
موضوع احداث خط ۱۰ مترو تهران چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بازدید از روند اجرایی پروژه عمرانی احداث خط ۱۰ متروی تهران با حضور مهندس فرهاد زمانی مجری خط ۱۰ متر صبح امروز برگزار شد.
محمدابراهیم باقری، مدیر طرح خط ۱۰ مترو تهران اعلام کرد: خط ۱۰ مترو تهران به طول حدود ۴۷ کیلومتر از ایستگاه ملکی در غرب تهران آغاز میشود و تا فلکه سوم تهرانپارس در شرق شهر ادامه دارد. این خط دارای ۳۵ ایستگاه است و در مسیر خود با خطوط مختلف مترو تقاطع خواهد داشت.
وی افزود: مبدا این خط، ایستگاه ملکی است که در تقاطع راهآهن تهران – تبریز قرار دارد. مسیر از ایستگاه ملکی آغاز شده و به ترتیب از ایستگاههای لشکری، وردآورد (تبادلی با خط کرج)، بلوار اردستانی، پژوهش، چهارباغ، میدان دریاچه، میدان ساحل، موج، اتریش، فولادوند، المپیک (تبادلی با خط ۹ در حال مطالعه)، کوهسار (تبادلی با خط ۶)، کوثر، جنتآباد، ایرانشهر، اشرفیاصفهانی، سردار جنگل، کتاب (تبادلی با خط ۷)، فرهنگ، آتیساز، نمایشگاه، پارکوی، پل سد عبور میکند و در نهایت به فلکه سوم تهرانپارس میرسد.
باقری با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه اظهار داشت: در حال حاضر دو دستگاه حفار تیبیام در حال فعالیت هستند؛ یکی از آنها در ایستگاه جنتآباد مستقر و در حال مونتاژ است که طبق برنامهریزی، تا پایان شهریور یا اوایل مهرماه آغاز به کار خواهد کرد. دستگاه دوم نیز حفاری خود را از ایستگاه دریاچه آغاز کرده و تاکنون حدود ۷۵۰ متر حفاری انجام داده و به نزدیکی میدان ساحل رسیده است.
وی ادامه داد: شفت ایستگاه جنتآباد به عمق حدود ۲۴.۵ متر و طول ۹۰ متر در حال بتنریزی بخش دال پایین (کریدر) است.
به گفته مدیر طرح خط ۱۰ مترو، این پروژه به دو فاز غربی و شرقی تقسیم شده است؛ فاز غربی از ایستگاه ملکی تا نمایشگاه و فاز شرقی از نمایشگاه تا فلکه سوم تهرانپارس ادامه دارد. بودجه اولیه پروژه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان (۸۰ همت) برآورد شده است و در صورت تأمین مالی، مدت زمان اجرای پروژه ۶ سال پیشبینی شده است.
باقری با اشاره به ایستگاههای تقاطعی افزود: خط ۱۰ در ایستگاه کتاب با خط ۷، در ایستگاه کوهسار با خط ۶، در ایستگاه المپیک با خط ۹ (در حال مطالعه) و در ایستگاه وردآورد با خط کرج تقاطع خواهد داشت. همچنین برخلاف برخی شایعات، خط ۱۰ با خط ۱۷ شهریور تلاقی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی در حدود ۶ ایستگاه در منطقه ۲۲ در دست اجراست و تیمهای اجرایی در حال پیشبرد عملیات عمرانی در بخشهای مختلف خط هستند.
باقری، اظهار کرد: گالریهای خط ۱۰ مترو تهران در حال احداث هستند و در حال حاضر عملیات حفاری به زیر بزرگراه نیایش رسیده است. شاخه شرقی این خط از نمایشگاه به سمت تهرانپارس ادامه دارد و انشاءالله در صورت بررسی بودجه و منابع مالی، این مسیر نیز وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به بازدید میدانی از کارگاهها افزود: یکی از کارگاههای فعال از سمت ایستگاه دریاچه به طرف وردآورد حرکت خواهد کرد. همچنین یک دستگاه دیگر از ایستگاه دریاچه به سمت غرب در حال پیشروی است. افزون بر آن، یک تیبیام از همین ایستگاه جنتآباد به پایین میرود و در جهت شرق حرکت خواهد کرد.
باقری در ادامه گفت: دو دستگاه تیبیام نیز در محدوده نوبنیاد در حال فعالیت هستند که یکی به سمت شرق و دیگری به سمت غرب حفاری را انجام میدهد.
وی با تاکید بر لزوم معرفی مجدد پروژه بهعنوان یکی از خطوط مهم توسعه حملونقل شهری پایتخت گفت: در حال حاضر ما در خط ۱۰ مترو تهران هستیم. طول این خط حدود ۴۷ کیلومتر است و تعداد ایستگاههای ما ۳۷ ایستگاه در نظر گرفته شده است. مدت اجرای پروژه را ۶ ساله تعریف کردهایم و امیدواریم در صورت تأمین کامل منابع مالی، بتوانیم این خط را تا پایان بازه زمانی پیشبینیشده به بهرهبرداری برسانیم.
مدیر طرح خط ۱۰ مترو تهران همچنین اظهار کرد: مبلغ اولیه قرارداد اجرای این پروژه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این خط به صورت فازبندی اجرایی خواهد شد تا در کنار کنترل بهتر پیشرفت پروژه، امکان تخصیص بهینه منابع نیز فراهم شود.
باقری یادآور شد: این پروژه با در نظر گرفتن تقاطعهای متنوع با خطوط دیگر مترو، و عبور از مناطق پرجمعیت تهران، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و تحقق کامل آن، نقش مهمی در بهبود حملونقل شهری، کاهش ترافیک و توسعه پایدار پایتخت خواهد داشت.