به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، بیزینس اینسایدر به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مارک زاکربرگ، مالک شبکههای اجتماعی فیس بوک، واتساپ و اینستاگرام، پیش از این در نظر داشته است که بخش زیادی از سهام خبرگزاری آسوشیتد پرس را خریداری کند.
این معامله بالقوه پس از آن مطرح شد که زاکربرگ با اتهامات جهت دهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ مواجه شد.
نقش فیس بوک که اکنون با عنوان متا شناخته میشود، در انتخابات آن سال در میان ادعاهایی مبنی بر اینکه این پلتفرم به انتشار اخبار جعلی کمک کرده است، با نظارت شدید واشنگتن مواجه شد.
با این حال، زاکربرگ همچنان مجبور بود تغییرات قابل توجهی در خدمات و سیاستهای حفظ حریم خصوصی فیس بوک ایجاد کند و حتی در سال ۲۰۱۸ رسماً از کنگره آمریکا به دلیل نحوه غلط مدیریت این شبکه اجتماعی عذرخواهی کرد.
در گزارش بیزینس اینسایدر آمده است که مدیرعامل فیس بوک در همان زمان ایده خرید یک رسانه خبری را داشت.
این منابع گفتند که زاکربرگ قصد داشت از آن به عنوان یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد برای ایجاد پستهای خبری با کیفیت بالا و مقابله با جنجال بر سر محتوای این پلت فرم استفاده کند. گفته میشود که این میلیاردر به طور گسترده در فیس بوک درباره این ایده صحبت کرده است.
در حالی که گفته میشود زاکربرگ چندین رسانه را برای خرید در نظر گرفته است، او در نهایت بر روی آسوشیتدپرس (AP)، خبرگزاری بین المللی بزرگ مستقر در نیویورک تمرکز کرد.
این منابع مدعی هستند که خبرگزاری آسوشیتدپرس یک تعاونی است که خرید مستقیم آن را دشوار میکند. در عوض، زاکربرگ بر روی ارائه دائمی یارانه به این آژانس تمرکز کرده است.
بر اساس این گزارش، وی قصد داشت AP را تصاحب کند و حتی تیم ادغام با فیس بوک را در برنامههای خود مشارکت داد. با این حال، او در نهایت این ایده را ظاهراً به دلیل نگرانی از نظارت و انتقادات بیشتر کنار گذاشت.
متا از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرد، در حالی که سخنگوی AP گفت که این آژانس خبری از هرگونه مذاکره برای خرید بی اطلاع است.