به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت از صبح امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
متن سخنان موافقین و مخالفین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به شرح ذیل است:
عزیزی: آقای فانی! برنامههایتان برای حل مشکلات معلمان حقالتدریس چیست؟
وی در بیان دلایل دادن رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه جامع و مدرن برای بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی که مهمترین آن برگزاری دورههای آموزشی مختلف در فواصل مشخص برای کارکنان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش است که منطبق بر نیازسنجی آموزش و ارزیابی دقیق میتواند در بهسازی منابع انسانی موثر باشد.
نماینده مردم بروجرد در خانه ملت ادامه داد: با توجه به اینکه سالهاست در کشور کمیتگرایی اصل و اساس برنامههای آموزش و پرورش قرار گرفته توجه به بالا بردن کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی است و ایجاد زمینه تحصیلات تکمیلی با حفظ کیفیت در دورههای مختلف اداری، ستادی و آموزش و پرورش همچنین ارتقاء عنصر معلمان به عنوان آخرین امید برای تحول آموزش و پرورش و تامینکننده امکانات در تعیین مدرسین بااخلاق و باسواد و به کارگیری بازوان قوی در پردیسها برای ارائه برنامههای مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگیان از دیگر موضوعاتی است که میتوان در بیان ویژگیهای آقای فانی به آن اشاره کرد.
محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه اکثر مردم آقای فانی را میشناسند و چندان نیازی نیست که از کارنامه ایشان دفاع کرد زیرا وی فردی است که مدیریت خود را از مدرسه آغاز کرده تا به اینجا رسیده است.
وی با اشاره به شاخصهای مسئولین در جامعه اسلامی از نگاه حضرت امیر(ع) افزود: درایت، معرفت، عدالت، قوت و سلامت در مدیریت فانی به چشم میآید و ایشان اعتدال را که شعار انتخاباتی ریاست جمهوری نیز بود را به خوبی میشناسند.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فانی به کارهای تیمی و جمعی میاندیشد خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته آموزش و پرورش از کارهای تکنفره و نگاههای تکبعدی ضربه خورده است و امیدواریم که مشکل این وزارتخانه با نگاه کارشناسی فانی برطرف شود.
باقری از بدنه آموزش و پرورش بودن را یکی دیگر از شاخصهای مثبت فانی برشمرد و افزود: ایشان در طرحهای زیادی در آموزش و پرورش در طی سالهای گذشته نقش اساسی داشته است.
وی در ادامه سخنانش با انتقاد از انتصاب استانداران در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: هرچند بنده گلایههای شدیدی به دولت در انتخاب استانداران دارم اما دفاع از فانی در جای خودش محفوظ است.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فضای سیاسی کشور از نهادهای امنیتی و قوه قضاییه خواست تا نظارت خود را بر تهمتها و افتراهایی که در رسانهها مطرح میشود بیش از پیش معطوف نمایند.
اسداللهی: فانی فردی پاک و مظلوم است/وی مدارج علمی را طی کرده است
غلامرضا اسداللهی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی امروز (یکشنبه) گفت: بسیاری از صاحبنظران تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش را به عنوان بزرگترین فصل مشترک دولت و مردم معرفی میکنند؛ به همین علت سزاوار است دولت آقای روحانی تهمیدات لازم را برای توسعه این وزارتخانه به کار گیرد تا این وزارت خانه با حمایت مجلس و دولت بتواند رسالت بزرگ خود را در تربیت نسل آینده و تامین منابع انسانی به عنوان موتور محرکه توسعه کشور به کار گیرد.
اسداللهی با بیان اینکه طبق اعلام معاونت نظارت مجلس، برنامههای ارائه شده فانی در راستای اسناد بالا دستی برنامهی پنجم توسعه و سند چشم انداز 1404 تطابق دارد ،گفت: انتقادات مطرح شده در راستای تحقق سند چشم انداز است، درست نیست.
وی همچنین با بیان اینکه در برنامهی فانی مواردی در خصوص مهارت آموزی آموزشهای فنی و حرفهای به دانش آموزان ارائه شده است گفت: برنامههای ایشان تاکید ویژهای بر کسب مهارتها و تامین نیازهای صنفی دانش آموزان دارد.
نماینده مردم تربت جام مهمترین مولفه و ویژگی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را اشتغال مثتمر در این وزارتخانه از سال 49 تاکنون خواند و گفت : آقای فانی فردی پاک و مضلوم است که تمامی مدارج علمی را در وزارتخانهی آموزش و پرورش طی کرده است.
اسدالهی در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر این که ارزیابی وزیر پیشنهادی از نظام 6-3-3چیست؟ گفت: آقای فانی با توجه به اینکه قبل از سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در کمیته تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت داشتند در راستای برنامه ریزی یکی از افراد بودند و خودشان نیز جزو برنامهریزان نظام 6-3-3 بودند. ایشان قطعا در طول سه ماهه دوران سرپرستی نیز ارزیابی لازم را از این موضوع کسب کردند.
اسداللهی همچنین گفت: اگر بخواهیم که آموزش و پرورش به رسالت خود عمل کند دولت و مجلس باید پشتیبانی لازم را انجام دهند.
وی تصریح کرد: ما انتظار داریم که آقای فانی ایرادات گذشته در مورد تامین منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش را رفع کرده و ساماندهی نماید.
اسدالهی با بیان اینکه در باب تامین نیروی انسانی در مناطق محروم مشکلات عدیدهای وجود دارد، افزود: انتظار میرود وزیر بعد از وزیر شدن برنامههای لازم را عملیاتی کنند.
فانی: آموزش و پرورش باید به سمت ایجاد عادات اجتماعی مناسب حرکت کند
علیاصغر فانی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس و در ادامه جلسه بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی برای هر کشور گفت: آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تولید میکند و در این وزارتخانه است که فردای جامعه ساخته میشود.
وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سابقه 43 ساله خود در زمینه آموزش و پرورش ادامه داد: من تمام مراحل این وزارتخانه را از معلمی گرفته تا مدیریتهای خرد و کلان و ردههای معاونت طی کردهام و معتقدم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه و ایجاد عادت اجتماعی متناسب با شئون جامعه و همچنین تقویت باورهای دینی و باورهای مهارت حرکت کنید.
فانی با بیان اینکه رسیدن به اهداف مطرح شده جز با توجه به معلم میسر نخواهد شد، تاکید کرد: معلم رکن اصلی در آموزش و پرورش است و میتواند با رفتار خود بیشترین تاثیر را بر جامعه بگذارد.
وی ادامه داد: همه همت ما باید این باشد که معلمان با انگیزه، با شایستگیهای حرفهای و آشنا به شیوههای تدریس داشته باشیم.
وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد مراکزی برای تربیت معلمان افزود: تقویت مراکز تربیت معلم اهمیت ویژهای دارد و با تاسیس دانشگاه فرهنگیان امید است که زمینه تحول آموزش و پرورش فراهم شود.
فانی همچنین موضوع معیشت معلمان را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: معلمانی که ویژگیهای مذکور را دارند نباید دغدغه معیشت داشته باشند.
وی نقش آموزش و پرورش را در زمینه فرهنگ عمومی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: به این نقش آموزش و پرورش در گذشته کمتر توجه شده در حالی که فرزندان ما ساعت زنده و اصلی عمر خود را در مدارس میگذرانند لذا معتقدم باید با دستگاههای فرهنگی همکاری مداوم و مدون داشت.
وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش موضوعات مهمی از قبیل عدالت آموزشی،شیوه اجرا، مسائل مدارس تیزهوشان، ورزش، هنر و مشکلات مدارس استثنایی را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: امید است این مشکلها و صدها مشکل دیگر با همت نمایندگان و کمیسیون تخصصی آموزش و همکاری دولت حل شود.
فانی در ادامه ضمن تشکر از حسن نظر روحانی برای معرفیاش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان گفت: در صورت اعتماد شما وظیفه خود میدانم باتبعیت از رهنمودهای رهبری و در چارچوب سیاستهای دولت تدبیر و امید و به دور از گروهگرایی از همه ظرفیت نیروهای ارزشی استفاده کنم.
وی اظهار داشت: آموزش و پرورش به همه نیروهای انقلاب نیازمند است و مشکلات بدون همت دولت و مجلس حل نخواهد شد.
وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از خداوند متعال مسئلت دارم بنده را پیرو پیامبر و ائمه معصومین قرار دهد و اگر توفیق خدمت در کسوت وزارت را به بنده عنایت فرمود مشمول این آیه شریفه «وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ» شوم.
فانی افزود: امیدوارم با حمایت شما بزرگواران آستین همت در جهت فردای روشن برای فرزندانمان را بالا ببریم و به قول حافظ شیرازی: "همتم بدرقه راه کن ای طاهر قدس، که دراز است ره مقصد و ما نوسفریم".
وی راهبرد اصلی امروز آموزش و پرورش کشور را ارتقاء کیفیت عنوان و خاطرنشان کرد: در همین راستا ارتقاء کیفیت مدارس دولتی را در دستور کار داریم بنابراین راهبردی که برای آموزش و پرورش باید انتخاب کنیم راهبرد کیفیتبخشی است.
وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش «ساماندهی و بهسازی نیروهای انسانی آموزش و پرورش»، «توسعه و مشارکت آموزش و پرورش»، «مدیریت بر منابع آموزش و پرورش» و «ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی» را 4 اولویت کاری خود در وزارت آموزش و پرورش دانست.
فانی ضمن تقدیر و تشکر از نمایندگان مخالف و موافق خود گفت: این تکلیف من است که قوانین مصوب مجلس را پیاده کنم و یکی از قوانین استخدام پیش دبستانیها و نیروهای آزاد است که امیدوارم اینکار را انجام دهم.
وی در پاسخ به تذکر چند نماینده مجلس مبنی بر اینکه چرا با کسب 60هزار معلم تکلیف معلمان مشخص نیست، گفت: این را توضیح دادم و گفتم که اجرای قانون مصوب مجلس را تا قبل از انقضا و مهلت قانونی انجام خواهم داد.
وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که با توجه به اینکه امروز 5 آبان است چرا هنوز حقوق مهر ماه معلمان پرداخت نشده، گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم حقوقها پرداخت شده اما باز هم دنبال میکنم.
پایان بررسی صلاحیت فانی/ آغاز بررسی صلاحیت فرجیدانا در صحن علنی مجلس