گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ روند صعودی قیمت خودروها از یک سال گذشته ادامه دار بوده است، شاید نوسانات ارزی عمده دلیل این افزایش قیمت ها بوده است اما برای مصرف کنندگان این نمی تواند دلیل قانع کننده ای باشد چرا که سمند نیز که خودرو ملی است و قاعدتا نباید هیچ ارزی برای تولید آن مصرف نشده باشد نیز با افزایش قیمت مواجه شده است.
اما تولید کنندگان بارها نارضایتی خود را از بازار اعلام کرده اند. چه آن هنگام که قیمت ها در ابتدای افزایش بودند، چه در حال حاضر که با رشد شدیدی مواجه شده اند و در برخی خودروها این افزایش قیمت به حدود 60 الی 70 درصد رسیده است.
تولید کنندگان افزایش قیمت نهاده ها و قطعات را مهمترین دلیل این گرانی ها می دانند. آنان عنوان می کنند گرانی ارز سبب شده است قطعات وارداتی با قیمت بالاتر به دست آنها برسد و قطعاتی نیز که وارداتی نیستند تحت تاثیر افزایش سایر هزینه ها همانند گران شدن ورق، آهن و... با رشد مواجه شوند.
در حال حاضر نیز که قیمت بیشتر خودروها با افزایشی بیش از 40 الی 50 درصد مواجه شده اند باز هم تولید کنندگان ناراضی هستند و به دنبال قانع کردن وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده هستند تا بتوانند یکبار دیگر قیمت ها را افزایش دهند.
تمامی این موضوعات در حالی است که قیمت ها در بازار با دو نرخ مواجه هستند و قیمت کارخانه ای خودروها تفاوت فاحشی با قیمت بازاری آنها دارد. این تفاوت قیمت در برخی خودروهای گران قیمت گاه به بالای 10 میلیون تومان می رسد. به عنوان نمونه قیمت مگان 2000 اتومات حدود 68 میلیون تومان است در حالی که قیمت رسمی این خودرو 57 میلیون و 580 هزار تومان تعیین شده است.
206 فرانسوی، ایرانی شد
طبق آمار، در آذر ماه امسال 222 دستگاه پژو 206 ایرانی به تولید رسیده و باید دید ایران خودروییها چه تیراژی برای این محصول طی سال جاری در نظر گرفتهاند.
گفته میشود 206 ایرانی پیش از سال 92 پیش فروش خواهد شد و این در حالی است که فعالان صنعت خودرو از قیمت 30 میلیون تومانی آن صحبت به میان میآورند.
به جز 206، پژو 207 هم که قطعاتی شبیه به 206 دارد، نسبت به 9 ماهه سال گذشته 4/81 درصد کاهش تولید داشته و ایران خودروییها تا پایان آذر ماه فقط یک هزار و 849 دستگاه از این محصول را به تولید رساندهاند. 207 دیگر در ایران خودرو به تولید نمیرسد و اگر در بازار پیدا شود، قیمتی برابر با 45 میلیون تومان خواهد داشت.
باید دید ایران خودروییها قصد ایرانی کردن پژو 207 را هم دارند یا به همان 206 قناعت خواهند کرد.
روند صعودی قیمت خودروها
قیمت خودرو در هفته گذشته نیز روند صعودی خود را طی کرد. اما با شیب کمتر.
در این هفته در محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا 111 به قیمت حدود 13 میلیون و 800 هزار تومان به فروش میرسید. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 11 میلیون و 780 هزار تومان است.
سایپا SL 131 نیز به قیمت حدود 12 میلیون و 500 هزار تومان و SX 131 نیز به قیمت حدود 13 میلیون و 900 هزار تومان عرضه میشد. البته قیمت رسمی SL 131 معادل 11 میلیون و 540 هزار تومان و SX 131 نیز 11 میلیون و 940 هزار تومان تعیین شده است.
قیمت تیبا نیز به حدود 17 میلیون و 500 هزار تومان رسید. البته قیمت رسمی این خودرو 15 میلیون و 430 هزار تومان تعیین شده است. تندر 90 مدل E2 پارس خودرو نیز به قیمت حدود 28 میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرسید. البته قیمت رسمی این خودرو 21 میلیون و 50 هزار تومان است.
قیمت مگان 2000 اتومات نیز به حدود 68 میلیون تومان رسید. قیمت رسمی این خودرو 57 میلیون و 580 هزار تومان تعیین شده است. ماکسیما نیز در حالی به قیمت حدود 93 میلیون تومان به فروش میرسید که قیمت رسمی این خودرو 85 میلیون تومان است.
در هفته گذشته در گروه محصولات ایران خودرو، خودروی پژو 206 در برخی نمایندگیهای فروش موجود نبود. قیمت پژو 206 صندوقدار نیز در مدل V9 این خودرو به حدود 44 میلیون تومان و در مدل V8 نیز حدود 34 میلیون تومان رسید. این در حالی است که قیمت رسمی مدل V9 حدود 26 میلیون و 370 هزار تومان و مدل V8 نیز 22 میلیون و 690 هزار تومان است.
تندر 90 ایران خودرو نیز در مدل E2 آن به قیمت حدود 28 میلیون تومان به فروش میرسید. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو 21 میلیون تومان تعیین شده است.
پژو 405 نیز به قیمت حدود 20 میلیون تومان عرضه میشد. البته قیمت مصوب این خودرو 15 میلیون و 580 هزار تومان است. قیمت پژو پارس سال نیز به حدود 28 میلیون تومان رسید. قیمت رسمی این خودرو نیز حدود 23 میلیون تومان تعیین شده است.
این افزایش قیمت ها در حالی است که هفته گذشته احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران از دستور ویژه رییسجمهوری درباره چگونگی تعیین قیمت فروش خودروهای داخلی خبر داد.
وی عنوان کرده بود: مدیران عامل ایران خودرو و سایپا در جلسه هیات دولت حضور یافته و گزارشی از وضعیت و مشکلات صنعت خودرو ارائه کردند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در این جلسه رییسجمهوری دستور داد چگونگی تعیین قیمت خودرو براساس نرخ ارز مبادلهای یا در حاشیه بازار توسط این کمیته بررسی و اعلام نظر شود.
نعمت بخش افزود: همچنین رییسجمهوری بر زمینهسازی برای افزایش تولید خودرو، رشد صادرات و به ویژه تامین نقدینگی و پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی خودروسازان تاکید کرد.
وی تصریح کرد: با نظر رییسجمهوری کمیته تشکیل شده راهکارها و چگونگی اجرایی شدن این دستورات را بررسی و اعلام خواهد کرد.
در نهایت اینکه درصد افزایش قیمت خودروها متفاوت است اما مهمترین مسئله که در این میان خودنمایی می کند وجود همان تفاوت قیمتی میان بازار و کارخانه است. این تفاوت نرخ سبب به وجود آمدن رانت خاصی شده است که در این میان به جیب افراد خاصی نیز سرازیر می شود. چرا که این افراد با لابی های خاص خودروها ی تحویلی از کارخانه را با قیمت بازاری به فروش می رسانند.
شاید متضررین اصلی این بازار پرهیاهو مردم باشند اما نباید فراموش کرد که صنعت خودروسازی کشور نیز که بیش از ده ها هزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند نیز باید مورد حمایت قرار گیرد. اما این حمایت نباید به گونه ای باشد که تنها مردم بار آن را به دوش بکشند.