کد خبر:۱۲۳۱۳۴۰
گزارش|

کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۴؛ داوطلبان از سختی بی‌سابقه سوالات می‌گویند/ آیا این آزمون فراتر از انتظار بود؟

کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۴ با سوالاتی دشوارتر از سال‌های گذشته برگزار شد؛ داوطلبان از چالش‌های سطح سوالات گلایه دارند و این آزمون را فراتر از انتظار خود می‌دانند.

کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۴؛  داوطلبان از سختی بی‌سابقه سوالات می‌گویند/ آیا این آزمون فراتر از انتظار بود؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ کنکور کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۴۰۴ یکی از پرتنش‌ترین آزمون‌ها در تاریخ برگزاری این رقابت‌ها بود. پس از پایان نوبت‌های مختلف این آزمون‌ها، داوطلبان از سختی و پیچیدگی سوالات اظهار نارضایتی کرده‌اند.

داوطلبانی که سال‌ها برای رسیدن به این روز تلاش کرده‌اند، پس از پایان آزمون‌های خود نظرات متفاوتی را در مورد سطح سوالات و دشواری‌های آزمون‌ها ابراز کردند. این سال، به‌ویژه در مقایسه با سال‌های گذشته، آزمون‌هایی با سطح سوالات دشوارتر و چالش‌برانگیزتر به‌نظر می‌رسید.

نارضایتی داوطلبان از سطح سختی سوالات

در میان داوطلبان کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۴، بسیاری از آنان از سطح سوالات ابراز نارضایتی کرده‌اند. در نظر سنجی‌های انجام شده از سوی خبرگزاری دانشجو بیش از ۶۵ درصد داوطلبان از دشواری و پیچیدگی سوالات شکایت داشتند. سوالات بعضاً فراتر از مطالب مرسوم در کتب درسی و منابع توصیه‌شده بودند و این امر برای بسیاری از داوطلبان به چالشی جدی تبدیل شد.

یکی از داوطلبان که در رشته مهندسی مکانیک شرکت کرده بود، گفت: سوالات به‌ویژه در بخش‌های مربوط به دینامیک و ترمودینامیک خیلی پیچیده‌تر از آنچه که انتظار داشتیم بودند. در واقع، احساس می‌کنم بیشتر سوالات به جای تست دانش عمومی، بیشتر شبیه به سوالات تحقیقاتی و سطح بالای دانشگاهی بودند.

دیگر داوطلبان نیز از این موضوع گلایه کردند که برخی سوالات به‌طور مستقیم از منابع غیررسمی و خارج از کتاب‌های درسی مطرح شده بودند که موجب سردرگمی و اضطراب در میان شرکت‌کنندگان شد. بسیاری از داوطلبان از نداشتن آمادگی برای این سوالات سخت ابراز نگرانی کردند و معتقد بودند که چنین سوالاتی ممکن است نتایج آزمون را برای آنان غیرقابل پیش‌بینی و ناعادلانه سازد.


کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۴؛  داوطلبان از سختی بی‌سابقه سوالات می‌گویند/ آیا این آزمون فراتر از انتظار بود؟


چالش‌های سوالات در مقطع دکتری

در مقطع دکتری نیز داوطلبان با چالش‌هایی مشابه روبه‌رو بودند. در رشته‌های مختلف، سوالات به‌شدت تخصصی و تحلیلی طرح شده بودند. یکی از داوطلبان در رشته علوم انسانی بیان کرد: سوالات به حدی پیچیده بودند که من احساس کردم بیشتر از اینکه در مورد مطالب درسی از ما سوال بپرسند، در حال آزمایش قدرت تحلیل و تفکر انتقادی ما بودند. این نوع سوالات، نیازمند مهارت‌های خاصی در حل مسائل بوده و برای بسیاری از ما که به‌طور معمول در امتحانات با سوالات ساده‌تر روبه‌رو بودیم، دشوار به‌نظر می‌رسید.

یکی دیگر از داوطلبان کنکوری گفت: بخشی از کنکور امسال دکتری تخصصی و نسبت به سال قبل که کنکور دادم سخت‌تر بود.

وی افزود: دفترچه زبان و استعداد تحصیلی نسبت به سال قبل خیلی سخت‌تر شده بود به طوری که اگر سال قبل استعداد را ۵۰ درصد میتوانستم بزنم، امسال نهایتا ۲۰ درصد از این درس کسب می‌کنم؛ این مسئله با همین نسبت برای درس زبان هم صادق است.

کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۴؛  داوطلبان از سختی بی‌سابقه سوالات می‌گویند/ آیا این آزمون فراتر از انتظار بود؟

 


تحلیل نتایج نظرسنجی

نظرسنجی‌های انجام‌شده از سوی خبرگزاری دانشجو نشان می‌دهد که اکثر داوطلبان از دشواری سوالات ناراضی هستند. در این نظرسنجی، حدود ۶۵ درصد از داوطلبان اعلام کرده‌اند که سوالات ارشد و دکتری ۱۴۰۴ نسبت به سال‌های گذشته سخت‌تر بوده است. این رقم به‌ویژه در میان داوطلبان مقطع دکتری بیشترین میزان را داشته و بسیاری از آنان اذعان کرده‌اند که سوالات این آزمون‌ها به‌شدت فراتر از مطالب معمول بوده است.

یکی دیگر از نقاط برجسته در این نظرسنجی این بود که بسیاری از داوطلبان اعتقاد دارند که سطح سوالات به‌طور چشمگیری از منابع موجود فاصله داشته و این امر باعث نارضایتی آنان شده است. طبق گفته برخی از داوطلبان، منابع معرفی‌شده برای مطالعه و آمادگی به‌طور دقیق با سوالات تطابق نداشته و این امر آنان را دچار سردرگمی کرده است.


کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۴؛  داوطلبان از سختی بی‌سابقه سوالات می‌گویند/ آیا این آزمون فراتر از انتظار بود؟

در مجموع، می‌توان گفت که کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۴ به‌ویژه از دیدگاه داوطلبان، آزمونی با سطح دشواری بالا و سوالات چالش‌برانگیز بوده است. هرچند که مسئولان بر لزوم سنجش توانمندی‌های علمی و تحلیل داوطلبان تأکید دارند، اما نارضایتی و سردرگمی داوطلبان نشان از این دارد که ممکن است در آینده لازم باشد که شیوه‌های طراحی سوالات به‌گونه‌ای تنظیم شوند که هم‌زمان با ارزیابی دقیق‌تر، عدالت در آزمون‌ها نیز رعایت شود. در نهایت، این آزمون‌ها نه تنها به‌عنوان سنجش علمی بلکه به‌عنوان معیاری برای رشد و توسعه تحصیلی کشور باید همواره در جهت تعالی و پیشرفت داوطلبان حرکت کنند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار