به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» درابتدای این نشست مهدی فرجی مدیر شبکه یک گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد سریال معمای شاه تصویربرداری شده و کار در حال انجام شدن است. سیما اساسا تعداد زیادی سریال ویژه و فاخر در دست کار دارد که همگی در مراحل مختلف هستند و به زودی کلیپ خواهند خورد سریال فتوی در مرحله پیشتولید است و سایر سریالها در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارند.
وی افزود: به زودی سریال کلاهپهلوی از سوی سروش وارد شبکه نمایش خانگی میشود در ادامه سیدتقی سهرابی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما عنوان کرد: کلاه پهلوی یکی از سریالهای پربیننده رسانه ملی در طی سال گذشته محسوب میشود که مخاطبان خاص و عام نسبت به آن واکنش نشان داده و میزان رضایت از این سریال بالا و قابل توجه بود.
وی ادامه داد: سریال کلاهپهلوی از جنبههای مختلف مورد توجه قرار گرفته است این سریال در واقع پرداخت صادقانه به بخشی از تاریخ معاصر ایران دارد و بخش بسیار مهمی را در غالب سریال نمایشی بازنمایی میکند. آگاهی بخشی و توجه به موضوع درماتیک در سریال مورد توجه قرار گرفته است.
سهرابی گفت: البته اعتقادهای هم در این سریال بوده که همکاران ما پاسخ آن را دادهاند اما این سریال از جمله سریالهای بود که سایت به روزی داشت که لحظهبهلحظه پاسخگوی مخاطبین و علاقهمندان بود همه اینها باعث گردید در مدت پخش خود همواره در مرض نقد کارشناسان قرار گیرد.
در بخش دیگری از این نشست سیدضیاء الدین دری کارگردان سریال کلاهپهلوی اظهار داشت: اساسا مایل نیستم کلاسی در دفاع از کلاه پهلوی بگیرم چون این سریال طی دو هزار و 400 دقیقه ساخته شده است باید خودش حرفش را بگوید و من خود را به فیلم الصاق نکرده و نخواهم کرد.
وی افزود: جامعه 75 میلیونی امروز کشورمان به رغم توسعه سطح سواد و ارتقاء جمعیت دارای تحصیلات عالیه از اختلاف فاحش میان مردم برخوردار است مردم جامعه ما برای ارتباط با هنرها از سطح تربیت و آموزش یکسان برخوردار نیستند بهخصوص در شرایط خاص ناشی از انقلاب دیجیتال که بر همه شئون زندگی سایه افکنده این اختلاف سطح به مراتب بهتر شده است.
دری در ادامه عنوان کرد: تاریخ هنر نمایش در کشور ما هنوز عمرش صدساله نشده تئاتر حرفهای نداریم و سبکهای مختلف هنری را به مردم نیاموختهایم به عبارت دیگر هنوز صد در صد مرزهای جغرافیایی ما تحت پوشش رسانه ملی قرار ندارد و بیش از 60 درصد مردم کشورمان ظرف 20 سال گذشته امکان دریافت تصاویر تلویزیونی و در نتیجه آشنایی با معقولات نمایشی را یافتهاند و مسلما بیش از 50 درصد جمعیت کنونی کشورمان اسلوب، سبکها، گونهها و ژانرهای مختلف را از یکدیگر تفکیک نمیکنند تنها به شکل غریضی و احساسی جذب برنامهها میشوند یا نمیشوند.
کارگردان سریال کلاهپهلوی در ادامه تصریح کرد: رسانه ملی به دو دلیل تلاش برای یکسان سازی، یکسانسازی ذائقهها و برای پیشگیری از استثنا قائل شدن میان مردم برنامههایش را برای عموم تولید میکند در نتیجه برنامهسازان موظف هستند کارشان را قابل درک و ارتباط برای همه بسازند.
دری افزود: کلاه پهلوی موضوعی است پیچیده و قامض در حوزه تاریخ اجتماعی سیاسی را برای بهرهبرداری عموم مردم مطرح ساخته است. کلاه پهلوی به نسل جوان میآموزد که چرا زنان مومنه ایران در صف اول انقلاب بودند این سریال حادثه پردازی را اصل قرار نداده اما در مسیری حرکت نموده که از همان ابتدا سوالبرانگیز باشد.
کارگردان کلاه پهلوی ادامه داد: هجمههای ناجوانمردانه ای به این سریال شد فرض کنیم که برنامههای رسانه ملی ضعیف هستند و نمیتوانند نظیر اهالی مطبوعات و دیگر رسانه ها را درج سازند آیا رسالت رسانههی ارتباط جمعی در شرایطی که آسمان کشور تحت هجوم شبکههای بیگانه قرار دارد این است که علیه آنها چنان قیام کنند که مردم از رسانه ملی بیزار شوند؟ در این صورت آیا آنها مشوق مردم به تماشای شبکه های بیگانه نیستند.
وی در ادامه گفت: من گمان میکنم این شیوه مواجهه با آثار خودی جز آب به آسیا دشمن ریختن حاصلی ندارد در حالی که باید تمام توان و امکانات مردم را به رسانه ملی سوق دهند و پس از خاتمه پخش هر برنامه به شکل اصولی و بدون غرضورزی آن را نقد همراه با راهنمایی کنند.
در بخش دیگری از این نشست حقانی مشاور سریال کلاه پهلوی ابراز داشت: اساسا وقتی سریالی تولید میشود جای نقد دارد قطعا دری از نقد و انتقاد استقبال کرده و میکند من هم تا جای که توانسته ام سعی کردم به وی کمک کنم و در طول کار رابطه خوبی با هم داشتیم.
وی ادامه داد: کلاه پهلوی به عنوان یک سریال تاریخی در کشور نسبت به سایر کارهای که از سیما پخش می شود یک گام به جلو است از ابتدا زمانی که تیزر این برنامه پخش شد بعضی ها شمشیر کشیدند و سعی کردن پرونده آن را ببندند حتی بعضیها جلسات محفلی داشتند و سعی کردن جلوی پخش این سریال را بگیرند اما این سریال یک گام به جلو بود.
مشاور سریال کلاه پهلوی در ادامه گفت: در این سریال نگاهی است که غرب را مهمان خوب می داند که با تکیه بر آن میتوان مشکلات کشور را حل کرد متأسفانه این نگاه در برخی از گروه ها به وجود آمد و ادامه دارد غربی شدن ایران معضلی است که در حال حاضر هم با آن مواجه هستیم و شاید برخی از جناحبندیهای در ایران ناشی از این مسئله است.
حقانی با بیان اینکه سریال کلاه پهلوی تغییر سبک زندگی ایران را به نمایش میگذارد افزود: این سریال چند خانواده ایرانی را هدف گرفت و به مسائلی چون تهاجم فرهنگی و اقتصادی نفوذ بیگانگان در کشور، غارت اشیا عتقیه شکل گیری دیکتاتوری پهلوی و دخالت سفارتها اشاره کرد و توانست بخش کوچکی از آنچه اتفاق افتاده است را نشان دهد.
وی گفت: دری تا حدود زیادی توانست در ساخت سریال کلاه پهلوی موفق باشد در ادامه این نشست جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: به عقیده من هنرمند انسان محترم و شریفی است و کسی که کار هنری خلق میکند کارش به عنوان مقوله هنری ارزشمند تلقی میشود. اثر هنرمند برای مخاطب خلق میشود و مخاطب میتواند نظرات مختلفی داشته باشد کلاه پهلوی به عنوان یک مجموعه قابل ارزش تلقی میشود که تاکنون در صداوسیما تولید شده است.
وی در همین زمینه افزود: البته با توجه به اینکه این سریال هم مانند سایر کارهای رسانه ملی انتقاداتی هم دارد از امتیازات فراوانتری برخوردار است من به شخصا در میان مطالبی که در خصوص این سریال نوشته شدهاند حتی یک نقد حرفهای از یک منتقد حرفهای ندیدهایم یادداشتهای بود که از برخی افراد ارائه شده بود که سعی کرده بودند امتیازات و انتقادات سریال را ارائه دهند اما متأسفانه بیشتر مطالب به صورت هجومی بود.
آذین در ادامه وظیفه منتقد را ارائه یک نقد سازنده دانست و ابراز داشت: در واقع نقد با بدگویی و زیر سوال بردن یک اثر هنری متفاوت است متأسفانه در دهه نقد کسانی به اظهار نظر میپردازند که نگاه تخصصی به مقوله هنر ندارند اگر قرار است نقدی نوشته شود باید توسط منتقد به صورت حرفهای صورت گیرد ما همانطور که هنرمند نما داریم از منتقد نما هم برخوردار هستیم.
وی ادامه داد: متأسفانه چند اشکالی چند تا از رسانهها بر این سریال وارد دانستند که بر مبنای آن تلقی کردهاند که این سریال به تاریخ وفادار نیست و آن را درست رعایت نکرده به عقیده من این امر از بنیان دارای مشکل است در واقع هنرمند مقوله اجتماعی را انتخاب میکند و نباید از هنرمند انتظار داشت که تاریخنگاری کند.
در ادامه نشست شاهمحمدی بازیگر سریال کلاهپهلوی گفت: داوود میرباقری در مملکت ما ثابت کرده که از عهده کار تاریخی برمیآید دری هم از جمله کارگردانانی است که ثابت کرده است کار کردن در حوزه تاریخی مذهبی سخت بوده و نقدپذیر است. به عقیده من دری اهداف و حرفهای ناگفتهای داشته که در این مملکت اتفاق نیفتاده است. داستانی که وی نوشته نیازمند یک خلاقیت است که البته دری به خوبی از عهده آن برآمده و تماشاگر به راحتی میتواند با بازیگر همزادپنداری کند.
شاهمحمدی در ادامه افزود: کارگردانهای در کشور ما ثابت کردهاند که در چه زمینهای قوی هستند بنابراین باید به آنها میدان داده شود.
در بخش دیگری از این نشست فرشید ابراهیمیان مدرس دانشگاه اظهار داشت: قرار نیست که هر اثری که ساخته میشود روزشمار واقعی آن زمان باشد آثار تاریخی به معنای راستین یا اسطورهای یا افسانهای و یا مستند هستند سریال کلاه پهلوی مانند سایر آثار دیگر یک موضوع از مقطع تاریخی را برای مخاطب مطرح میکنند مانند سریال امیرکبیر که یک مسئله از مجموعه حوادثی که در دوران قاجار اتفاق میافتد را به نمایش می گذارد اما من معتقدم در قالب 54 قسمت تاریخ یک دوره را به طور کلی برای مخاطب بازگو کرد.
در ادامه داریوش فرهنگ یکی دیگر از بازیگران سریال کلاه پهلوی گفت: تمام مدت زندگیام سعی کردهام بیخودی نباشم در سریالی که پخش می شود و تمام شده واقعا صحبت، تفسیر، توجیح و نقد نه چیزی به آن اضافه و نه چیزی از آن کم میشود من میخواهم در این نشست انتقادی به تلویزیون و یکسان سازی افکار عمومی داشته باشم به عقیده من اشکال عمده تلویزیون این است که میخواهد همه را راضی کند اما این امر امکانپذیر نیست.
در بخش دیگری از این نشست داریوش کاردان بازیگر سریال کلاه پهلوی خاطرنشان کرد: من تا حدودی با نظر فرهنگ موافق هستم که سریال برای راضی کردن عموم ساخته نمی شود بهخصوص راضی کردن کسانی که هیچ وقت راضی نخواهند شد در جایی که ما زندگی میکنیم خطوط قرمزی وجود دارد که نمیتوان از آن عبور کرد به عنوان مثال در جایی که میخواهد فساد جوانشیر را به مخاطب نشان دهد به دلیل محدودیتها و خط قرمزها سکانس 18 دقیقهای تبدیل به سکانس یک دقیقهای میشود.
وی در همین زمینه افزود: در جای که نمی شود برخی از کلمات را به زبان آورد اگر قرار بود بنده هم ممیز شوم و فیلم بسازم نه میتوانستم و نه حاضر بودم از برخی خطوط رد شوم.
کاردان افزود: کلاه پهلوی شاهکاری است که آیندگان بعد از دو سه بار دیدن به نکات ظریف آن پی خواهند برد و بعدها به عنوان سند معتبر از آن نام خواهند برد. آقای دری زحمت زیادی کشیده تا تاریخ را نشان دهد البته این سریال هم مانند سریالهای دیگر ایرادهای دارد به عقیده من ما هیچ وقت سریال خوب نداشتیم و ساخته هم نمیشود.
بازیگر سریال کلاه پهلوی ادامه داد: جا دارد در این نشست از کسانی یاد کنیم که تاریخ جنگ ما را با اثرهایشان به فساد کشیده اند و کسی که زیباترین پیامبر را با ساخت سریالش خراب کرد.
در ادامه امیرعلی دانایی بازیگر نقش فرخ ابراز داشت: سالهای زیادی صبر کردم تا این سریال پخش شود اما رفتاری که مشاهده کردیم کاملا معکوس بود جالب بود که هنوز سه قسمت از سریال پخش نشده بود نقدهای درباره سریال نوشته میشد در حالی که چطور درباره یک سریال 54 قسمتی میتوان در قسمت دومش نظر دارد.
داریوش فرهنگ در ادامه در خصوص ساخت دوم سری سریال سلطان شعبان گفت: من سری دوم سریال سلطان شعبان را طراحی کردهام سی سال از سریاول آن گذشته و تلویزیون باید از من تقاضا کند تا من آن را بسازم نه اینکه من به دنبال ساخت آن بروم. چهار سال است که یک سریال الف ویژه دارم که از همه بایدها اگرها و اماها تلویزیون رد شده است.
وی افزود: من حق آب و گل واعتراض در تلویزیون دارم و معتقدم اساسا کارهای که ساخت آن به هشت سال به طول میانجامد فرسودگی ایجاد میکند به عقیده من نتیجه سریال چهارماه معصومیت از دست رفته بهتر از مختار بود که ساخت آن نه سال به طول انجامید.
فرهنگ در ادامه تصریح کرد: اگر تلویزیون تمایل داشته باشد باید از من برای ساخت سلطانشعبان دو دعوت نمایدمن طرح آن را آماده کردهام اما اگر تلویزیون همکاری نکند من هم تمایل پیدا میکنم تا این سریال را در رسانههای خانگی بسازم به هر صورت اگر مشکل بودجه حل شود سری دوم سریال سلطان شعبان را خواهند ساخت.