به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو؛ پس از افزایش دخالتهای برجسته ایلان ماسک، مدیرعامل میلیاردر شرکت «تسلا»، در سیاستهای اروپا، فروش این شرکت در این منطقه کاهش چشمگیری داشته است.
بر اساس گزارشهای جدید، فروش شرکت «تسلا» در اروپا در ماه ژانویه گذشته با کاهش بیش از ۴۵ درصدی روبهرو شد، که نشاندهنده کاهش تقاضا برای خودروهای این شرکت خودروساز آمریکایی است. این کاهش فروش پس از آن اتفاق افتاد که ایلان ماسک، رئیس شرکت، دخالتهای خود در سیاستهای اتحادیه اروپا را افزایش داد. یکی از مهمترین این اقدامات، زمانی بود که رئیسجمهور پیشین ایالات متحده، دونالد ترامپ، ایلان ماسک را بهعنوان مشاور ویژه خود منصوب کرد.
براساس دادههای اتحادیه تولیدکنندگان خودروهای اروپایی، شرکت «تسلا» تنها ۹۹۰۰ واحد خودرو در اروپا در ماه گذشته به فروش رسانده است که کاهش قابل توجهی بیش از ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ را نشان میدهد. همچنین، سهم تسلا از ثبتنام خودروهای جدید از ۱.۸ درصد به ۱ درصد کاهش یافته است.
این کاهش فروش در شرایطی رخ داده که مصرفکنندگان اروپایی در ماه گذشته حدود ۱۶۶ هزار خودرو برقی باتریدار خریداری کردهاند که افزایش ۳۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. در عین حال، فروش خودروهای با موتور بنزینی و دیزلی کاهش یافته است؛ بهطوریکه فروش خودروهای بنزینی و دیزلی به ترتیب ۲۰.۵ درصد و ۲۶.۵ درصد کاهش داشته است.
در کنار مشکلات فروش در اروپا، شرکت «تسلا» با موجی از درخواستها برای تحریم محصولات خود در مالزی روبهرو است. این وضعیت بهویژه به دلیل حمایتهای ایلان ماسک از رئیسجمهور ترامپ به وجود آمده است که برنامهریزی کرده است تا بر غزه تسلط پیدا کند و فلسطینیها را از این منطقه اخراج کند.
مردم مالزی در رسانههای اجتماعی به انتقاد از جدیدترین مدل خودروی «تسلا Y» پرداختهاند و برخی از آن بهعنوان «خودروی صلیب سرخ» یاد کردهاند، بهویژه پس از انتشار گزارشی از روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست».