد: یکی از نیازهای کشور ایجاد بازیگران مؤثر در حل مسائل اجتماعی است، ولی ابزار اجتماعی حل مسائل اجتماعی را نداریم و ستاد بر بازیگران مستعد تمرکز کرده است، چون این بازیگران میتوانند به بازیگران اصلی حل مسائل اجتماعی تبدیل شوند.
وی تاکید کرد: در این مسیر تمرکز ما بر افزایش شرکتهای نوپا نیست و بر ارتقای کیفیت این شرکتها متمرکز هستیم.
حسنلو، توسعه صادرات محصولات خلاق را از دیگر برنامههای این ستاد ذکر کرد و افزود: اینکه شرکتهای خلاق بخواهند برای بازار داخلی برنامهریزی کنند، راه اشتباهی رفتهاند.
وی ادامه داد: در حوزه صادرات آمارهای دقیقی وجود ندارد، ولی طبق گزارشهایی میزان صادرات اسباببازی کمتر از ۳۰ میلیون دلار اعلام شده است.
حسنلو یادآور شد: بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱ سبد مصرفی محصولات فرهنگی برای ایران ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که بیشترین حجم آن مربوط به پوشاک و اکسسوری میشود.
تاسیس آزمایشگاه اثر اجتماعی
وی از ایجاد آزمایشگاه اثر اجتماعی خبر داد و گفت: در این آزمایشگاه نسبت به ارزیابی اثر اجتماعی محصولات حوزه فرهنگی