نسرین باقری، کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ فاطمه قدیری پیرامون عدالت آموزشی گفت: اگر بخواهیم عدالت آموزشی را تعریف کنیم، به معنی ایجاد امکانات لازم و برخورداری همه افراد واجد شرایط تحصیل از آموزش و پرورش با کیفیت و متناسب با استعدادها و نیازهای هر فرد است. این امکانات باید فارغ از طبقه اجتماعی، جنسیتی، مذهبی و درآمدی برای همه فراهم باشد.
وی افزود: آموزش و پرورش رایگان جزو حقوق شهروندی ما محسوب میشود و در اصل ۳۰ قانون اساسی هم ما داریم که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه افراد ملت تا پایان متوسطه دوم فراهم کند.
باقری گفت: اولین موضوعی که ما باید در این رابطه مطرح کنیم، بحث بودجه است. در تمامی سازمانها و وزارت خانهها بحث کم کردن هزینهها مطرح است. اما اگر ما به دنبال عدالت آموزشی هستیم، از این رو که در آموزش و پروش روی انسانها سرمایه گذاری میکنیم، باید سرانهها افزایش پیدا کند. اولین گام این است که بودجه آموزش و پرورش افزایش اساسی داشته باشد.
وی افزود: ما باید بتوانیم امکانات آموزشی را به روز کنیم. ما الان همان کتابها و همان محتوایی را استفاده میکنیم که در ۲۰ یا ۳۰ سال قبل تدریس میشد. درصورتی که بچههای الان، همان بچههای ۳۰ سال قبل نیستند. تکنولوژی و نیازهای بچهها تغییر کرده است واگر با همان روشهای سنتی پیش برویم نتیجه مطلوب را نمیگیریم.
*برای اطلاع از جزئیات و آگاهی بیشتر ویدیوی این گفتگو را در ادامه مشاهده کنید*