«گروه علمی خبرگزاری دانشجو»؛رشته مدیریت در کشور ما دارای شاخه های متعددی می باشد که از آن جمله می توان به مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی، جهانگردی، بیمه، بیمه اکو، امورگمرکی و امور بانکی اشاره کرد و همچنین از شاخه های تخصصی تری مثل مدیریت کمیساریای دریایی یا اداره امور بیمارستانها نام برد.
گرایش مدیریت بازرگانی
یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیل کرده، می تواند امور تجاری را تفکیک کرده و اداره کند و به یاری قدرت خلاقه ی خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. یک فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کرده یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی کند. چون امروز یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است.
گرایش مدیریت صنعتی
حضور یک کارشناس مدیریت صنعتی که مسولیت نیروی انسانی را بر عهده بگیرد، در هر واحد صنعتی ضروری است تا وی بتواند با استفاده از دانش خویش، مشارکت، مهارت و انگیزه نیروی انسانی واحد صنعتی مورد نظر را افزایش دهد. یکی از علل عدم موفقیت صنایع ما این است که اکثر مسولین واحدهای صنعتی، فارغ التحصیل مدیریت صنعتی نیستند. مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی فنی و تکنیکی، بعد مالی و بعد رفتاری و اجتماعی می باشد. در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد.
گرایش مدیریت دولتی
هدف رشته مدیریت دولتی،تربیت مدیران شایسته ای است که بتوانند وظایف پنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمانها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند. این وظایف عبارتند از : -1 برنامه ریزی و اجرای آن. -2 سازمان دهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک سازمان به نحوی که با تقسیم کار بتوا ند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به کارهای جزئی افزایش دهد. -3 عملیات امور استخدامی یا کارگزینی کارکنان جدید. -4 هدایت و راهبری. -5 نظارت و کنترل. گرایش مدیریت جهانگردی
لازمه توسعه و تقویت صنعت جهانگردی، اطلاع از زمینه های اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی کشور است تا بتوان امکانات موجود و همچنین مسائل و مشکلاتی که در راه این صنعت وجود دارد، شناسایی کرد و سپس بر اساس تحقیقات موجود، یک برنامه ریزی دقیق و عملی داشت. و البته چنین کاری تنها به یاری مدیرانی کارآمد و متخصص در صنعت جهانگردی امکان پذیر است.
تخصصی که در شاخه مدیریت جهانگردی آموزش داده می شود. یعنی متخصص این رشته در نهایت باید بداند که چه نوع جهانگردی را جذب کند؟ چگونه جذب کند؟ و چگونه بازارهای جهانگردی جدیدی برای جذب توریست ایجاد نماید؟
دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت جهانگردی:
تاریخ و فرهنگ ایران، شناخت روحیات ملل، قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی، مبانی مردم شناسی جهانگردی، مدیریت بازاریابی و تبلیغات جهانگردی، اقتصاد جهانگردی، شناخت صنایع دستی ایران، نقشه خوانی و آشنایی با نقشه، جغرافیای جهانگردی ایران، شناخت صنعت جهانگردی، گذراندن اوقات فراغت، آداب سفر در اسلام، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی در ایران، باستان شناسی ایران، هنر و معماری ایران، آشنایی با موزه های ایران، امور مسافرت و صدور بلیط، فن راهنمایی، برنامه ریزی توسعه جهانگردی، مطالعات تطبیقی سیاستهای جهانگردی، فرهنگ عامه، زبان انگلیسی مکاتبات تخصصی، زبان انگلیسی مکالمه، آشنایی با سازمانهای دولتی ایران، نقش جهانگردی در بسط روابط بین الملل و گسترش منابع اقتصادی کشور،کارآموزی، اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، مبانی سازمان و مدیریت، تحقیق در عملیات، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی، مبانی سازمان و مدیریت، سیستم های اطلاعاتی در مدیریت.
گرایش مدیریت بیمه
دانشجوی مدیریت بیمه نحوه اداره سازمانهای بیمه و چگونگی رفتار با بیمه گذارها را فرا می گیرد تا بتواند آنها را به بیمه گذاری ترغیب و تشویق کند. همچنین دانشجویان درباره انواع فعالیت های بیمه مثل بیمه عمر، ماشین، خدمات درمانی و غیره اطلاعات لازم را کسب کرده و چگونگی فعالیت در این زمینه ها را براساس پایه و مبانی مدیریتی فرا می گیرند.
دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت بیمه:
حسابداری صنعتی، اصول مدیریت بازرگانی، رواشناسی عمومی، جامعه شناسی، توسعه اقتصادی، حسابرسی، پول و ارز و بانکداری، حقوق مدنی، حقوق تجارت، اصول بیمه، بیمه اموال، بیمه اشخاص، حسابداری شرکت های بیمه، مدیریت ریسک و بیمه، بیمه اتکایی، حقوق بیمه، بازاریابی و مدیریت بازار، متون بیمه انگلیسی.
گرایش مدیریت بیمه اکو
بیمه اکو یک دانشکده تخصصی است که در ایران ایجاد شده است و دانشجویان خود را از بین علاقه مندان کشورهای عضو پیمان منطقه ای اکو انتخاب می کنند. در این گرایش موضوعات مختلف مدیریتی، اقتصادی، حقوقی، حسابداری و تجاری آموزش داده می شود و دانشجویان درباره ی نقش بیمه در ایجاد امنیت سرمایه گذاری و امنیت اقتصادی و رفاهی جامعه مطالعه می کنند.
گفتنی است تفاوت این گرایش با مدیریت بیمه در آن است که تمامی دروس گرایش مدیریت بیمه اکو به زبان انگلیسی است و از همین رو این دانشکده در مرحله اول ده برابر ظرفیت، دانشجو می پذیرد و سپس از بین داوطلبان افرادی که تسلط بیشتری به زبان انگلیسی دارند، انتخاب می کنند.
همچنین در این گرایش به قوانین حقوق بین الملل و تجارت بین الملل توجه بیشتری می شود.
گرایش مدیریت امور گمرکی
گمرک در خدمت تجارت جهان است و گرایش مدیریت امور گمرکی نیز بخشی از مدیریت تجارتی وبازرگانی است که در آن نحوه بررسی کالاهای وارداتی و صادراتی و نحوه تنظیم اظهارنامه ها و چگونگی ایجاد تعرفه های مالیاتی آموزش داده می شود. همچنین دانشجویان می آموزند بر اساس سیاست اقتصادی کشور، کالاهای ممنوعه و غیر ممنوعه را شناسایی کنند.
دروس اصلی و تخصصی گرایش مدیریت امور گمرکی:
مالیه عمومی و خط مشی مالی دولتها، اصول بیمه، حقوق و مقررات مدنی، حقوق تجارت، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، حسابداری دولتی، مسایل بانکی و اعتبارات اسنادی، مکاتبات بازرگانی به زبان انگلیسی، روش های تحقیق و مآخذ شناسی، اصول تنظیم وکنترل بودجه دولتی، قوانین و مقررات گمرکی، شیمی کانی ها و فلزات، شناخت الیاف نسجی و مصنوعات آنها، آشنایی با ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، آشنایی با میراث فرهنگی، آثار هنری و عتیقه جات، مقررات عمومی صادرات و واردات سازمانها و کنوانسیونهای بین المللی گمرکی، زبان انگلیسی تخصصی، بازرگانی بین الملل، امور مالی بین الملل، آشنایی با صنعت.
موقعیت شغلی متناسب با این رشته
بسیاری گمان می کنند که ورود به دانشگاه مدیریت یعنی تبدیل شدن به مدیری شایسته این در حالی است که شمار مدیران موفق ما در کشور بسیار اندک تر از شمار دانشجویان ما در رشته مدیریت است.
آنچه مبرهن است این است که نیاز کشور به مدیران کارآمد در تمامی گرایش های مطرح شده جدی است و دانشجوی مدیریت در هرکدام از گرایش ها با کسب دیگر توانایی های مورد نیاز یک مدیر چون تجربه کاردر محیط های مختلف ، نوع تعامال با نهادها و.. می توانند از موقعیت شغلی خوبی بهره مند شوند.
افراد فارغ التحصیل مدیریت دولتی می تواند در موسسات دولتی و عمومی و خدماتی مشغول به کار گردد. مدیریت بازرگانی در سازمانهای اقتصادی و بازرگانی فعالیت کند و مدیریت صنعتی برای کار در سازمانهای صنعتی و تولیدی مناسبتر است. به دلیل نیاز به نیروی کار متخصص در صنعت جهانگردی کشور، تمامی دانشجویان گرایش مدیریت جهانگردی جذب بازار کار می شوند و می توانند در دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان مدیر فنی یا تورگردان و یا در سازمان ایرانگردی و جهانگردی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مشغول به کار گردند.
علاوه بر شرکتهای بیمه دولتی که به متخصصان رشته مدیریت نیاز دارند، شرکت های بازرگانی و حمل و نقل که در ارتباط با تجارت بین المللی هستند نیز فارغ التحصیلان گرایش مدیریت بیمه را جذب می کنند.
همچنین به دلیل وجود گمرک های فعال در شمال و جنوب کشور، فارغ التحصیلان این رشته می توانند در این مراکز نیز مشغول به کار شوند.
معرفی یک دانشگاه برتر این رشته:
دانشکده مدیریت تحت عنوان موسسه علوم اداری در سال 1334 هجری شمسی به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی ،در دانشکده حقوق دانشگاه تهران راه اندازی گردید و فعالیت خود را با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز نمود. از شهریور 1336 اداره آن به متخصصان و اساتید ایرانی واگذار گردید و موسسه نیز بنام « موسسه علوم اداری و بازرگانی » تغییر نام یافت. در سال تحصیلی 44-1343 با تصویب شورای دانشگاه و تایید شورای مرکزی دانشگاه ها این مرکز علمی با تغییر نام به « دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی » به فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود ادامه داد.
« دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران » از سال 1343 به آموزش دانشجویان در مقطع کارشناسی در رشته های علوم اداری و مدیریت بازرگانی و نیز در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های اداره امور دولتی و مدیریت بازرگانی و حسابداری اشتغال داشته است و در سال 1347 مقطع کارشناسی رشته حسابداری، در سال 55-1354 رشته دکترای مدیریت، در سال 1362 کارشناسی رشته مدیریت صنعتی و در سال 1366 کارشناسی مدیریت بیمه به رشته ها و مقاطع قبلی اضافه گردید.
همچنین در سال 1367 دوره دکتری مدیریت پس از انقلاب فرهنگی مجددا" بازگشایی گردید. در تاریخ دی ماه سال 1378 بر اساس مصوبه شورای دانشگاه تهران و سپس در تیر ماه 1379، براساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی نام دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی به « دانشکده مدیریت » دانشگاه تهران تغییر یافت.
در حال حاضر نیز این دانشکده با داشتن حدود 55 عضو هیات علمی تمام وقت و 186 دانشجوی مقطع دکتری، 900 دانشجوی کارشناسی ارشد و 1250 دانشجوی مقطع کارشناسی، به آموزش و تربیت نیروهای متخصص در رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، مدیریت بیمه و حسابداری، مدیریت اجرایی، MBA، مدیریت منابع انسانی، مدیریت شهری، مدیریت رسانه و مدیریت فتاوری اطلاعات (IT) در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای مدیریت اشتغال دارد تا رسالت خویش را که اهتمام در جهت تربیت افراد متخصص، متعهد و ارزشمند برای کشور می باشد، به انجام رساند.
همچنین از سال 1386 این دانشکده اقدام به پذیرش دانشجو در دوره های آموزش مجازی نموده و در حال حاضر در حدود 2000 دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دوره ها مشغول به تحصیل می باشند.