به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پاییز سال گذشته بود که شهرداری تهران قراردادی به ارزش ۱.۶۵ میلیارد یورو با چین. برای خرید ۲۵۰۰ اتوبوس برقی، ۲۷ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی و انتقال تکنولوژی آنها امضا کرد. توسعه ناوگان حملونقل عمومی یکی از راهکارهای رفع ناترازی بنزین است که در سال جاری میتواند ۵.۵ میلیارد دلار از درآمد دولت چهاردهم کم کند. همچنین طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، در شرایطی تعداد اتوبوس فعال در تهران در دولت دوازدهم به ۲۵۰۰ واحد کاهش یافته که نیاز ابن کلانشهر حداقل ۷ هزار واحد است.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه یکی از جلسات هیئت دولت گذشته پیرامون حل مشکل ترافیک تهران و ورود ناوگان جدید اظهار داشته بود که با گذشت بیش از دو ماه از تحویل نخستین محموله قرارداد شهرداری تهران با چین، همچنان ناوگان حملونقل برقی واردشده، در گمرک شهید رجایی خاک میخورد.
پس از انتشار این اظهارات، گمرک جمهوری اسلامی در واکنش به ادعای خاک خوردن تاکسی و اتوبوسهای برقی تهران در گمرک شهید رجایی اعلام کرد که هیچگونه محموله خودروهای برقی از طرف شهرداری تهران در روزهای اخیر به گمرک شهید رجایی اظهار نشده است.
همچنین گمرک شهید رجایی بندرعباس از مسئولان شهرداری تهران درخواست کرده است تا در صورت وجود چنین محمولهای در محوطههای بندری و صدور قبض انبار، با اسناد و مدارک و مجوز ورود و ثبت سفارش از وزارت صمت و مجوزهای مرتبط در سریعترین زمان ممکن به مسئولان گمرک شهید رجایی بندر عباس مراجعه کنند.
اما امروز، علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به تکذیب گمرک درباره نبود ماشینهای برقی در گمرک بیان کرد که اکنون ماشینهای ما در گمرک است و گمرک نیز بررسی کرد. صحت و سقم این ماجرا مشخص است.
به نام شهرداری نیست، بلکه به نام شرکتی است که زیر مجموعه بانک شهر است و متصدی اجرایی کردن این کار است تفاهم خوبی نیز با گمرک دارند، اکنون تفاهماتی انجام دادهاند.
در نهایت میتوان گفت که بودن ناوگان در گمرک با نبود آن تفاوت چندانی ندارد و باید دید چه زمانی این محموله خاک خورده وارد ناوگان شهری تهران میشود تا شهروندان را از شر ترافیک و آلودگی هوا راحت کند.