معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: اجراي 40 طرح کلان پژوهشی که در شورای عتف به تصویب رسید مسیری است که موجب تحقق شعار تولید و قرار گرفتن ایران در تراز جهانی مي شود.
دکتر محمد مهدی نژاد نوری در گفتوگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: در صورتی که 40 طرح کلان پژوهشی در کشور اجرا شود، قادر خواهیم بود به محصولات جدید دست یابیم که این امر علاوه بر بازار داخلی، تراز ایران را از نظر اقتصادی در سطح دنیا به نقطه مطلوبی خواهد رساند.
برنامه آموزش عالی از ابتدای دولت دهم تبدیل علم به ثروت بوده است
وی با بیان اینکه از ابتدای دولت دهم آموزش عالی کشور به دنبال تسهیل تبديل علم به ثروت بوده است، افزود: برنامه هایی در این خصوص اجرا شده که به منظور دستیابی به شعار امسال که «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» است، مسیر آموزش عالی همچنان دنبال می شود.
معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: لازم است تولید داخلی بر مبنای فناوری و دستاوردهای علمی باشد تا بتوانيم رضایت مشتری را در داخل کشور جلب، و توليداتمان را در سطوح بین المللی مطرح كنيم.
مهدی نژاد نوري بیان داشت: در حال حاضر باید صنایع داخلی از نظر کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش ارتقا یابند که این امر با توسعه علمی و فناوری امکان پذیر خواهد شد.
دانشگاهها پشتیبان تولیدات داخلی هستند
وی با بیان اینکه دانشگاه ها پشتیبان تولیدات داخلی هستند، گفت: با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه می توان مسیر دستیابی به تولیدات داخلی را بیشتر از گذشته دنبال کرد که بر این اساس دانشگاه ها با حمایت از پژوهشگاه ها می توانند این زمینه را ایجاد کنند.
معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: اساس کار مراکزی چون دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان تولیدات داخلی است که این مراکز با ارائه فناوری های بومی و متناسب با نیازهای کشور می توانند در این مسیر حرکت کنند.
مهدی نژاد بیان داشت: از دیگر اقداماتی که می توان برای ارتقاي تولید داخلی عنوان کرد، تقویت مراکز خصوصی پژوهشی است؛ زیرا این مراکز به دلیل ماهیت خصوصی بودنشان همواره به دنبال بازار برای ارائه تولیدات و دستاوردهای خود هستند.
توسعه پژوهشگاههای دانشجویی نقشی بی بدیل در حمایت از تولید داخلی دارند
وی با اشاره به تقویت و توسعه پژوهشگاه های دانشجویی گفت: توسعه این پژوهشگاه ها از سال گذشته آغاز شده است؛ زیرا این مراکز نقش بی بدیلي در ارائه دستاوردها و تولیدات داخلی دارند.
معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: در سال جاری برنامه معاونت پژوهشی وزارت علوم توسعه و گسترش پژوهشگاه های دانشجویی در سطح کشور است.
تبدیل تفاهمنامههای مشترک به قراردادهای مشخص
مهدی نژاد با اشاره به اینکه وزارت علوم با ارگان ها و نهادهای مختلف تفاهم نامه های مشترک دارد، افزود: با تبدیل شدن این تفاهم نامه ها به قراردادهای اجرایی، بستری فراهم می شود تا بتوانيم مسیرهای تازه ای برای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی و در نهایت تولید داخلی ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: با تبدیل تفاهم نامه ها به قراردادهای مشترک، زمینه فعالیت دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در تحقیقات کاربردی فراهم شده و به تولیدات داخلی بیشتر دست خواهیم یافت.
معاون پژوهشی وزیر علوم تصريح کرد: نقش دانشجویان، بخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رسیدن به تولید داخلی بسیار مهم و موثر است؛ زیرا این دانشجویان با ورود به تحقیقات و پژوهش های کاربردی می توانند این مسیر را تسهیل کنند.