به گزارش گروه اجتماعی«خبرگزاری دانشجو»، سید جعفر تشکری هاشمی گفت: آن چه این جریان طبیعی و نماد پویایی شهرها را تبدیل به یک مشکل کرده، استفاده بی رویه از وسایل نقلیه شخصی، رعایت نکردن انضباط ترافیکی، بی توجهی به قوانین و مقررات، تکمیل نبودن زیرساختهای حمل و نقلی و شبکه خطوط حمل و نقل عمومی از گذشته، عدم وجود مدیریت واحد شهری، عدم تخصیص بودجههای لازم برای توسعه زیرساختها و تولید بی رویه خودرو در کشور است.
وی از سامانه اتوبوسهای تندرو (BRT) به عنوان یک سیستم حمل و نقل عمومی انبوهبر که با کمترین هزینه و بیشترین سرعت، یک راه حل فوری برای کاهش مشکلات ترافیکی محسوب میشود، نام برد و اظهار کرد: این سیستم باعث ارتقای کلی سیستم اتوبوسرانی تهران شده، چرا که اتوبوسهای این ناوگان مسافران بیشتری را نسبت به خطوط عادی جا به جا مینمایند، چنانچه کارآیی ناوگان اتوبوسهای تندرو 7/3 برابر کارآیی اتوبوسهای عادی است.
معاون شهردار تهران با اشاره به «هزینهبر بودن» و «زمانبر بودن» احداث خطوط مترو، تصریح کرد: احداث خطوط بیآرتی یک راه حل مناسب در کنار سایر راهکارهای مدیریت عرضه و تقاضای ترافیک است، هر چند از نظر کاربردی مترو و بیآرتی مکمل یکدیگر بوده و غیر قابل مقایسهاند چرا که هر یک خدمات خاص خود را ارائه میدهند و شرایط خاص خود را دارا میباشند.
وی با بیان این که مترو قابلیت جابهجایی بیش از 40 هزار مسافر در ساعت و در هر جهت را داراد، اضافه کرد: در مسیرهایی که تامین چنین تقاضایی مد نظر باشد مسلماً مترو تنها گزینه قابل قبول است و در سایر مسیرها، بیآرتی با هزینه اجرای کمتر و زمان اجرایی کوتاهتر در مقایسه با مترو قرار دارد که قابلیت جابهجایی 8 هزار مسافر در ساعت و در هر جهت را داراست.
تشکری هاشمی با تاکید بر این که تا زمان تکمیل شبکه مترو به عنوان زیرساخت اصلی حمل و نقل عمومی که نیازمند زمان و از آن مهمتر بودجه کافی است، بیآرتی میتواند نیاز فعلی را به شکل مطلوب تامین کند، گفت: باید زیرساخت حمل و نقل ریلی را به عنوان ایمنترین، سریعترین، پاکترین و در عین حال مقرون به صرفهترین وسیله حمل و نقلی گسترش دهیم، هر چند در حال حاضر 7 خط بیآرتی به طول 114 کیلومتر روزانه بیش از 1.8 میلیون مسافر را در تهران جا به جا میکنند.
وی با اشاره به این که توسعه معابر شهر تهران در بازه زمانی سال های 84 تا 89 بالغ بر 21 درصد رشد داشته در صورتی که شماره گذاری خودروها در این شهر طی همین مدت بیش از 64 درصد افزایش یافته، افزود: مقایسه این اعداد بیانگر این واقعیت است که سرعت شمارهگذاری خودروها در تهران بیش از سه برابر سرعت توسعه زیرساختهای حمل و نقلی در این شهر است.
معاون شهردار تهران با بیان این که اگر چه توسعه زیرساختها اقدامی موثر در راستای بهبود وضعیت ترافیک است اما پس از مدتی با ازدیاد تقاضا، اثربخشی واقعی خود را از دست خواهد داد و در نقش یک مسکن با تاثیر موقت عمل می کند، اعلام کرد: در کنار این اقدامات که در جای خود مطلوب هستند، باید نسبت به مدیریت عرضه که همان استفاده بهینه از امکانات و تاسیسات موجود است و مدیریت تقاضا که به نوعی اجرای راهکارهایی در جهت کاهش سفرهای درون شهری است، اقدام نمود.
این مقام مسئول در پایان از این مهم به عنوان رویکرد جدی مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک نام برد و تاکید کرد: توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی به عنوان کارآمدترین راه حل مشکل ترافیک در سالهای اخیر نتایج خوبی داشته است.