
«صفحه اول اینترنت» ۲۰ ساله شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از زومیت، ردیت -معروفبه صفحهی اول اینترنت- بهعنوان محلی برای دریافت پاسخهای بیپرده از کاربران واقعی شناخته میشود، همزمان با بیستمین سال فعالیتش در حال گسترش نقش هوش مصنوعی در خدمات خود است.
کریس اسلو، مدیر فناوری ردیت، در گفتوگو با ورج از استقبال اولیه از ابزار جدید Reddit Answers ابراز رضایت کرد و گفت این ابزار میتواند اطلاعات را بهشکلی مفید و قابل درک از انبوه پستها و انجمنها بیرون بکشد. در حالیکه گوگل و ابزارهای هوش مصنوعیاش برای یافتن پاسخهای انسانی به سراغ ردیت میروند، ردیت میخواهد با تکیهبر همین پاسخها، سرویسهای هوش مصنوعی خودش را توسعه دهد.
Reddit Answers اولین ابزار هوش مصنوعیمحور در این مسیر است که خلاصهای از پاسخها را در قالب یک جمعبندی ارائه میدهد؛ اما تفاوت مهمش با نمونههای مشابه، مثل AI Mode گوگل، این است که منبع هر پاسخ بهوضوح ذکر میشود و مستقیماً به بخش مربوط در ردیت پیوند دارد؛ نه به وبسایتهایی با محتوای سئوشده و بیارزش. این شفافیت، بهویژه برای ناشران خبری که گوگل را به «سرقت محتوا» متهم کردهاند، نکتهای حیاتی محسوب میشود.
اسلو میگوید: «اگر فقط خلاصه میخواهید، وجود دارد؛ اما اگر دنبال جزئیات بیشتری باشید، مسیر ورود سادهتری در اختیار دارید.»
ردیت برای حفظ اعتبار پاسخهای هوش مصنوعی باید مراقب نفوذ محتوای تولیدشده به پلتفرمش باشد. به گفتهی اسلو، اعتماد یکی از اصول حیاتی عملکرد ردیت است و ورود اسپمهای هوش مصنوعی میتواند آن را تضعیف کند. ردیت از ابزارهای هوش مصنوعی برای مدیریت محتوا و ارتقای امنیت کاربران استفاده میکند.
بخش دیگر استراتژی هوش مصنوعی ردیت، فروش دادههایش به شرکتهای بزرگ است. تغییراتی که دو سال پیش باعث تعطیلی برخی اپلیکیشنها و اعتراض گستردهی کاربران شد، درواقع تلاشی برای گرفتن حق امتیاز از شرکتهایی مانند گوگل و OpenAI بود. ردیت اکنون قراردادهایی با هر دو امضا کرده و در عین حال، با سوءاستفادههای احتمالی هم برخورد میکند؛ از جمله شکایت اخیرش علیه انتروپیک.
اسلو میگوید: «ما خیریه نیستیم. دوست داریم خدماتی رایگان ارائه دهیم؛ اما انتظار نداشته باشید که کسبوکارتان را روی دوش ما بنا کنید و ما واکنشی نشان ندهیم.»
با ظهور موتورهای جستوجوی هوش مصنوعی از سوی گوگل، OpenAI و دیگران، خطر گمشدن محتوای ردیت در میان خلاصههای الگوریتمی وجود دارد. همین باعث شده خود ردیت روی قابلیتهای جستوجوی هوشمند کار کند.
هدف نهایی به گفته اسلو «حفظ هویت ردیت» است. او میگوید مدل بنیادین ردیت از ابتدای تأسیس تغییر زیادی نکرده؛ ناشناسبودن کاربران، محوریت متن و اهمیت اعتبار بیش از هویت واقعی، ویژگیهایی هستند که ردیت را از سایر شبکههای اجتماعی متمایز کردهاند.
ردیت حالا با بازگشت Digg هم مواجه شده؛ سرویسی با حمایت کوین رز (بنیانگذار Digg) و الکسیس اوهانیان (یکی از بنیانگذاران ردیت). با این حال، اسلو دربارهی آن حرف زیادی نزد و فقط گفت: «من همیشه از نوآوری و بازتعریف مدلهای قدیمی استقبال میکنم.»