به گزارش خبرنگار گروه استانها خبرگزاری دانشجو، استان گلستان به سبب برخی ویژگیهای خاص اقتصادی، فرهنگی و گردشگری و البته جغرافیای سیاسی نیاز شدیدی به توسعه زیر ساختهای مواصلاتی و ترانزیتی دارد.
تولید حدود ۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و صدر نشینی و جایگاه متعالی در تولیدی ۱۵ محصول استراتژیک زراعی، سرآمدی در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ، جاذبههای منحصر بفرد گردشگری طبیعی و تاریخی، وجود منطقه آزاد تجاری اینچه برون و از همه مهمتر جایگاه ممتاز جغرافیایی سیاسی و هم مرزی با ترکمنستان و دسترسی آسان به سایر کشورهای مشترک منافع، از جمله دلایلی است که لزوم توسعه زیر ساختهای مواصلاتی و حمل و نقل به ویژه درحوزه هوایی در گلستان را دو چندان میکند.
یکی از راهکارهای توسعه حمل و نقل هوایی، احداث ایرلاین در گلستان است. تا از مباحثی مانند کمبود ناوگان هوایی ملی و مستهلک بودن آنها فاصله بگیریم. یقینا خرید چند فروند هواپیما و فعالیت آنها در قالب یک ایرلاین بومی میتواند پیشرانی قدرتمند در توسعه اقتصادی استان گلستان در سطح ملی و البته در سطح منطقه به ویژه در حوزه کشورهای مشترک منافع باشد؛ موضوعی که در ۳ سال گذشته به عنوان وعده بزرگ مدیران اجرایی استان و البته فعالان بخش خصوصی بارها و بارها مطرح شد، اما تاکنون منتج به نتیجهای خاص نداشت.
با گذشت حدود ۳ سال از این موضوع و علی رغم تمام اظهار نظرهای رسمی و غیررسمی این خبر خوشآیندی در این بخش به گوش نمیرسد و طرفین ماجرا (دولت و بخش خصوصی) از "باید ها" و "می شود ها" سخن میگویند و پلن دقیقی برای این مطالبه مهم ترسیم نشده است.
ایرلاین گلستانی زودتر به سود دهی میرسد
مدیر کل فرودگاههای استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار دانشجو اظهار کرد: فرودگاه گرگان یکی از مجهزترین فرودگاههای شمال کشور محسوب میشود و تمام زیر ساختهای فنی و عملیاتی برای پذیرش و فعالیت ایر لاین بومی فراهم است.
علی متانت گفت: به سبب برخی ویژگیهای فرهنگی، میزان استقبال اهالی گلستان از خدمات هوایی و مسافرتهای هوایی نسبت به برخی از استانهای کشور بالاتر است و این امر موجب میشود تا دور بازگشت سرمایه در مقوله راه اندازی ایرلاین کوتاهتر شود؛ به زبان ساده تر، زودتر به سود دهی میرسد.
وی ادامه داد: علی رغم همه تلاشهای انجام شده توسط مدیران ارشد اجرایی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، هنوز در گامهای ابتدایی این مطالبه استانی هستیم.
از استاندار بپرسید چرا ایرلاین نداریم!
نایب رئیس اتاق بازرگانی گلستان در گفتگو با خبرنگار دانشجو گفت: در بحث ایرلاین من با وزیر اقتصاد و دارایی آقای خاندوزی و استاندار گلستان صحبت کردم، طبق قانون برای احداث ایرلاین در همه جای کشور ۳۰ درصد هزینه را سرمایهگذار میآورد و ۷۰ درصد را هم با ارز نیمایی وام میدهند.
علی محمد چوپانی ادامه داد: هزینه ۴ هواپیمای ۴۵ نفره ۶ میلیون دلار میشود که قیمت زیادی در مقایسه با نتایجش و عملکردش نیست، ما نامه کتبی هم نوشتیم که ۳۰ درصد را میآوریم الان سوال ما این است حاکمیت چرا به نامه ما جواب نمیدهد؟ از استاندار بپرسید چرا ایرلاین ندارید.
هسته سرمایه گذاری ایرلاین تشکیل شد
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گلستان هم به خبرنگار دانشجو گفت:برای اینکه در یک منطقهای تبادلات تجاری را توسعه دهیم باید سرعت نقل و انتقال و تبادلات افراد را بالا ببریم، ما در اتاق به این فکر افتادیم، هستهای ایجاد شود که بتواند بحث ایرلاین را پیش ببرد.
رضا مبصری افزود: کار احداث ایرلاین توسط متنفذین اتاق بازرگانی در حال پیشرفت است، الان هسته مرکزی سرمایهگذاری شکل گرفته است و دنبال پیدا کردن و خرید حداقل تعداد ۲ الی ۳ هواپیما هستیم، هر چند برای احداث ایرلاین تعداد ۵ هواپیما نیاز است.
وی گفت: استانهای همجوار بنا به مسائل و ملاحظات اقتصادی در زمینه دادن مبدا پروازی به گرگان کمک نمیکنند، این منطقی است، چون ممکن است منافع فرودگاه استان همسایه با این کار به خطر بیفتد بنابراین آنها با ما همکاری نمیکنند ناچاریم ما خود این کار را در استان پیش ببریم داریم.
سخنان نمایشی منجر به خرید هواپیما نمیشود
یک فعال اقتصادی حوزه صنعت هواپیمایی در گفتگو با خبرنگاردانشجو گفت: جلسات متعددی در گلستان برگزار شده است، ولی به طور کلی عزمی جدی برای راه اندازی ایرلاین در گلستان دیده نمیشود و بیشتر اظهارات نمایشی است
وی که نمیخواست نامش قید شود؛ ادامه داد: فعالان بخش خصوصی گلستان بر این باورند که دولت باید برای راه اندازی ایرلاین به آنها تسهیلات ارزان قیمت دهد تا آنها وارد گود شوند، اما واقعیت آن است که در استانهایی مانند مازندران، کرمان، آذربایجان و یا کیش که دارای ایرلاین هستند، وامی در کار نبوده است.
این کارشناس حوزه اقتصادی هوایی گفت: چند پیشنهاد مطلوب برای خرید و انتقال هواپیما به مسئولان اجرایی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی گلستان ارایه شد، اما استقبالی نشد؛ خصوصیها وام میخواهند و دولتیها پولی نمیدهند.
وی افزود: قیمت یک هواپیمای ۴۵ نفره حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است که با قیمت یک باب آپارتمان در مناطق مرفه نشین گرگان برابری میکند، و اگر ارادهای برای راه اندازی ایرلاین در گلستان وجود داشته باشد، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در این صنعت چندان هم زیاد نیست.
به رغم آنکه در اخبار منتشره به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان در آبان ماه سال گذشته، علی محمد زنگانه استاندار گلستان وعده داده بود تا پایان سال ۱۴۰۲ یک شرکت هواپیمایی در گلستان ایجاد شود، اما با گذشت حدود ۵ ماه از پایان زمان اعلامی، هنوز خبری از راه اندازی ایرلاین در گلستان نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، اهالی گلستان و بازرگانان و تجار این منطقه چشم انتظارند تا این نیاز حیاتی در دولت چهاردهم در دستور کار مدیران قرار بگیرد و با راه اندازی ایرلاین گلستان شاهد رونق روز افزون مباحث اقتصادی در منطقه باشیم.