به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، مهدی حاجیلو؛ ابر پروژههای نیمه کاره قم سالها است که همچون استخوان در گلوی مردم مانده و تغییر دولتها نیز نتوانسته گره این مشکلات را باز کند.
مترو، مونوریل و فرودگاه ۳ مورد از مهمترین پروژههای عمرانی استان به شمار میرود که بهرهبرداری هرچه سریعتر آنها مورد تاکید شهید رئیسی در ۲ سفر خود به قم بود. دولت سیزدهم در طول عمر ۳ سالهاش کوشید تا با تخصیص اعتبار و رفع مشکل معارضین بتواند کام مردم قم را شیرین کند، اما متاسفانه این امر مهم محقق نشد.
شهید آیتالله رئیسی در دومین سفر خود به استان قم که اردیبهشتماه سال جاری انجام شد با حضور در جمع مردم اظهار کرد: قم نیازمند فرودگاه است و تلاش خواهیم کرد تا پایان دولت سیزدهم شاهد بهرهبرداری این فرودگاه باشیم.
وی افزود: رفع مشکلات حقوقی فرودگاه قم در دستور کار دولت قرار گرفته و باتوجه به جاذبه زیارتی که قم دارد تلاش خواهیم کرد مشکلات این پروژه را برطرف کنیم.
ابراهیم معتمدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در دولت سیزدهم با اشاره به اخذ موافقت نامه اصولی این پروژه گفت: با پیگیری مسوولان استانی و عنایت دولت سیزدهم، موافقت نامه اصولی این طرح که باید سال ۸۹ صادر میشد در سال ۱۴۰۲ توسط سازمان هواپیمایی کشور صادر شده است.
وقتی به خیابانهای شهر قم رفتیم مردم در پاسخ به سوال «توقع دارید اولویت استاندار جدید چه باشد؟» گفتند: فرودگاه یکی از مهمترین پروژههایی است که توقع داشتیم در دولت سیزدهم به بهرهبرداری برسد.
چندین دولت و استاندار در طول یک دهه اخیر در کشور تغییر کرده اما متاسفانه هنوز کسی نتوانسته به این موضوع رسیدگی کند. امروزه شاهد این هستیم برخی شهرها که نسبت به قم کوچکتر هستند دارای فرودگاه بوده، اما قم باتوجه به اهمیتی که در جهان اسلام دارد هنوز نتوانسته طعم صاحب فرودگاه شدن را بچشد.
راهاندازی فرودگاه نه تنها باعث توسعه صنعت گردشگری میشود بلکه باعث میشود سرمایهگذاران داخلی و خارجی اقبال بیشتری نسبت به حضور در قم نشان داده و در نتیجه باعث رشد صنعت و اقتصاد استان میشود.
مونوریل قم یکی از پروژههای جنجالی دولت احمدینژاد که بیش از ۱۳ سال است تبدیل به آینه دق برای مردم قم شده و شهروندان با تردد روزانه در سطح شهر ستونهای قد علم کرده این پروژه نیمه کاره را میبینند این روزها همچون سایر پروژههای بزرگ قم خاک میخورد.
رئیس دولت سیزدهم در آخرین سفر استانی خود به قم با اشاره به سرانجام این پروژه عنوان کرد: به هر حال این پروژهای است که منابع قابل توجهی برای آن هزینه شده و نمیتواند ناتمام و بلااستفاده بماند.
رئیس جمهور فقید در همان سفر دستور داد که اجرای پروژه به شکل فاز به فاز و بر اساس توافق مسئولان دستگاههای مرتبط، از سوی شهرداری قم آغاز شود و دولت نیز در زمینه تامین منابع لازم اجرای پروژه به شهرداری کمک خواهد کرد و مونوریل قم اگر غلط هم جانمایی شده باشد و حتی صرفه اقتصادی هم نداشته باشد باید به سرانجام برسد.
اواخر دهه هشتاد بود که موضوع ساخت مترو در شهر قم مطرح شد؛ پس از بررسیها و کارشناسیهای فراوان سرانجام به تصویب رسید و در سال ۱۳۸۹ قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار این پروژه مشخص شد. براساس نظر کارشناسان این پروژه باید در زمان حدود ۵ الی ۶ ساله به بهرهبرداری میرسید، اما اکنون حدود ۱۴ سال است که از کلنگ زنی مترو قم گذشته و هنوز مردم قم در حسرت سفر با این نوع سامانه ترابری هستند.
محمدرضا انگشت باف مدیرعامل سازمان قطار شهری قم مردادماه سال جاری گفت: خط اول مترو قم اوایل سال برقدار شد و حال آمادهایم در صورت تامین واگن تست گرم این خط را آغاز کنیم.
پروژه عمرانی مترو قم چند ماهی است که آماده شده، اما نبود واگن باعث شده مردم نتوانند طعم استفاده از مترو را بچشند؛ شهرداری و اعضای شورای شهر قم مدتی تلاش کردند تا رضایت شهرداری مشهد مبنی بر استقراض ۳ رام قطار تست گرم این پروژه را آغاز کنند، اما شهردار و اعضای شورای شهر مشهد دست رد بر سینه مدیریت شهری قم زدند.
براساس پیگیریهای خبرنگار دانشجو تامین واگن متروی قم در قالب قرارداد وزارت کشور با شرکت چینی انجام خواهد شد. قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن برای شهرداری تهران و ۷۹۹ واگن برای همه شهرها از جمله قم، از تعهدات وزارت کشور با طرف قرارداد چینی است.
مترو قم نیز حال تبدیل به یکی از مهمترین پروژههایی شده که مردم قم از استاندار جدید مطالبه دارند تا با رایزنی بتواند تست گرم را با استقراض واگن از مشهد آغاز کند تا در صورت تامین واگن این سامانه حمل و نقل رسما موضوع مسافربری را آغاز کند.
محمدحسین بازگیر در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو بیان کرد: براساس آخرین بررسیها حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی قم کانون گرد و غبار هستند که هر کدام از فواصلی از سال برای همشهریان مشکلاتی ایجاد میکنند.
وی افزود: البته این نکته را هم باید ذکر کنم که همه این ۳۰۰ هزار هکتار عرصههای مرتعی نیستند بلکه اراضی هستند که به کویر و بیابان تبدیل شدهاند؛ و برخی از آنها سکونتگاههای شهری، معادن و اراضی کشاورزی هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه تصریح کرد: ۴۰ هزار هکتار از این اراضی گرد و غبار بیشتری تولید میکنند که بخش عمده آن در شرق استان مربوط به منطقه حسین آباد میش مست تا سراجه میشود. البته ۳۰۰ هزار هکتار در ۵ کلاس براساس میزان گرد و غباری که تولید میکنند دستهبندی میشوند.
بازگیر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: براساس آماری که داریم در سال ۱۴۰۲ میانگین ۷۰ روز از سال هوای قم در وضعیت گرد و غبار بوده که میزان آن براساس سرعت باد و میزان آلایندگی متفاوت بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم یادآور شد: براساس آیین نامهها و بررسیهای ما ۲۲ دستگاه دولتی در بحث رفع گرد و غبار و آلودگی هوا وظایفی دارند که باید بیش از گذشته نسبت به این موضوع توجه کنند. متاسفانه در سالهای اخیر این موضوع هنوز برای برخی دستگاهها حساسیت پیدا نکرده است.
وی در ادامه با اشاره بررسی موضوع کانون گرد و غبار سراجه در کارگروه ملی خاطرنشان کرد: با پیگیریهای نمایندگان مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی به ویژه حجتالاسلام روانبخش موضوع بررسی مشکلات منطقه سراجه یک شنبه هفته آینده در کارگروه تخصصی ملی گرد و غبار باحضور معاونین رئیس جمهور، تعدادی از وزرا، مسئولین عالی رتبه کشوری و... تشکیل خواهد شد.
بازگیر در پایان این گفتگو مطرح کرد: فرصت مهمی در اختیار قم قرار گرفته که همه دستگاههای استان برای حل مشکل گرد و غبار در سراجه باید برنامههای عملیاتی خود را قبل از روز چهارشنبه ارائه کرده تا با دست پر در این جلسه حاضر شده و بتوانیم به نفع استان اقداماتی انجام دهیم.
دولت چهاردهم به ویژه استاندار جدید قم در یک بازه زمانی کوتاه باید مسائل و معضلات قم را احصا کرده و در مدت زمان ۴ سال که فرصت و توفیق خدمت به مردم را پیدا کردهاند براساس اولویت به آنها رسیدگی کند. مردم قم سالهاست در انتظار مترو، مونوریل، فرودگاه و... بوده حال فرصت رسیده گره ۱۴ ساله این پروژهها به دست دولت چهاردهم باز شود.