گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو: عثمان الخمیس، عالم سلفی کویتی که به اظهارات ضدشیعی معروف است، در مصاحبه اخیرش با برنامه «پادکست مسیر» در رادیو انسان کویت، ضمن توصیف حماس به عنوان یک گروه سیاسی منحرف، آن را جدای از غزه و فلسطین دانست و بیان داشت که من حامی غزه و مردم فلسطین هستم و برای پیروزیشان دعا میکنم، اما هرگز حماس را قبول ندارم، پس حمایت از فلسطین به معنای یاری کردن حماس نیست و انتقاد از حماس نیز به معنای مخالفت با مردم غزه نیست.
این سخنان، جنجال زیادی را در فضای مجازی بویژه در ایکس عربی به وجود آورد. بسیاری از کاربران از جمله حسابهای حامی اسلامگرایان نسبت به سخنان الخمیس واکنش منفی بسیاری نشان دادند. برای مثال، دکتر عبدالله العمادی، از شخصیتهای برجسته رسانهای قطر، پاسخ تندی به الخمیس داد.
العمادی، عثمان الخمیس را فردی بدون سواد سیاسی و باقی مانده تفکر متعصب سلفیت دانسته که مانند علمای جامیه و مدخلی، هر فرد و گروه و اندیشهای را که به اخوان المسلمین مربوط باشد به کلی رد میکند و بدین شکل، باعث بروز تنش و فتنه در میان مردم میشود.
پس از انتشار این اظهارات جنجالی، ادی کوهن، روزنامهنگار صهیونیست، با انتشار پستی در صفحه ایکس خود از عثمان الخمیس حمایت کرد و نوشت: همه ما دکتر الخمیس هستیم.
حمایت کوهن از الخمیس، موج شدیدتری از انتقادات را علیه این شیخ سلفی برانگیخت و کاربران همسویی نگاه او با نگاه صهیوینستی-غربی را به نکوهش کردند. این واکنش ادی کوهن و البته اظهارات الخمیس زمانی جالبتر میشوند که نگاهی به نظرات پیشین این دو بیندازیم. در دسامبر ۲۰۲۲، الخمیس در یک سخنرانی، یهود و نصاری را بدترین کفار و در پایین ترین درجه جهنم معرفی کرده بود. این سخنان وی واکنش بسیار تند کوهن را به همراه داشت؛ کوهن که امروز تمام قد در حمایت از الخمیس ایستاده، سه سال قبل در صفحه خود وی را سگ ولگردی خطاب کرده و از فعالین مجازی شماره و آدرس او را خواسته بود.
در ادامه واکنشها، برخی کاربران نیز الخمیس را با شیخ احمد الخلیلی، مفتی اعظم اباضی عمان مقایسه کردند و مواضع محکم الخلیلی در حمایت از حماس، غزه و آرمان فلسطین را ستودند.
نکته مهم در ارتباط با الخمیس این است که او که تحصیل کرده دانشگاه اسلامی محمد بنسعود ریاض بوده، تا پیش از این، از معدود علمای سلفی به شمار میآمد که به استقلال اندیشه معروف بوده و گفته میشد مانند علمای موسوم به مدخلی، تحت تاثیر مواضع سیاسی حاکمان عرب قرار نگرفته است. اما مواضع وی در یکی دو سال اخیر، این گزاره را با چالشی جدی مواجه کرده است.
از جمله سخنان وی که او را به عنوان عالمی برای توجیه تصمیمات حاکمان معرفی نمود، تلاش او برای توجیه تمایل پادشاه بحرین به عادیسازی روابط دیپلماتیک با ایران بود. پس از ابراز این تمایل از سوی دولت بحرین، گروه های ضدشیعی و ضدایرانی، از این تصمیم حمد بنعیسی آلخلیفه انتقاد کردند. در پی این اعتراضات، الخمیس به بحرین سفر کرده و بسیاری معتقد بودند هدف از این سفر، تاثیرگذاری وی بر افکار عمومی اهل سنت برای توجیه برقراری ارتباط با ایران است؛ آن هم از سوی واعظی که رویکرد ضدشیعی و ضدایرانیاش بر کسی پوشیده نبوده است. او در ویدیوی کوتاهی در طی این سفر، بر اطاعت از حاکم و ولی امر مسلمین تاکید کرده و اطاعتپذیری را از اهم توصیههای پیامبر اسلام صلوت الله علیه معرفی نمود.
مواضع اخیر عثمان خمیس باعث شده بسیاری وی را به متهم به پیوستن به جرگه جامیه نمایند. برخی دیگر از کاربران با اشاره به سوابق دیگر علمای وهابی جامیگری را جزئی از ساختار تفکر وهابی توصیف کردند که در سطوح و درجات متفاوتی به توجیه رفتار حاکم و مشروعیت بخشیدن به آن یا سکوت در برابر اعمال غیر شرعی و ضد دینی سلطان منتهی میشود.