به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، آیت الله علم الهدی دقایقی پیش در همایش «وحدت حوزه و دانشگاه» که توسط بسیج دانشجویی و بسیج طلاب در حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است، بیان داشت: مفهوم مقدس وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند یک تحلیل دقیق و جامع است.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اما آنچه برای شما و افرادی که سابقه این سنت را توجه نداشته و یا در بستر آن حضور نداشته اند قبل از بیان مفهوم وحدت این دو باید به سابقه آن توجه کنند.
وی در خصوص سابقه این جریان اظهار داشت: در یکی از روزهای قبل از سال 57 و در زمانی که امام در پاریس به سر میبردند مراسمی در دانشگاه تهران برگزار و عده ای از اساتید دانشگاه تهران و طلاب قم در آن شرکت کردند؛ تعدادی از این اساتید و دانشجویان و طلاب در کنار یکدیگر ایستادند و شعار دانشجو طلبه پیوندتان مبارک را سر دادند و این عاملی جهت پیوند این دو بود.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اولین سالگر شهادت آیت الله مفتح را به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نام نهادند بیان داشت: این روز با نامگذاری شخص امام صورت گرفت و این نامگذاری از طرف امام خمینی(ره) به این معناست که در این نامگذاری خصوصیتی وجود دارد که باید به آن توجه داشت.
وی با بیان اینکه میتوانیم برای این نامگذاری یک عمق فلسفی در نظر بگیریم ابراز داشت: این نامگذاری به دو علت جبران یک خسارت در گذشته و یا ایجاد یک تحقق عظیم در آینده باشد.
آیت الله علم الهدی تاکید کرد: امروز با توجه به اینکه جامعه روحانیت و دانشگاهی به صورت دو جریان نخبه خیز در هم آمیخته شدهاند و نظام نخبگی کشور در این دو بستر شکل میگیرد شاید مسئله پیوند طلبه و دانشجو مانند آن زمان موضوعیت نداشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجامع دانشجویی که در درون حوزه های علمیه ایجاد شدهاند و باعث ایجاد تلفیق بین دانشهای تخصصی و علوم دینی شدهاند شاید این مسئله پیوند مطرح نباشد.
امام جمعه مشهد تاکید کرد: اما این مسئله را تحت عنوان وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کردند و در حقیقت منظور امام از این امر تحقق یک انقلاب در عرصه علم و دانش بود.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه نقطه کمال حوزه و دانشگاه این است که خواستگاه تمامی علوم دینآموزی باشد، گفت: این امر باعث میشود که در کشور مهندسان و پزشکان ما یک متفکر دینی نیز تربیت شوند.
وی با تاکید بر اینکه بزرگترین خسارت علم و دانش پیدایش سکولاریسم در عرصه آموزش و پرورش بوده است، گفت: این آسیب از اواخر دوره صفوی آغاز شد و علم و تجربه منهای دین را در جوامع علمی مطرح کرد و در نهایت در دوره قاجار اوج گرفت.
خطیب جمعه مشهد علت این امر را پیدایش مدرنیته و رنسانس علمی در غرب و کشورهای اروپایی دانست و ادامه داد: بنابراین هدف از تاسیس مجامعی مانند دالفنون در آن دوره ایجاد یک جریان علمی رقیب در مقابل حوزههای علمیه بود.
ایجاد دانشگاه توسط انگلستان راه اندازی جریان ضد دینی در کشور بود
آیتالله علمالهدی افزود: در گذشته مسئله عقبافتادگی سیاست و کشور، به دلیل حضور دین در جامعه مطرح شد و همین عامل سبب برهم زدن حوزههای علمیه بود.
وی با اشاره به اینکه بنیانگذار دانشگاه در ایران انگلیسیها در زمان رضاشاه بودند، تاکید کرد: به وجود آمدن دانشگاه در ایران عامل راهاندازی یک جریان ضددینی در کشور و در بین جوامع فرهیخته بود؛ بنابراین دانشگاهی که توسط رضاشاه تاسیس شد برای این امر بود که مظهری از مظاهر دینی در کشور وجود نداشته باشد.
خطیب جمعه مشهد با تاکید بر اینکه آنان تصور میکردند دین مظهر عقبافتادگی علوم تجربی و کشور شده است، خاطرنشان کرد: در روزگاری نمازخواندن در دانشگاه تهران یک عنصر ضعف تلقی میشد و این امر خسارت بزرگی بود که در گذشته بر پیکره علم و دانش به وجود آمد.
آیتالله علمالهدی بیان داشت: حتی در مصر دانشگاه الازهر از جامعه الازهر جدا شد و این جداسازی به دلیل همان تفکر عقبافتادگی کشور و علوم تجربی بود؛ بنابراین مشاهده میکنید که شگرد انگلیسیها برای جداسازی دین و علوم تجربی در تمامی کشورهای اسلامی ریشه دوانده است.
تلفیق حوزه و دانشگاه
وی با تاکید بر اینکه امروز دانشجو و طلبه با یکدیگر تلفیق شدهاند، گفت: هم دانشگاهها به درون حوزهها راه یافتهاند و هم حوزهها به دل دانشگاه رفته؛ بنابراین مشاهده میکنید که این وحدت و تلفیق ایجاد شده است که باید برای پررنگتر کردن آن بیشتر کوشید.
عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نقطه کمال حوزه و دانشگاه این است که خواستگاه تمامی علوم دینآموزی باشد بیان داشت: به وجود آمدن رشتههای تلفیقی یکی از نکات مثبت این پیوند است، این امر باعث میشود که در کشور مهندسان و پزشکان ما یک متفکر دینی نیز تربیت شوند.
امام جمعه مشهد گفت: امروز ما در حوزههای فناوری و علوم در جوامع سکولار با مشکل مواجه هستیم و آن مرزدار شدن آموزشهای مادی است.
آیتالله علمالهدی در پایان با بیان اینکه در دنیا فناوریهای علوم تجربی تا جایی ممکن است که سود مادی در پی داشته باشند ابراز اشت: نقطه کمال وحدت حوزه و دانشگاه این است که دانش دینی زیربنای تمامی علوم تجربی باشد.