کد خبر:۲۰۲۹۲۹
سليمي نمين در دانشگاه فردوسي مشهد:

سلطنت‌طلب ها مهمترين تهديد داخلي هستند/ احمدي نژاد تلاش می‌کند جاسبی را به دانشگاه آزاد برگرداند

مسئول پژوهشكده تاريخ معاصر ايران گفت: هنوز هم دشمن اصلي ما آمريكاست و سلطنت‌طلب ها مهمترين تهديد داخلي هستند.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاري دانشجو» از مشهد، عباس سليمي نمين عصر روز گذشته با حضور در جمع دانشجويان حاضر در دوره شهيد رجب‌بيگي در سالن فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد، با اشاره به شناسايي خطرات اصلي و فرعي ضمن تأكيد بر اهميت تحركات جريانات به معرفي و مقايسه منطق امام خميني (ره) در دهه‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب با اين جريانات پرداخت و گفت: براي معرفي نهضت امام خميني (ره) از دو منظر مي‌توانيم به مسئله نگاه كنيم يكي اينكه از ابتداي دهه 40 تا پيروزي انقلاب با امام همراه شويم و ديگري اينكه منطق و شيوه امام خميني (ره) را در يك بستر و جريان مطالعه كنيم.

وي با اشاره به شيوه ابتدايي در همراهي با امام خميني (ره) در جريان انقلاب اين شيوه را وسيله‌اي براي كاهش جذب ديگران دانست و افزود: همراهي با امام (ره) فقط مي‌تواند نيروهاي معتقد به امام را عرضه كند؛ اما قدرت اغنايي براي جذب ديگران را كاهش مي‌دهد؛ در حالي كه شيوه امام شيوه اي است كه توانسته همه را مجاب و جذب كند.

اين كارشناس تاريخ معاصر ايران ضمن تأكيد بر اهميت معرفي جريانات و شيوه حركت آنها گفت: اگر شيوه‌هاي جريانات مختلف ديگر را حذف كنيم ديگر نمي‌توانيم برتري شيوه امام (ره) را اثبات كنيم و نمي‌توانيم هيچ مقايسه‌اي در اين مورد صورت دهيم.

سليمي نمين با اشاره به حركت در مسير مطالعه روش امام (ره) در يك جريان و بستر تصريح كرد: پس از شكست نهضت ملي از طريق كودتاي بيگانه مبارزات پرهزينه شد و اين اتفاق تحولاتي در بين جريانات سياسي ايجاد كرد اكثر افرادي كه وارد فضاي سياسي مي‌شدند و استقلال را مطالبه مي‌كردند هزينه‌ خاصي براي اين مبارزات نمي‌پرداختند، بخصوص با روي كار آمدن ديكتاتور جوان پس از رضاخان.

وي ضمن اشاره به كودتاي 28 مرداد از تشكيل سه جريان در تغييرات سياسي در مجموعه‌هاي تحركات مردم خاطرنشان كرد: پس از كودتاي 28 مرداد و با تشكيل ساواك توسط بختيار در سال 1335 مبارزات هزينه‌هاي بيشتري داشت و با افزايش سركوب‌ها  و با بالا رفتن هزينه‌ها سه جريان سياسي قابل ارزيابي است.
 
مسئول پژوهشكده تاريخ معاصر ايران در ادامه با اشاره به اين سه جريان شكل گرفته گفت: اولين جرياني كه پس از كودتاي 28 مرداد صورت گرفت جرياني بود با محوريت برخي از روحانيت و انجمن حجتيه به سركردگي حلبي، اينها به مبارزه در امور فردي مي‌پرداختند، اعتقاد به ترك مبارزه نداشتند، بلكه به مبارزه با پديده‌هاي شوم مي‌پرداختند كه پس از كودتاي 28 مرداد ترجيح دادند از برخورد دوري گزينند، دومين جرياني كه پس از اين تحولات در كشور صورت گرفت كساني بودند كه بحث مبارزه را در چهارچوب نظام سلطنتي مشروطه مطرح كردند و در واقع اصل نظام را قبول داشتند و در چهارچوب قانون اساسي ايراد مي‌گرفتند نهضت آزادي و جبهه ملي دو جريان شناخته شده اين حركت اند كه شعار براندازي نداشتند و مي‌خواستند در همان چهارچوب قوانين ضعف‌ها را بهبود بخشند.

سليمي نمين گفت: سومين گروهي كه در اين تحولات ايجاد شد افراطي ترين راه را انتخاب مي‌كردند و معتقد بودند براي مقابله با ديكتاتور و جرياني كه روزبه روز قدرتمندتر مي‌شود و پشت سر آن استعمار و استبداد نيز جايگاه محكمي پيدا مي كند، نمي‌توان با زبان صلح جويانه مقابله كرد و راهي جز مبارزه مسلحانه نيست.

وي در ادامه افزود: اين جريانات پس از كاهش خفقان در حدود دهه 40 و پس از تشكيل ساواك بوجود آمدند.

اين كارشناس تاريخ معاصر ايران با اشاره به محورهاي حركت امام خميني (ره) نفي استبداد و سلطه را مسير اصلي حركت امام دانست و به تحليل اين سه گروه سياسي ايجاد شده پرداخت و گفت: شيوه مبارزاتي امام مبارزه آگاهي بخش در توده‌ها براي نفي استبداد و استعمار بود؛ اما سه جرياني كه پس از تشكيل ساواك ايجاد شدند هيچ گاه سعي نداشتند در مسير امام (ره) حركت كنند.

سليمي نمين با تحليل اين جريانات بيان كرد: گروه اول نه با استعمار و نه با استبداد كاري داشتند، برخي بحث‌هاي فرعي را موضوعات اصلي قرار داده و پيگيري مي‌كردند از جمله موضوع بهائيت را به عنوان يك پديده مضر براي جامعه ارزيابي كردند و آن را به‌عنوان موضوع فرعي جدي گرفته بودند، گروه دوم معتقد بودند كه نبايد مبارزه با استعمار و استبداد را به طور همزمان جدي گرفت در دو حركت به ياد داريم كه بازرگان اذعان مي‌كند كه نمي توانيم هم با استبداد بجنگيم هم با استعمار اين گفته بازرگان در سال 57 در پاريس و در محضر امام (ره) بيان شد.

وي ضمن اشاره به تحركات نهضت آزادي و با تأكيد بر جلوگيري از حذف نهضت آزادي و جرياناتي اين چنيني عنوان كرد: قطعا نهضت آزادي مايل است اتفاقات و تغييراتي رو به جلو صورت بگيرد؛ اما شيوه آنها مهم‌ است كه ممكن است موجب تغيير و تحريف ملت شود؛ بنابراين لازم است شيوه آنان مورد نقض قرار گيرد؛ اما در كل بايد شيوه نهضت آزادي براي تغييرات را پذيرفت و حساب انسان‌هاي سالم در اين نهضت را با افرادي مانند اميرنظام جدا كرد.

مسئول پژوهشكده تاريخ معاصر ايران در ادامه سخنان خود با تأكيد بر درستي، جامعيت و درخشندگي  راه امام بيان كرد: درخشندگي و جامعيت راه امام بر همگان اثبات شده است اما بايد شيوه‌ها و راه‌هاي ديگر كه توسط افرادي مختلف، كاركشته و سابقه‌دار ارائه شده‌اند را نيز بررسي كنيم اين اقدام ما را به اين جمع‌بندي مي‌رساند كه راه امام چقدر دقيق و جامع است.

سليمي نمين افزود: اگر بتوانيم نهضت آزادي و اين چنين نهضت‌هايي را درست بررسي كنيم در راه معرفي نهضت امام گام درستي را برداشته‌ايم اما اگر بگوييم نهضت‌ آزادي از همان ابتدا قصد خيانت داشته قطعا در تبيين انقلاب اسلامي دچار مشكلات عديده‌اي خواهيم شد.

وي با اشاره به برخي راه‌حل‌هاي غلط و نادرست كه توسط افراد چهره ارائه مي‌شود، خاطرنشان كرد: بعضي افراد ناآگاهانه مي‌توانند موجب تسلط دشمن شوند چون راه‌حل غلط ارائه مي‌كنند كه اگر دشمن از در بيرون برود با استفاده از اين راه‌حل‌هاي نادرست از پنجره برمي‌گردد، در نقد تفكراتي مانند نهضت آزادي بايد به اين نكات توجه داشته باشد اما بايد نهضت آزادي را به عنوان يك شيوه و راه براي تغييرات پذيرفت و در نحوه اجرا و نقشه‌هاي بعدي آن را نقد و بازنگري كرد.

مسئول پژوهشكده تاريخ معاصر ايران با اشاره به جريان جبهه ملي تز اين جريان را تا پيش از كودتاي 28 مرداد مورد توجه مردم دانست و تأكيد كرد: تز اين جبهه و نهضت آزادي پس از كودتاي 28 مرداد كه ملت تجربه مي‌كنند كه سلطنت نمي‌تواند خارج از چهارچوب بيگانگان حركت كند، تزي متفاوت از دهه 20 است.

سليمي نمين در ادامه با تبيين مواضع و تز نهضت آزادي خاطرنشان كرد: مطالبه استقلال و يا در اختيار گرفتن نفت مطالبه‌اي پيش پا افتاده‌ است اما در همين موضوع نيز برخي از سياسيون فكر مي‌كردند دربار با ملت همراه خواهد شد و در تجربه مشاهده مي‌كنيم كه دربار ايران نتوانست در كنار ملت قرار گيرد و كساني از خود دربار در كودتا نقش بسيار تعيين كننده‌اي داشتند پس از اين تجربه نهضت آزادي در تز خود تجديدنظر كرد.

وي ادامه داد: اما جريان سومي كه به تبيين آن پرداخته شد اعتقاد شديد به مبارزه مسلحانه داشتند آنها به اين جمع‌بندي رسيده بودند كه استبداد و استعمارگران در ايران قدرت سياسي و تسليحاتي بسيار زيادي دارند و ما قادر نيستيم با اين قدرت‌ها مقابله زباني كنيم بايد توجه كنيم كه اگر اين قدرت ها توان مادي دارند ما هم توان مادي داشته باشيم بنابراين از دهه 40 بود كه مبارزه تسليحاتي بر اساس وزن كشي قدرت مادي اسرائيلي‌ها، امريكايي ها و دربار شروع شد در واقع اين گروه معتقد بودند با دعوت به آگاهي بخشي به مردم كه شيوه امام خميني بود نمي‌توان در برابر اين قدرت‌ها ايستاد.

امام خميني (ره) با اين تزها مبارزه كرد

مسئول پژوهشكده تاريخ معاصر ايران با اشاره به دو مقوله مهم در مورد مبارزات امام خميني خاطرنشان كرد: در مبارزات امام خميني دو مقوله اساسي وجود دارد كه توسط اين دو مقوله ايشان هدف‌گذاري مي‌كردند همين دو مبحث باعث مي‌شد كه امام جريانات فرعي را جدي نگيرند حتي پس از جريانات مهدي هاشمي امام به شدت با اين مباحث و اين اتفاق مخالفت كردند در واقع امام خميني نسبت به پديده التقاط و حتي با جريانات چپ ماركسيستي موضع دارند اما اينها را در رأس حساسيت‌هاي خود قرار نمي‌دادند.

سليمي تمين تأكيد كرد: اين دو مقوله اصلي مبارزاتي امام در يك جمله خلاصه مي‌شود اينكه شاه بايد برود و آمريكا ايران را ترك كند قطعا اگر قرار بود صرفا به مبارزه با بهائيت پرداخته مي‌شد هيچ گاه اين مبارزه به سقوط شاه و استعمار منجر نمي‌شد اما اگر هدف سقوط استعمار باشد بساط تفكرات بهايي نيز از كشور برچيده خواهد شد.

وي با تأكيد بر جلوگيري از تغيير در اولويت‌هاي مبارزاتي، تلاش جريانات انحرافي را در تغيير همين اولويت‌ها دانست و افزود: اگر امروز هم اشتباه كنيم خيلي از مسائل فرعي باعث تغيير در اهداف اصلي ما خواهد شد هنوز هم دشمن اصلي ما امريكاست و تنها شبكه‌اي كه ما را تهديد مي‌كند شبكه سلطنت‌طلب و غرب‌زده داخلي است.

اين كارشناس تاريخ معاصر ايران در ادامه با اشاره به ايستادگي و اصرار امام بر اين دو محور مبارزاتي خود شيوه‌هاي فرهنگي تحركات را برنامه‌ريزي اصلي امام در راه پيروزي انقلاب دانست و گفت: شيوه اصلي امام خميني براي به پيروزي رساندن انقلاب شيوه‌هاي فرهنگي است آن هم با آگاهي بخشي به توده‌هاي مردم اما در مقابل كساني كه مبارزه مسلحانه مي‌كردند معتقد بودند در اين مبارزه با غرب كه از لحاظ مادي قدرتمندتر هستند جريان مردم با اتلاف منابع روبه‌رو خواهد شد بنابراين بايد بتوان توان مادي ايجاد كرد همين تفكر بود كه اين افراد قصد داشتند به سراغ بلوك شرق بروند در واقع اين اقدام آنان در يك جمله اين گونه است كه قدرتي را نفي و قدرتي ديگر را پذيرش مي كردند.

سليمي نمين با اشاره به تحولات فرهنگي كه امام خميني در مسير پيروزي انقلاب ايجاد كردند، گفت: امام خميني تحول فرهنگي را مبناي تحول سالم مي‌دانستند ايشان حاضر نبودند مردم را در مسيري قرار دهند كه توسط اشخاصي نامعلوم به ناكجا برود.

وي در ادامه با اشاره به ديدگاه امام خميني در مورد مبارزه مسلحانه خاطرنشان كرد: امام خميني معتقدند كه مبارزه مسلحانه فقط مي‌تواند تغييرات فيزيكي ايجاد كند و هيچ گاه به تحول عمقي و بنيادي نخواهد رسيد نتيجه اين گونه مبارزات نهايتا به اقداماتي چون كودتا ختم خواهد شد.

اين كارشناس مسائل تاريخ معاصر تأكيد كرد: امام خميني معتقد است كه هيچ تحولي در جامعه ممكن نيست مگر اينكه در خود انسان‌ها تحولي صورت بگيرد كه امروز مي‌بينيم؛ در برابر اين اقدامات فرهنگي امام چه ابهاماتي مختلفي در دانشگاه ها بيان مي‌شود.

سليمي نمين در پايان با اشاره به تسخير ارتش توسط امام خميني و اقدامات فرهنگي ايشان گفت: وقتي شما در برابر ارتشي كه مورد حمايت امريكاست قرار مي گيريد و كار فرهنگي مي‌كنيد اين كار در طول زمان ارتش را در برابر شما بي‌انگيزه مي‌كند در واقع با اقدامات فرهنگي امام ارتش شاه در كشتن مردم بي‌انگيزه شد و از درون مضمحل گشت.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم بیان کرد: دولت احمدی‌نژاد عدالت‌طلب‌ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی ایران است؛ اما باید گفت که بیشتر جهت‌گیری‌های انقلابی وي در دولت نهم انجام شد و اقدامات او در دولت دهم تا حد زیادی دگرگون شده است.

اين كارشناس مسائل تاريخ معاصر بيان داشت: برای مثال احمدی‌نژاد در دولت نهم با دانشگاه آزاد به عنوان یک بنگاه اقتصادی مقابله کرد؛ اما در دولت دهم شاهد این هستیم که تلاش می‌کند مجددا جاسبی را به دانشگاه آزاد برگرداند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار