به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو؛ طبق تحقیقی که توسط سایت «اکسیوس» انجام شده، نشان میدهد که شرکتهای پخش تلویزیونی، از جمله «سامسونگ»، «الجی»، «ویزیو»، «آمازون»، «گوگل» و «اپل»، برنامه «تیک تاک» را از سیستمعامل تلویزیونهای هوشمند و فروشگاههای اپلیکیشن خود حذف کردهاند. این اقدام بر اساس قانونی صورت میگیرد که از تاریخ ۱۹ ژانویه (ژانویه ۲۰۲۵) اجرایی شده است.
در حالی که توجه عموم بیشتر به اپلیکیشنهای موبایل معطوف است، حذف این اپلیکیشن از سیستمهای پخش تلویزیونی نشان میدهد که شرکتهای آمریکایی مصمم به رعایت قانون هستند، حتی با وجود فرمان اجرایی رئیسجمهور ترامپ که قول داده بود تا ۷۵ روز از این قانون استفاده نشود.
سایت «اکسیوس» تأکید کرده است که سه شرکت از بزرگترین تولیدکنندگان تلویزیونهای هوشمند در آمریکا، یعنی «سامسونگ»، «الجی» و «ویزیو»، پس از اجرایی شدن این ممنوعیت، برنامه «تیک تاک» را از سیستمهای خود حذف کردهاند.
شرکت «الجی» به کاربران تلویزیونهای هوشمند خود اطلاع داده است که برنامه «تیک تاک» از تاریخ ۱۹ ژانویه در فروشگاه اپلیکیشن این شرکت در دسترس نخواهد بود.
شرکت «آمازون» برنامه «تیک تاک» را از سیستم عامل «فایر تی وی» خود که از فروشگاه اپلیکیشن آمازون برای دانلود اپلیکیشنها استفاده میکند، حذف کرده است. در صفحه اپلیکیشن «تیک تاک» در فروشگاه آنلاین آمازون آمده است: «این برنامه به دلیل موقعیت جغرافیایی قابل خریداری نیست.»
شرکت «گوگل» برنامه «تیک تاک» را از فروشگاه «گوگل پلی» حذف کرده است. این فروشگاه در سیستمعاملهای «گوگل تی وی» و «اندروید تی وی» که توسط بسیاری از تولیدکنندگان تلویزیونهای هوشمند از جمله «سونی» و «شارپ» استفاده میشود، موجود است.
شرکت «اپل» نیز برنامه «تیک تاک» را از سیستمعامل تلویزیونی خود که از فروشگاه اپلیکیشن «اپل» برای دانلود اپلیکیشنها استفاده میکند، حذف کرده است.
«تیک تاک» نخستین بار در سال ۲۰۲۱ برنامه «تیک توک تی وی» را در ایالات متحده با همکاری «آمازون فایر تی وی» راهاندازی کرد و سپس به تدریج توافقهای همکاری خود را با تولیدکنندگان تلویزیونهای هوشمند گسترش داد تا این برنامه را روی سیستمهای عامل دیگر نیز عرضه کند.
برنامه «تیک تاک تی وی» به کاربران این امکان را میدهد که با ورود به حساب کاربری خود در «تیک تاک»، ویدیوها را روی تلویزیونهای هوشمند تماشا کنند.
بر اساس اعلام «تیک تاک»، ۱۷۰ میلیون نفر در ایالات متحده بهطور ماهانه از این برنامه استفاده میکنند. بیشتر کاربران از این برنامه از طریق گوشیهای همراه خود استفاده میکنند، اما این شرکت در تلاش است تا با گسترش این اپلیکیشن روی تلویزیونها، تعداد مخاطبان خود را افزایش دهد و احتمالاً کسبوکار تبلیغاتی خود را توسعه دهد.